Jump to content

Firma som har spesialisert seg på rengjøring av diesetanker

Tutti Frutti

Recommended Posts

Hei,

Det er mannehull, men.... er det ikke en sølete jobb?

Jeg har ikke gjort slikt før, og det kunne jo tenkes at det ikke alltid er så lurt å gjøre ting selv. Det er kanskje prisen som avgjør det til sist...

Jeg forestiller meg følgende fremgangsmåte (bondevett):

1. Tømme tanken for 300liter diesel (Hvordan gjør man det da?)

2. Spyle tanken innvendig med diesel, for å få vekk rester av gammelt dritt og bunnfall. (Hva brukes til dette?)

3. Pumpe dritten ut. (Med hva?)

4. Gjenta 2 og 3 til det er rent.

5. Eventuelt manuelt tørke rent det som sitter ekstra fast. (Med hvilket vidunder middel?)

Det er sikkert noe jeg har glemt.. Enkelt er det ikke, men jeg vil gjerne starte med "blanke ark og fargestifter", når jeg skal ta i bruk min nye (brukte) båt. Det er ny motor, men tanken er IKKE rengjort.

Mvh

SOR

Ta tanken ut av båten,..... la hageslangen stå på i noen timer skyll den godt med vann og bruk høytrykkspyler...

sett den på hodet til tørk ( med mannalokket ned..

kjempelett !!!!!!!!!

Før du får tanken ut av båten KAN det jo av plasshensyn hende at du først må rive motoren ut av båten. Da blir ikke alt så kjempelett lenger........ :smash:

Og for å få ut diesel og deretter det du vasker ut, er det bare å anskaffe noen tomfat. Sett dem på en henger. Bruk en Biltema drillpumpe og pump ut diesel og deretter 'vaskevannet'. Drillpumpen til Biltema koples til vanlige 'Gardena' hageslanger og kuplinger.

Ren diesel er det vel bare å pumpe tilbake igjen. Hvis du vil bli kvitt alt, så skal det behandles som spesialavfall. Det vil si den nærmeste kommunale fyllinga.

Det skulle ikke være noe problem, bare å gå igang. Å betale noen 700 kroner timen for denslags er ikke nødvendig.

så skal det behandles som spesialavfall. Det vil si den nærmeste kommunale fyllinga.

Håper du mener at det leveres inn der,og ikke at man skal kaste fatene der. Forøvrig er det gratis å levere spesialavfall,stikk i strid med hva folk tror.

Det skulle ikke være noe problem, bare å gå igang. Å betale noen 700 kroner timen for denslags er ikke nødvendig.

Tror neppe du får f.eks Aktiv Tankrens til å jobbe for den prisen. Regn med den 3 dobble timeprisen, antagelig enda mer.

Forøvrig;en sånn liten våt / tørrstøvsuger er perfekt til tankrens. Du må imidlertid beregne deg litt tid til støvsugerrens etterpå, men med litt varmt vann og Zalo gikk det ganske greit.

Suzuki

No boat needed..

Fyrer du med parafin i heimen, kan du brenne den "brukte" dieselen der.

Hvis du har vekebrenner (beregnet på parafin), bør du ikke brenne dieselolje i den. Resultatet kan bli koksing av veken.

Når oljen har stått et eller flere døgn på fat, er vann og partikler sunket til bunnen. Dieseloljen kan da pumpes tilbake til tanken og brukes i motoren. Det blir nærmest som å dekantere vin, men prosedyrer for videre bruk av de to fluider blir noe ulike...

SOR, har du sjekket om dieseltanken(e) din har avtappings-kran?

Dette kan gjøre jobben enklere.

Dersom den ikke har avtappingskran vil jeg anbefale at du får hjelp til å montere slik etter at du har pumpet det meste av dieselen ut av tanken.

Dette vil gjøre fremtidige tank-rensinger enklere.

Dersom du ikke har særlig erfaring med denne type arbeid antar jeg det er båtkyndige i nærheten av deg som gjerne bistår.

Når oljen har stått et eller flere døgn på fat, er vann og partikler sunket til bunnen. Dieseloljen kan da pumpes tilbake til tanken og brukes i motoren.

Brukte en liknende metode på et parafinfat som hadde fått noen liter vann i seg. Tappet først ren parafin ovenfra til det nærmet seg bunnen. Tappet så de siste 20-30 litrene med parafin/vann blanding på 5 liters kanner, og lot dem stå ute til frosten kom. Da var det bare å helle parafinen tilbake på fatet igjen, og vann og dritt lå igjen som en isblokk i bunnen! Meget praktisk!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Håper du mener at det leveres inn der,og ikke at man skal kaste fatene der. Forøvrig er det gratis å levere spesialavfall,stikk i strid med hva folk tror.

Suzuki

Ånei du. I Vestby og Moss betaler man. Avhende et eller annet koster fra femti kroner og oppover. Det har jeg nettopp gjort. Kostet 75 kroner å bli kvitt en skvett spillolje.

Spillolje leverer du på nærmeste bensinstasjon som har eller har hatt verkstedshall. De har som regel oljevask som du kan helle dette ut i (står som regel i den gamle hallen). Da renner det rett i spillolje tank og stasjonen får faktisk noen kroner fra tankbil firmaene som kommer og tømmer tanken deres...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...