Tutti Frutti Startet 29.September.2006 Link til dette innlegget Startet 29.September.2006 Hei, Jeg ønsker å sende en forespørsel på rengjøring av diesltank. Men jeg vet ikke hvilke firmaer på østlandet som utfører slike jobber. Mvh SOR Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 29.September.2006 Link til dette innlegget Svart 29.September.2006 Hva med å gjøre det selv..?? Slike jobber tar folk godt betalt for... Men det må være et mannhull i tanken for å gjøre jobben skikkelig. Er det ikke mannhull ville jeg heller brukt pengene på å få laget et hull i toppen på tanken. Dette kan man også gjøre selv... Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 29.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2006 Hei, Det er mannehull, men.... er det ikke en sølete jobb? Jeg har ikke gjort slikt før, og det kunne jo tenkes at det ikke alltid er så lurt å gjøre ting selv. Det er kanskje prisen som avgjør det til sist... Jeg forestiller meg følgende fremgangsmåte (bondevett): 1. Tømme tanken for 300liter diesel (Hvordan gjør man det da?) 2. Spyle tanken innvendig med diesel, for å få vekk rester av gammelt dritt og bunnfall. (Hva brukes til dette?) 3. Pumpe dritten ut. (Med hva?) 4. Gjenta 2 og 3 til det er rent. 5. Eventuelt manuelt tørke rent det som sitter ekstra fast. (Med hvilket vidunder middel?) Det er sikkert noe jeg har glemt.. Enkelt er det ikke, men jeg vil gjerne starte med "blanke ark og fargestifter", når jeg skal ta i bruk min nye (brukte) båt. Det er ny motor, men tanken er IKKE rengjort. Mvh SOR Sitér dette innlegget Link to post
ola_dunk Svart 29.September.2006 Link til dette innlegget Svart 29.September.2006 (redigert) Kjør tanken nesten tom !!!!! Tøm tanken for diesel med en vakumpumpe el (selges på biltema) Ta tanken ut av båten,..... la hageslangen stå på i noen timer skyll den godt med vann og bruk høytrykkspyler... sett den på hodet til tørk ( med mannalokket ned.. kjempelett !!!!!!!!! Redigert 29.September.2006 av sob (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Petterøe Svart 29.September.2006 Link til dette innlegget Svart 29.September.2006 Ta tanken ut av båten,..... la hageslangen stå på i noen timer skyll den godt med vann og bruk høytrykkspyler... sett den på hodet til tørk ( med mannalokket ned.. kjempelett !!!!!!!!! Før du får tanken ut av båten KAN det jo av plasshensyn hende at du først må rive motoren ut av båten. Da blir ikke alt så kjempelett lenger........ Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 29.September.2006 Link til dette innlegget Svart 29.September.2006 Hvis du er kjapp og det finnes en velassortert Narvesen nær deg,skal du kjøpe september-nummeret av Passage Maker Magazine. Der er det en omfattende artikkel om tankrensing "the American way". Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Hulda Svart 30.September.2006 Link til dette innlegget Svart 30.September.2006 Og for å få ut diesel og deretter det du vasker ut, er det bare å anskaffe noen tomfat. Sett dem på en henger. Bruk en Biltema drillpumpe og pump ut diesel og deretter 'vaskevannet'. Drillpumpen til Biltema koples til vanlige 'Gardena' hageslanger og kuplinger. Ren diesel er det vel bare å pumpe tilbake igjen. Hvis du vil bli kvitt alt, så skal det behandles som spesialavfall. Det vil si den nærmeste kommunale fyllinga. Det skulle ikke være noe problem, bare å gå igang. Å betale noen 700 kroner timen for denslags er ikke nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 30.September.2006 Link til dette innlegget Svart 30.September.2006 så skal det behandles som spesialavfall. Det vil si den nærmeste kommunale fyllinga. Håper du mener at det leveres inn der,og ikke at man skal kaste fatene der. Forøvrig er det gratis å levere spesialavfall,stikk i strid med hva folk tror. Det skulle ikke være noe problem, bare å gå igang. Å betale noen 700 kroner timen for denslags er ikke nødvendig. Tror neppe du får f.eks Aktiv Tankrens til å jobbe for den prisen. Regn med den 3 dobble timeprisen, antagelig enda mer. Forøvrig;en sånn liten våt / tørrstøvsuger er perfekt til tankrens. Du må imidlertid beregne deg litt tid til støvsugerrens etterpå, men med litt varmt vann og Zalo gikk det ganske greit. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Skipper Worse Svart 30.September.2006 Link til dette innlegget Svart 30.September.2006 Hvis du vil bli kvitt alt, så skal det behandles som spesialavfall. Det vil si den nærmeste kommunale fyllinga. Fyrer du med parafin i heimen, kan du brenne den "brukte" dieselen der. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Motordoktoren Svart 1.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2006 Fyrer du med parafin i heimen, kan du brenne den "brukte" dieselen der. Hvis du har vekebrenner (beregnet på parafin), bør du ikke brenne dieselolje i den. Resultatet kan bli koksing av veken. Når oljen har stått et eller flere døgn på fat, er vann og partikler sunket til bunnen. Dieseloljen kan da pumpes tilbake til tanken og brukes i motoren. Det blir nærmest som å dekantere vin, men prosedyrer for videre bruk av de to fluider blir noe ulike... Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 1.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2006 SOR, har du sjekket om dieseltanken(e) din har avtappings-kran? Dette kan gjøre jobben enklere. Dersom den ikke har avtappingskran vil jeg anbefale at du får hjelp til å montere slik etter at du har pumpet det meste av dieselen ut av tanken. Dette vil gjøre fremtidige tank-rensinger enklere. Dersom du ikke har særlig erfaring med denne type arbeid antar jeg det er båtkyndige i nærheten av deg som gjerne bistår. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2006 Når oljen har stått et eller flere døgn på fat, er vann og partikler sunket til bunnen. Dieseloljen kan da pumpes tilbake til tanken og brukes i motoren. Brukte en liknende metode på et parafinfat som hadde fått noen liter vann i seg. Tappet først ren parafin ovenfra til det nærmet seg bunnen. Tappet så de siste 20-30 litrene med parafin/vann blanding på 5 liters kanner, og lot dem stå ute til frosten kom. Da var det bare å helle parafinen tilbake på fatet igjen, og vann og dritt lå igjen som en isblokk i bunnen! Meget praktisk! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 1.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2006 Håper du mener at det leveres inn der,og ikke at man skal kaste fatene der. Forøvrig er det gratis å levere spesialavfall,stikk i strid med hva folk tror.Suzuki Ånei du. I Vestby og Moss betaler man. Avhende et eller annet koster fra femti kroner og oppover. Det har jeg nettopp gjort. Kostet 75 kroner å bli kvitt en skvett spillolje. Sitér dette innlegget Link to post
Sabeltann Svart 1.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2006 Spillolje leverer du på nærmeste bensinstasjon som har eller har hatt verkstedshall. De har som regel oljevask som du kan helle dette ut i (står som regel i den gamle hallen). Da renner det rett i spillolje tank og stasjonen får faktisk noen kroner fra tankbil firmaene som kommer og tømmer tanken deres... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.