Goddis77 Startet 29.September.2006 Del på Facebook Startet 29.September.2006 (redigert) Fått båten på land idag, og tatt av propellen. Står ett nummer på den, men alt jeg klarer å tyde er ...355 . Altså mangler det noen tall her. Noen som kan få noe ut av dette? Stålpropell. Har ikke målt diameteren på den. Redigert 29.September.2006 av outbreak (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 29.September.2006 Del på Facebook Svart 29.September.2006 Kan jo måle diameteren på den så letter det kansje litt for ekspertene Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 29.September.2006 Del på Facebook Svart 29.September.2006 Her må det nok en bedre tittel og beskrivelse til, f.eks. oppgir du ikke om du har aksel eller drev... Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 29.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2006 Har redigert. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 29.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2006 Er der mulig å bare ta med propellen til f.eks Marinesenteret for identifisering? Har de noe å måle dette med eller? Tror at resten av numrene vil forsvinne hvis jeg pusser på den. Ser bra slitt ut. Er til og med hull noen steder på propellen. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 29.September.2006 Del på Facebook Svart 29.September.2006 1. Finn så mange siffer som mulig på propellen. 2. Mål diameteren på den (senter til tuppen på et av bladene, multipliser med 2). 3. Finn driftsretningen på den (høyre/venstre) Stigningen er ikke enkelt å finne med konvensjonelle målemetoder. Har du alle disse opplysningene, kan jeg ta frem katalogen fra VP og se om jeg finner en match. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 30.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2006 Klarte å skrape frem numrene på propellen idag. 15-19R Noen som vet om dette er max propell til dette drevet/motoren , eller om jeg kan gå opp ett hakk? Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 30.September.2006 Del på Facebook Svart 30.September.2006 Du kan gå opp flere hakk. Husker ikke helt størrelsen, men mener jeg hadde en 16-23 eller no. Hvorfor ønsker du å gå opp noen hakk? Er turtallet på motoren for høyt? Hva er max turtall du oppnår, og hva er max turtal foreskrevet av fabrikat? Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 30.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2006 Båten går lett opp i turtall. Har ikke fått finjustert dette ennå, men mener jeg fåt litt høyere turtall enn jeg skal. Vil derfor prøve en større propell. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 1.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2006 Høres nesten ut som min båt, får fullt turtall men farten kommer lenge etterpå... (venter fortsatt på nye propeller) Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 1.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2006 Da kan det virke som om propellen slipper i vannt. Ville prøvd en med større diameter. Da er det mer "vann" å gripe i, evt. gå ned på stigningen. Hver endring ene eller andre veien utgjør ca. 200 omdr. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 1.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2006 Har ingen liste på hvilken diametre/stigninger som er der ute. Ble mer forvirret enn klok etter en prat på Marinesenteret igår. Lurer på om jeg skal få justert turtallet riktig før jeg begynner med propellen. Men er jo veldig fristende å prøve med en større en da Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2006 Tror nok uansett at du må opp i størrelse. Spørsmålet er nok bare om det er snakk om ett eller to (eller kanskje flere) hakk. Du har ikke mulighet til å få lånt et par propeller et sted da, slik at du får prøvd dette ut? Med våtdrakt og velsmurt aksling burde du vel kunne klare å bytte om på disse når du ligger utpå også. Med tanke på fart og effekt er det nok ikke usannsynlig at du kan gå opp to hakk. Men dette bør som sagt prøves for å finne den som passer best. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Frøken Fryd Svart 1.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2006 velsmurt aksling Hva brukes her forresten? Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 1.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2006 Vannfast fett, eller egen "propell-aksel fett". Ikke spesielt dyrt, og veldig lurt. Propellen glir rett av uten problemer. Uten dette kan det blir veldig vanskelig og tungt. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 1.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2006 "propell-aksel fett" Hva skal det stå på tuben om jeg kikker i skapene på jobbe? Molykote? Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 1.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2006 Tror ikke det er noe problem med å få av propellen. Den gikk lett av nå. Men hva bør jeg prøve? 15-21 f.eks? Hadde jo vært kjekt om noen hadde propeller liggende for testing, men å ha akkurat den størrelsen jeg trenger er vel å håpe litt mye... Kunne nok vært litt lurt å prøve en venstre propell. Kontrollspaken min er lettere å bruke i revers, enn i forover akkurat nå. På et VP280 drev vil ikke dette være noe problem vel? Er vel bare å snu oppe i kontrollspaken mener jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Ra Balder Svart 2.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2006 Et VP 280 drev kan du kjøre hvilken vei du vil - det betyr ingenting. Men hvis spaken går tregt, bør du sjekke opp hva årsaken er. Er det wire'en som har begynt å flise seg, så er det viktig å få byttet før den ryker. Nå når du har kommet deg på land, har du fått sjekket hvilken utveksling du har på drevet? Med 15x19 propell og bare 13-14 knop, tyder det sterkt på at du har en drevutveksling tilpasset en mer hurtiggående bensinmotor. Sitér dette innlegget Edmund.Larsen, Hardanger. Link to post
Goddis77 Svart 2.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2006 (redigert) Et VP 280 drev kan du kjøre hvilken vei du vil - det betyr ingenting. Men hvis spaken går tregt, bør du sjekke opp hva årsaken er. Er det wire'en som har begynt å flise seg, så er det viktig å få byttet før den ryker. Nå når du har kommet deg på land, har du fått sjekket hvilken utveksling du har på drevet? Med 15x19 propell og bare 13-14 knop, tyder det sterkt på at du har en drevutveksling tilpasset en mer hurtiggående bensinmotor. Spaken går bare litt tregt fremover. Bakover går den helt fint, og har hørt at det vanligvis skal væe motsatt. Altså at den skal være verre å bakke med enn fremover. Wirene er helt nye, så det er ikke her problemet ligger. Når det gjelder propell, kan jeg nevne det at båten min er en garantert halvplaner. Bare sjekk kjølen her: Ikke så lett å se kanskje, men der er en fin bue under der. Har serienummeret på drevet, men han på Bjordal og Madsen kunne ikke si hvilken utveksling jeg hadde ut fra dette nummeret. Men jeg skulle prøve å snakke med en annen kar idag hos dem. Redigert 2.Oktober.2006 av outbreak (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 5.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2006 Da har jeg fått vite en god del. Utvekslingen min er : 1.61:1 Dette fant jeg ut hva serienummeret mitt. Det er 280B1660 Propellen jeg nå har på er 15x19R . Ved å gå opp neste hakk blir dette 16x19 . Dette tilsvarer 200 omdr. Ved å prøve en 15x21 ville jeg gått opp 400 omdr. Fikk også vite at disse drevene ikke blir målt i HK, men heller i dreiemoment. Han mente at 280 drevet skulle tåle opp til 300nm, men at det var beregnet for 280nm. Der utifra navnet på drevet. Han tok frem et eksempel på noen som hadde prøvd en Steyr motor på dette drevet med ca 450nm. Dette gikk ikke bra. Nå har ikke jeg momentet på min motor i hodet, men jeg kommer nok til å prøve med en 16x19R propell jeg. Så får vi se hva som skjer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.