Jump to content

Tilsetning ved diesel fylling

jutul

Recommended Posts

det selges mange slike middel men min mening er at sjekker og drenerer vi filter med jevne mellomrom så vil man oppdage om det er vann i dieselen.

De fleste kjører jo igjennom en del diesel i løpet av året/sesongen så og fylle på dette på hver bunkring må være bortkastet penger.

Disse stoffene er beregnet for å forebygge eller behandle. Forebygge gjør man med små mengder, behandle gjør man med litt større mengde. Stoffet tar livet av faenskapet men fjerner ikke slammet disse dieseldyrene danner. Og det er dette slammet som tetter filtrene dine og forårsaker motorstopp. Og da snakker vi om motorstopp i dårlig vær, rett og slett fordi slammet blir slingret løs inni tanken din og går så i filtrene.

Jeg mener at en hver som har diesel i båten bør rengjøre tanken, eller i hvert fall inspisere tanken i forbindelse med vårklargjøring av båten. Er båten jevnlig i bruk sesongen gjennom vil man neppe møte problemer. Og en ting til, man kan gjerne ha dieseldyr på tanken uten at det gjør noe. De MÅ ha vann for å utviklel seg, har du ikke vann på tanken har du heller ikke problemer.

Med mindre man er uheldig og fyller diesel som inneholder vann og slamutfelling fra dieseldyr.

Det er ikke dyrene i seg selv som er problemet, det er slammet de danner. Gråaktig og slimete guffe, står den lenge nok blir den hardere i konsistens. Nesten som leverpostei.

Tar du en skjekk av tanken før sesongen og ikke finner vann i vannutskilleren gjennom sesongen er det bortkastet bruk av penger å kjøpe dette stoffet. De selges under mange navn, men felles for dem alle er at de er dyre.

Hilsen maskinist som har slitt sine timer pga av dette faenskapet.

Det blir litt som med hårgroingsmiddel eller slankepiller. Er man desperat nok (eller har tro på at "vidundermiddel" kan spare en for fysisk slit - Tanksjau ER et slit! - , så prøver man det utroligste........ :wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Hammerdown (HD) er ingen killer, men et godt preventivt middel da det holder borte fritt vann. Tanksjau først. Dette for å få ut bakteriesuppen (bunnfall), som ellers uansett før eller siden vil stoppe til dieselfilteret. Så kan man bruke HD fast ved fylling. Fungerer veldig fint for meg.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Tradisjonell kondesfjerner da? Fungerer det?

Hva mener du med tradisjonsell kondensfjerner? Er det slike som er beregnet på bensin, så består de for det meste av sprit eller isopropanol, og bør derfor ikke brukes i diesel. Tapp ut vannet eller tilsett HD eller noen av de andre tilsetningsstoffene som er beregnet på diesel, og som innholder et emulgerende stoff. Disse tilsetningsstoffene er betydelig billigere enn kondensfjernere og fjerner vann/kondens mer effektivt.

Jeg mener at en hver som har diesel i båten bør rengjøre tanken, eller i hvert fall inspisere tanken i forbindelse med vårklargjøring av båten.

Det er abslolutt en god ide å rengjøre tanken. Erfarte selv at det ikke er enkelt å inspisere om det ligger noen skitt i tanken. Den fargen som er tilsatt dieselen gjør det omtrent umulig å se gjennom dieselen. Tanken min så ren ut, men det viste seg etter at dieselen var tappet at det var mye skitt som lå på bunnen.

Det sikreste er nok å ta jobben med å tappe tanken for diesel, da får du full oversikt.

:seeya:

Selvfølgelig må tanken tømmes helt for å skjekke om det er drit i bunn. Eneste man trenger er et oljefat som er rent og en billig fatpumpe med sveiv. Elektrisk om man ikke gidder å sveive. Drillpumpe gjør også jobben, men billige drillpumper har en lei tendens til å gå i stykker etter kort tid.

Passer man på å ikke suge i fra bunn kan man fylle dieselen ned på tanken igjen. Fyll gjerne med en trakt med en damestrømpe trukket over trakten som filter.. :wink:

Hei

Slik kan man redigere/misbruke innlegg. :wink:

Forøvrig har jeg meget god erfaring med Hammerdown. :yesnod:

mvh

giver

P.s Innlegget er IKKE i ond hensikt, men kanskje en vekker.

Aja misforstå meg rett. Preventiver er jo så mangt. Det spørs hva man skal beskytte seg mot. Men for å rydde enhver tvil av veien - HD fungerer veldig fint som preventiv mot småorganismer på dieseltanken. Vil ikke anbefale å bruke HD i ordets preventive betydnig i noen andre sammenhenger. :smash::wink:

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Lurer på hva min sambo hadde sagt om jeg snek til meg en strømpebukse fra skapet hennes før jeg skulle ut i båten....ehh....skal bruke den som filter. :wink:

Jeg har nok silt mange liter bensin gjennom nylonstrømper i min ungdom, men preventive oppgaver ville jeg ikke ha tilordnet dem.

Jeg har brukt Hammerdown ganske systematisk i sommer. Jeg har merket at etter noen fyllinger på tanken (totalt 1500 liter diesel) så har det blitt litt mer sort belegg nær ekshaustutsslipp (ganske marginalt men synlig på hvitt skrog) i forhold til andre ganger hvor det ikke har vært antydning i det hele tatt.

Det er vanskelig å vurdere i første omgang hvorvidt dette beror på at jeg i noen perioder har kjørt med større turtall eller om det skyldes forskjellig kvalitet på den dieselen jeg har benyttet.

Eksempelvis mener jeg å ha registrert at diesel kjøpt ved selvbetjent pumpeannlegg i Horten indre havn (HSR Marine ) har gitt svært lite sotdannelse, mens diesel kjøpt i Tyskland på lekter ga mer sotdannelse. Hvilke stoffer i dieselen gir eventuelt mer sotdannelse?

Lite eller ingenting erstatter god "housekeeping".

Drener og kontroller tanken jevnlig, en ting er om det kommer vann med diesel, men spå lystbåter er dieseltanker rene vannprodusenter. Ligger gjerne mot sjø, og er man ekstra heldig, er deler av tanken halvveis over/halvveis under vannflaten, slikt blir det vann av.

Finnes masse lurium på markedet, men lite dokumentasjon som holder mål.

Hvilke stoffer i dieselen gir eventuelt mer sotdannelse?

Min erfaring er at sk. Marin gassolje, dvs. den typen du får på bla. Halvorshavn på Filtvedt, avsetter betydelig mer forurensensninger på skroget enn annen diesel. Min erfaring er også at dieselen på bla. HMS (Horten indre havn) forurenser mindre.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Dette har jeg ikke noe greie på, men mitt inntrykk er at mange av disse tilsetningsstoffene gjør vel så mye for lommeboken som for dieselen....

De fleste midler jeg har kikket på er ikke dyre. Vi snakker om svært få øre pr liter diesel.

Selv har jeg svært god erfaring med Hammerdown. Er på 3. seongen nå. Ikke problemer med dieseldyr eller kondens + at begge motorene jeg har brukt de på har blitt betydlig mer lettstartet + ryker mindre.

Men det er heldigvis fritt valg å la det være. :smiley:

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...