Jump to content

Ardic MiniMax båtvarmer


antor

Recommended Posts

Jeg er en fortvilt eier av en Ardic MiniMax båtvarmer. Fortvilt fordi glødepluggen er defekt, og det har vist seg umulig å skaffe en ny. Fortvilelsen ble snudd til et håp da jeg kom over Ingars artikkel om det samme problemet, og hvordan han hadde løst det. Forklaringene var greie og tegningene som fulgte, var instruktive, men det er et par spørsmål jeg ønsker svar på:

Ingar løsning er å fjerne den gamle glødepluggen, men la den originale keramikk-holderen bli stående i hullet. En ny glødeplugg beregnet til bruk i en vanlig dieselmotor erstatter den defekte og plasseres i det hjørnet som vist på den tilhørende tegningen. For å få det til må det lages nytt hull i varmeskjoldet.

Mine spørsmål er:

1.  Hvorfor kan ikke det gamle hullet for glødepluggen brukes ? Da er det ikke plass for keramikk-holderen, men har den noen hensikt ?

2.  Ved å plassere den nye glødepluggen i det før nevnte hjørnet, må det lages nye hull for den både i varmeskjoldet og i brennkammeret. Det virker unødvendig for meg, men jeg er uten erfaring i slike tekniske problemer. Det siste spørsmålet er derfor: Hvorfor må glødepluggen plasseres slik ?

antor

Link to post
  • 1 år senere...
  • 4 måneder senere...

Fra min nedlagte hjemmeside.

 

Jeg kjøpte en slik den gang de kom på markedet, 1982 var det vel, og har fått litt erfaring med produktet, ikke særlig positiv må det være lov å si.

At den er konstruert på en fabrikk som lager flymotorer er nesten ikke til å tro.

 

Men, det er faktisk mulig å få denne varmeren til å fungere.

Konseptet er i utgangspunktet glimrende, med ingeniørene som ble satt på oppgaven må ha hatt helt andre ting i hodet når de satt seg til tegnebordet.

 

I hovedsak er den beheftet med to problemer:

 

* Drivstofflekkasje

* Avbrent/kortsluttet glødetråd.

 

For å starte med lekkasje:

 

Originalt er varmeren utstyrt med en væskelås som hindrer forbrenningsgasser å finne veien ut gjennom overløps-ledningen for diesel. (Den brune "tuten" som er skrudd inn i bunnen av forbrenningskammeret.)

Denne har imidlertid alt for små innvendige dimensjoner og går tett av sot etter kort tid. Men den følge at varmeren lekker diesel, spes. ved start.

Løsningen her er fjerne innmaten i "dingsen" og heller lage en væskelås ved å la overløps-slangen gå i en liten bue oppover. Ikke for mye, bare akkurat nok til at det dannes en liten lomme med diesel.

Bruk gjerne en rørbit som gies en liten bøy og sett den på slangen.

 

Det er viktig med et loddrett fall ned til låsen samt at slangen må ha fall til tanken hele veien.

Bilde

 

Dette er imidlertid ikke nok til å eliminere lekkasje helt. Dersom varmeren av en eller annen grunn ikke starter vil brennstoffpumpen gå i minst 10min, med den følge av at diesel renner ut via hullet for glødepluggen. Grunnen er at veken holder på dieselen slik at denne vil stå noen millimeter over bunnen av forbrenningskammeret, hvilket er nok til at det renner ut.

 

Illustrasjonen (forbrenningskammer, sett ovenfra) viser hva man kan gjøre: Fjern veken i det grå området. Det vil føre til at dieselen renner ut igjennom overløpet, og ikke gjennom hullet for glødepluggen.

Bilde

 

Så neste problem: Glødepluggen. Jeg kunne nevnt mange grunner for at de som har tenkt ut denne løsningen burde se seg om etter noe annet å gjøre men skal la det være...:-)

Her er en alternativ løsning som har fungert glimrende i min varmer.

 

Man tager en glødeplugg for dieselmotor. Ideelt sett bør det være en plugg som har minst mulig fysiske mål og bruker minst mulig effekt.

Man kan regne med at den vil bruke 10-15A, ut fra min erfaring tåler releet på kontrollkortet dette.

(Strømmen må måles under drift da motstanden, som hos en lyspære, vil være tilnærmet null når den er kald.)

Jeg brukte en fra Biltema, nr 75-921 (opprinnelig for Peugot 505 diesel):

Bilde

 

Enklest er det om pluggen har en standard dimensjon i gjengene, men det tror jeg er ganske uvanlig. Løsningen ble at jeg gjenget den til 10mm og slagloddet en 10mm syrefast mutter nederst på siden av forbrenningskammeret. Den originale glødepluggen fjernes, bare keramikk-holderen blir stående i hullet.

Man må lage en åpning i varmeskjoldet tilpasset pluggen.

Pluggen bør plasseres i det hjørnet som er vist på tegningen, da slipper man å ta hull i huset.

 

Den ene ledningen (pluss) som gikk til den originale glødetråden kobles til den nye glødepluggen.

Den vil bli jordet via gods i varmeren.

Bilde

 

Dette bildet viser pluggen ferdig montert. Som man ser er det kun i hjørnet ved utløpet av luft fra vifta at det er plass til pluggen:

Bilde

 

Nå har varmeren, knock on wood, fungert perfekt i fire sesonger.....

 

Hvis noen skulle trenge deler til varmeren så hadde ihvertfall tidligere Arthur F. Ulrichsen i Oslo "original" vifte både for varmluft og forbrenningsluft til en brøkdel av prisen hos Volvo.

 

De som evnt. leser dette og ikke har vært borti MiniMax'en lurer kanskje på hvordan i all verden man kan legge så mye arbeid og "forskning" i å få den til å fungere slik den burde ha gjort når den ble levert fra Volvo.

Jo, fordi det ikke finnes noen annen varmer på markedet som kommer i nærheten av MiniMax når det gjelder strømforbruk. På full effekt (3kW) bruker den bare 1/2A, i tillegg kan den styres mellom halv og full effekt med termostat. Man kan uten problemer la den gå døgnet rundt på fuktige feriedager.

Og den er nærmest lydløs i drift. Og går på diesel.

Kunne blitt en suksess hvis Volvo hadde satt bedre ingeniører på jobben. Istedet har den blitt tatt ut av salg.

 

(PS: Jeg har tidligere luftet disse idèene for servicesjefen hos Flygmotor, men han var ikke intr....)

Link to post
  • 2 år senere...

Jeg har etter mye viderverdigheter fått min gamle MiniMax til å virke - hjemme på terrassen. Det ryker imidlertid en del ut av returslangen for drivstoff. Skal det gjøre dette? Er det bare naturlig siden oljen som drypper ut der kommer fra det varme brennkammeret.

Jada, jeg vet at mange har synspunkter på denne varmeren - og at den muligens burde vært kastet dit det gror sterke kryddere, men det er nå engang den varmeren jeg har, og det hadde vært fint å fått den i sving ombord.

 

mvh tuffff

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...