bjoris Startet 29.September.2006 Link til dette innlegget Startet 29.September.2006 Senior har en Rodman 620 med VP TMD 22, 78 hk. Turtallsmonstere hyler og går så det jomer, men her i sommer sa det pang og en slange sprakk. Det skyltes for høyt turbotrykk som igjen var forårsaket av en wastgate som satt fast, dvs at den slapp ikke opp for trykket. Vi har pleid å smørre og knikke litt med Wastgt på våren så har det fungert, men nå setter den seg altså fast hele tiden, tross mye arbeid og god-stoff for å holde den åpen... Noen som har erfaring med dette. Det var ikke så mye fornuftig å få ut av vår lokal VP forhandlere sist vi spurte... Inntil videre har vi vurdert å sette den i åpen stilling. Er dette uheldig for turbo/motor? Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Gullfisk Svart 29.September.2006 Link til dette innlegget Svart 29.September.2006 Aner ikke hvordan dette ser ut eller hva som åpner wastegate, men kunne vel kanskje gå å smøre noe teflonstoff på bevegelige deler. QMI har kanskje noe som kan brukes? Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 29.September.2006 Link til dette innlegget Svart 29.September.2006 Eller hvis der ligger et kokslag og hindrer fri bevegelse på spjeldet. Dette er jo eksossiden så her kan jo dette ha oppstått etter en tids bruk. Litt problemmtisk å åpne hvis skruene sitter godt. Cirkeline Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 1.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2006 Takk for svar. Det ser ikke lett ut å åpne dette og det sitter nok godt fast i såfall. VP snakket om å bytte hele turboen og det håper vi jo å unngå siden turboen ser ut til å fungere helt fint. Det virket også å være et slik "vi vet ikke så vi bytter alt" svar. Ikke bra. Skal ta meg en ringerunde til div. VP forhandlere så treffer jeg kanskje noe som har erfaring med dette problemet. Neppe første motoren det skjer på. Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Gullfisk Svart 1.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2006 (redigert) Her har du noen linker til steder du kan få hjelp og info tror jeg. Er det klokka med aktuatoren som ikke beveger seg, eller selve ventilen? Er det en holset turbo på Volvo??? http://www.turbo.no/index2.htm http://www.turbopower.no/ http://www.gikturbo.no/ http://www.holset.co.uk Redigert 1.Oktober.2006 av Gullfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
loffern Svart 1.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2006 Problemet med å sette spjelet i åpen stilling vil jo være at motoren yter mindre på lavere belastning. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 1.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2006 Det er spjeldet, ikke ventilen som henger. Bør dette være greit å ta opp? Ser litt vanskelig ut for meg... Problemet med å sette spjelet i åpen stilling vil jo være at motoren yter mindre på lavere belastning. Men det er ikke skadelig for motor/turbo? Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.