Jump to content

Hvilken propell har jeg på mitt VP280SP drev.

Goddis77

Recommended Posts

1. Finn så mange siffer som mulig på propellen.

2. Mål diameteren på den (senter til tuppen på et av bladene, multipliser med 2).

3. Finn driftsretningen på den (høyre/venstre)

Stigningen er ikke enkelt å finne med konvensjonelle målemetoder. Har du alle disse opplysningene, kan jeg ta frem katalogen fra VP og se om jeg finner en match.

Tror nok uansett at du må opp i størrelse. Spørsmålet er nok bare om det er snakk om ett eller to (eller kanskje flere) hakk. Du har ikke mulighet til å få lånt et par propeller et sted da, slik at du får prøvd dette ut? Med våtdrakt og velsmurt aksling burde du vel kunne klare å bytte om på disse når du ligger utpå også. Med tanke på fart og effekt er det nok ikke usannsynlig at du kan gå opp to hakk. Men dette bør som sagt prøves for å finne den som passer best.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Tror ikke det er noe problem med å få av propellen. Den gikk lett av nå.

Men hva bør jeg prøve? 15-21 f.eks? Hadde jo vært kjekt om noen hadde propeller liggende for testing, men å ha akkurat den størrelsen jeg trenger er vel å håpe litt mye...

Kunne nok vært litt lurt å prøve en venstre propell. Kontrollspaken min er lettere å bruke i revers, enn i forover akkurat nå. På et VP280 drev vil ikke dette være noe problem vel? Er vel bare å snu oppe i kontrollspaken mener jeg.

Et VP 280 drev kan du kjøre hvilken vei du vil - det betyr ingenting. Men hvis spaken går tregt, bør du sjekke opp hva årsaken er. Er det wire'en som har begynt å flise seg, så er det viktig å få byttet før den ryker.

Nå når du har kommet deg på land, har du fått sjekket hvilken utveksling du har på drevet? Med 15x19 propell og bare 13-14 knop, tyder det sterkt på at du har en drevutveksling tilpasset en mer hurtiggående bensinmotor.

Edmund.Larsen, Hardanger.

Et VP 280 drev kan du kjøre hvilken vei du vil - det betyr ingenting. Men hvis spaken går tregt, bør du sjekke opp hva årsaken er. Er det wire'en som har begynt å flise seg, så er det viktig å få byttet før den ryker.

Nå når du har kommet deg på land, har du fått sjekket hvilken utveksling du har på drevet? Med 15x19 propell og bare 13-14 knop, tyder det sterkt på at du har en drevutveksling tilpasset en mer hurtiggående bensinmotor.

Spaken går bare litt tregt fremover. Bakover går den helt fint, og har hørt at det vanligvis skal væe motsatt. Altså at den skal være verre å bakke med enn fremover.

Wirene er helt nye, så det er ikke her problemet ligger.

Når det gjelder propell, kan jeg nevne det at båten min er en garantert halvplaner. Bare sjekk kjølen her:

Conway26_2.jpg

Ikke så lett å se kanskje, men der er en fin bue under der.

Har serienummeret på drevet, men han på Bjordal og Madsen kunne ikke si hvilken utveksling jeg hadde ut fra dette nummeret. Men jeg skulle prøve å snakke med en annen kar idag hos dem.

Redigert av outbreak (see edit history)

Da har jeg fått vite en god del.

Utvekslingen min er : 1.61:1 Dette fant jeg ut hva serienummeret mitt. Det er 280B1660

Propellen jeg nå har på er 15x19R . Ved å gå opp neste hakk blir dette 16x19 . Dette tilsvarer 200 omdr. Ved å prøve en 15x21 ville jeg gått opp 400 omdr.

Fikk også vite at disse drevene ikke blir målt i HK, men heller i dreiemoment. Han mente at 280 drevet skulle tåle opp til 300nm, men at det var beregnet for 280nm. Der utifra navnet på drevet.

Han tok frem et eksempel på noen som hadde prøvd en Steyr motor på dette drevet med ca 450nm. Dette gikk ikke bra.

Nå har ikke jeg momentet på min motor i hodet, men jeg kommer nok til å prøve med en 16x19R propell jeg. Så får vi se hva som skjer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...