Jump to content

Ladelampa lyser mer til mer gass ?

Tine IV

Recommended Posts

Har lest side på side her inne om ladelamper og dynamoer , men like klok . Ladelampa mi lyser som den skal med tenninga på , så starter jeg og den slokner som regel helt .Men med mere turtall jo mere lyser den , og den lader ikke stort . Er det bare å ta ut og levere inn til overhalling ? Eller kan det være kobbla feil på dynamo , noe jeg tviler på da jeg syntes det ser riktig ut .

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Tipper du har kontaktproblem med børstene dine. Mye sansynelig at det er dårlig trykk på dem slik at de ikke ligger intill komutatoren på rotoren. Dette kan være at de er nedslitt, dårlig fjær, mye kullstøv i holderne slik at de kiler seg. Hvis de ikke er i kontakt, får du ikke magnetisering og heller ingen spenning ut i fra statoren(lading). I første omgang ville jeg prøvet å dunke litt moderat med skaftet med skaftet på en skrutrekker på børstehuset for å se om det hjelper/bekrefte hvor feilen er. Deretter bør den taes ut og sjekkes, rengjøres evt skifte børster/repareres.

God morgen.

Det høres ut som at dynamoen øker spenningen, men motspenningen fra batteriet økes ikke.

Mål spenningen (hvis tilgjengelig) på D+ og B+ . Forskjell = antakeligvis øddelagt diode i dynamoet.

Dette kan også måles med en oscilloskop (om det finnes deler av vekselstrøm).

Men du skulle også sjekke om det finnes spenningsfall fra ladelampa ned til spenningskildene som mater disse.

Hvis det finnes spenningsfall der (f.eks. pga. delvis løst kontakt eller korrosjon) så kan det hendes at dynamoet produserer spenning som søker seg en annen vei tilbake til batteriet, eller via tenningslås og en annen forbruker mot minus.

Hvis du har en dynamo med påsatt regulator (kan skrues av fra baksiden) så kan du også sjekke kullbørstene og rotor (om banene ikke er skadete allerede).

Men dette er mer usansynlig og jeg synes at feilen er en av de første to.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Forutsatt at du hare dynamo med børster:

Jeg er enig i at dette ser ut som kontaktproblem med børstene. Når ladelampa lyser mer etter hvert som turtallet stiger tyder det vanligvis på slitte lameller. Når lamellene er ugjevne gir det kast som gjør at børstene letter når turtallet stiger. Har hatt dette flre ganger gjennom årene på bil. Derfor er det en god regel å få slipt over lamellene når en skifter børster.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Da er vel laderegulatoren skiftet ut en eller annen gang. Kan det være at monteringsjobben ikke er skikkelig gjort og at der er en løs ledning?

Noe av det Ladac til tider sliter med er at hvem som helst monterer den selv og når jobben blir dårlig gjort blir det lett Ladacen som får skylden for lading som uteblir.

YA12 er vel en av de rimelige laderegulatorene som gjør en bra jobb. Vet ikke om disse leveres som standard i noen dynamoer.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
VOLTAGE REGULATOR YA-12 HI CHARCE SYSTEM

Aha.

Den blir ofte montert med en ren kullbørsteholdere som ha flerpol-stikkontakt (han- og hun-kontakter).

Sjekk disse "rundstikkere" også.

Noen ganger (som i riktig liv også) er "hunnene" litt utslit med fjærspenningen og få ikke fullstendig kontakt. :wink:

Jørg

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

YA12 er vel en av de rimelige laderegulatorene som gjør en bra jobb. Vet ikke om disse leveres som standard i noen dynamoer.

Da må jeg spørre litt om den også da ,dette er montert i batterirommet et stykke fra dynamo sikkert samme hvor det står . Men er det slik at det gir lading til start , så gir det til forbruksiden ? Og ved forbruk (uten motor ) at det er forbruk fra alle 4 batteria som her (4 forbruk 1 start) også når start kommer under 13,7 så kutter det batteriet ut ? Er jeg helt på jordet å blader to ting nå eller ? Har batterivelger 1-2 og alle + av . Funker ikke denne velgeren lenger evt da vis det er som jeg trur og ikke blander to ting her .

PS: Ligger foresten i gjestehavna i Horten og koser meg i regnet i nybåten .Har vaska innvendig i ei uke nu så det hjelper nå.Har en lugar igjen da jeg ikke har sett så mye dritt inne i en båt noen gang så det tar tid ja.

Tine II

Etter litt lett banking ,spraying og tørking her å der så mener jeg at det er litt forskjell nå .Lampa lyser meget svakt på tomgang , på høyt turtall så lyser den litt sterkere men ikke sånn det var . Alle kontakter på rele , dynamo osv ser helt nytt ut så ?

Tine II

Har batterivelger 1-2 og alle + av .
Da har du en dårlig løsning ( :blush: ooopsss... der er nok grunnlaget lagt for en rekordlang tråd... :blush: ). Du blander nok litt epler og biff ja :lol: Med batterivelgeren velger du hvilke batterier som skal lades og brukes strøm fra (og dreper gjerne dynamoen om du skulle sette den på 0 med motoren i gang). Laderegulatoren sørger for at dynamoen lader mer eller mindre optimalt de batteriene som til enhver tid er tilkoblet (= 14.4V/20grd.C helst målt direkte på batteriet).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Men er det slik at det gir lading til start , så gir det til forbruksiden ? Og ved forbruk (uten motor ) at det er forbruk fra alle 4 batteria som her (4 forbruk 1 start) også når start kommer under 13,7 så kutter det batteriet ut ? Er jeg helt på jordet å blader to ting nå eller ? Har batterivelger 1-2 og alle + av . Funker ikke denne velgeren lenger evt da vis det er som jeg trur og ikke blander to ting her .

Du blander litt, ja (Svein ha vært raskere enn jeg igjen)

Du må passe på at velgeren a) er slått på og b) at den ikke er av dårlig stand.

Hvis den ikke gi 100% kontakt så øddelegger den diodene av dynamoet.

Og det også igjen som Svein sa: du må først rydde litt på alt elektriske overhodet.

Ellers diskuterer vi alle feil helt inn til jul og søker feil som kanskje ikke finnes, men en blanding af flere feilkilder. :smiley:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

Her blander du to ting. YA12 er en ekstern laderegulator som føler spenningen på batteriet i stedet for på dynamo som en innebygget gjør(hvis ikke denne har sens ledning). YA12 har justering for ladespenning og temperaturkompensering. dvs at den skal stå ved batteriene, og er det kaldt kan den lade med høyere spenning og motsatt ved varme omgivelser. Normalt er vel 14,4V ved 20grader.Du har tydeligvis en velgebryter for å skille forbruk og start. Normalt bør vel denne stå på begge når du kjører, og settes bare på forbruk når du stopper. Hvis du ikke ønsker å måtte vri på denne, kan du bytte den ut med et diodeskille(Tilbakeslagsventil for strøm), da regulatoren din vil kompensere for spenningsfallet. NB viktig med diode som er stor nok til å lede maks strøm fra dynamo i hver av diodene.Har vært borti at 70A diodeskille er kun 35A i hver retning(start og forbruk).

Jeg ville tatt ut børstebrua og sjekket børster og komutator mens den sitter på hvis det er greit å komme til.

Litt mere våken idag så veit jo det at det er en regulator ,gikk litt fort som vanlig detta på mårran .Når jeg ser i boka/permen for båten , så er det tegninger av alt elektrisk så må jo ha vært en ryddig gubbe som har hatt denne båten en gang , all kabel går i rør til alle rom det går kabel til og sikkringskapet er morsomt å åpne . Så alt er rydding og arbeidet med det elekriske ser ut som det er en trikker eller en som har peiling på og legge opp strøm . Forstod det slik på kona til selger at elektrikker hadde nesten nettopp vært ombord og montert kartplotter forstod også at dem hadde gjort noe med dynamo . Bytta børster eller noe sånt ,børsteholder på dynamo ser også helt ny ut da den er så hvit . Jeg kansje for ta ut børstene og sjekke så veit jeg hva som er der , eller evt levere den til dynamo pusher'n i by.n så han kan setta den i benken å se om den funker der .

Tine II

Siden båten er helt ny for deg så kan det jo være greit med en forsiktig telefon til selger og spørre om det er ting som har skjedd før. Kan være greit å ta det litt forsiktig så ikke han setter seg i forsvarsposisjon og blir redd for erstatningskrav...

• Barnevaksiner

Detta kan jo bli artig , men må jo spørre da. Har tatt ut børster ,dem ser rimelig nye ut da dem ikke ser slitt ut . Men var litt fuktig rundt dem , tørka og putta dem på plass igjen .Nå slokner lampa men den lader jo ikkeno . Men skal det ikke være noe leding inn på børster pga at det er ladegenerator eksternt her ? Vært fall så er børsteholder kabel løs , slik at det var bare å ta den ut og tørke den .

Tine II

Vet ikke hvordan det ser ut hos deg, men jeg kan fortelle hvordan min YA12 var koblet til en Valeo 70Amp dynamo i min gamle båt. Fra kontakten som er plugget i regulatoren gikk det sort- og rød + til batteriet. Videre gikk det sort og grå leder til dynamo. I dynamoen var den sorte koblet til den ene børsten. På den andre børsten var den grå koblet inn sammen med ledningen fra ladelampa og en intern forbindelse til D+ på dynamoen. Har en ok selvlaget tegning av det,men er ikke noe kjent med hvordan jeg får lagt den til her??

Redigert av Gullfisk (see edit history)

Tine II, du har mye erfaring med småbåter og vet at det svakeste leddet kan være årsaken til problemet med at ladelampa lyser svakt.

Foreslår at du skriver opp en liste over alle de komponentene som inngår for å få fullgod lading, dvs alt fra dynamo til batterier.

Laderegulatoren din brukes bl.a. på Yanmarmotorer og jeg tror det er en dyktig elektriker i Østfold-området som har konstruert denne - den er ikke kjent for å skape spesielle vansker.

Batterivelgeren er en typisk komponent som bør kontrolleres nøye.

Alle kabelsko og overføringer bør kontrolleres nøye.

Likeledes batteripoler. Samt ohme alle ledninger/kabelstrekk.

Dersom du har separate kurser for motorstartbatteri og forbruksbatterier kan du også foreta målinger med å frakoble forbrukssiden fullstendig, dvs fjerne både pluss- og minuspol til forbrukssiden.

Når du til slutt finner feilen setter jeg pris på å høre svaret. Under svært gunstige forhold kan jeg være at jeg husker det til jeg selv får problemet.

Jeg hadde en tilsvarende problemstilling for noen år siden som endte med at diodebroen på dynamyen ble ødelagt.

Det hele var forårsaket av at isolasjonen på to kontrolledninger fra motoren til instrumentpanelet ble skadet grunnet slitasje-gnidning mellom ledningene og gasswire. Det ble en dyr affære med bytte av ny dunamo (Hitachi 80 A).

Hei Tine II

For meg høres det ut som om tipset med feil på dioder i likeretterbroen er mest logisk. Jeg fikk generatorsvikt i sommer som jeg oppdaget ved at ladelampen begynte å lyse svakt ved normalt turtall. Ved litt redusert turtall var det fullt lys. Ladespenningen var bare noe over 13V, men jeg så at det rant noe strøm inn i batteriene. Jeg målte spenning på D+ og fikk under 11V. Nå hadde jeg en reservegenerator (en gammel Delco) liggende ombord og byttet med den og fikk løst problemet på den måten. Jeg forstod ikke da hva feilen var, men etter litt demontering og leting fant jeg 2 dårlige loddinger på 2 av ladekrets-diodene. Litt rengjøring og litt loddetinn var det som skulle til. Jeg burde vel kanskje skifte hele likeretterbroen, men denne generatoren kommer nå til å være reserve.

Det er forøvrig ikke kommutator på en vanlig vekselstrømsgenerator, men 2 sleperinger.

Eivind

Nå har jeg tatt helga trur jeg , holdt på med alt og ikkeno idag .Skulle lissom vekk fra hjemmehavna for å slappe av etter litt hard uke med mye jobbing på båten. Dynamo lader ikke , ikke på voltmeter på dærsjen da , hakke målt på dynamo enda , ladelampe slukker , kansje være snill å si at den klimter til med et mega svagt lys innimellom på høyt turtall. Har som sagt YA-12 regulator og alt ser så proft ut i det elektriske her , men ting går jo istykker for det da .Skal det IKKE være ledninger inn på børstene ? Saken for meg er jo mye enklere vis den lader på dynamo , trur jeg da må feilen være lenger opp mot batteribanken .Er jo den regulatoren som gjør meg usikker på det meste , har skrudd mye og feila og surra men som regel altid fått til ting .Men strøm er it morro , men virke må det jo. Har 3 stk store Sønnak batterier på forbruk og et på start helt nye og har også et stort solpanel .

Her innimellom litt oljelekkasje på akselen på topp av motor i forkant ,det kan kansje søle ned og inn på dynamo da det var litt guff på børstene da jeg tok dem ut idag og tørka dem reina og lampa slokkna etterpå.Vis det stemmer så må jo dynamoen ut og vaskes /overhalles . men skal måle spenninga rett på dynamo imårra så veit vi hva som skjer der . Gøy med ny båt da selv om det regner og lyner og tordner her

Tine II

Prøver og la det ligge til imårra men sitter og ser på div tegninger her og nedi kjeller'n på dynamo .Er 1 ledning Gul = jord 1 leding litt tykk rød = + tipper jeg og en liten tynn leding som går til ladelampa. Er jo lørdagskveld , regn og litt lyn og torden innimellom .Best å ta litt batterivann og slappe av nå , men ikke lett å la være da men ...

Tine II

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...