Jump to content

Wastegate - TMD 22 - setter seg fast hele tiden...

bjoris

Recommended Posts

Senior har en Rodman 620 med VP TMD 22, 78 hk. Turtallsmonstere hyler og går så det jomer, men her i sommer sa det pang og en slange sprakk. Det skyltes for høyt turbotrykk som igjen var forårsaket av en wastgate som satt fast, dvs at den slapp ikke opp for trykket. Vi har pleid å smørre og knikke litt med Wastgt på våren så har det fungert, men nå setter den seg altså fast hele tiden, tross mye arbeid og god-stoff for å holde den åpen...

Noen som har erfaring med dette. Det var ikke så mye fornuftig å få ut av vår lokal VP forhandlere sist vi spurte...

Inntil videre har vi vurdert å sette den i åpen stilling. Er dette uheldig for turbo/motor?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Takk for svar. Det ser ikke lett ut å åpne dette og det sitter nok godt fast i såfall. VP snakket om å bytte hele turboen og det håper vi jo å unngå siden turboen ser ut til å fungere helt fint. Det virket også å være et slik "vi vet ikke så vi bytter alt" svar. Ikke bra.

Skal ta meg en ringerunde til div. VP forhandlere så treffer jeg kanskje noe som har erfaring med dette problemet. Neppe første motoren det skjer på.

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Det er spjeldet, ikke ventilen som henger. Bør dette være greit å ta opp? Ser litt vanskelig ut for meg...

Problemet med å sette spjelet i åpen stilling vil jo være at motoren yter mindre på lavere belastning.

Men det er ikke skadelig for motor/turbo?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...