Jump to content

Ladelampa lyser mer til mer gass ?


Tine IV

Recommended Posts

Den er god , tenker jeg bytter jeg da . Må jo ha noe nytt i hullet der og er jo kjekt med amp meter også da . Har endel som bruker strøm + at jeg har et stort solpanel ( selv om det er eget panel og regulator til det ), så må være kjekt å ha så jeg ser hva som skjer med strømmen .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Jørg Becker har shunt for å bruke sammen med amperemeter. Vet ikke om han har amperemeter.

Hei Nemo.

Klart har jeg Amperemeter, vi tilbyr jo PMP1 som er for min skyld "the Amperemeter" :smiley:

For ordens skyld:

man kan ikke bruke hvert shunt på alle Amperemetere.

Måleren må være av type shuntmåler.

Så kan Tine2 ikke bare bruke en shunt for Amperemeteret sitt, men må har et nytt som jobber på den måte uansett (hvis det skal bli shuntmåling)

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Forstod det slik at Trine II må kjøpe nytt amperemeter og da er det beste kjøpet å velge et som er beregnet på ekstern shunt.

Riktig, hvis Amperemeteren hans er øddelagt.

Enten trenger han i så fall en vanlig spoleinstrument som han hadde fra før, så kan han bruke disse "stygge" kabler igjen, eller han kjøper en presis shuntmåler med shunt.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Det rimeligste og enkleste er vel å la være å kjøpe noe som helst....... vil jeg tro..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Det rimeligste og enkleste er vel å la være å kjøpe noe som helst....... vil jeg tro..

Det rimeligste, enkleste og billigste er ikke å leve, ville jeg tro.

Andre trins ville være ikke å ha båt.

Men for min skyld er dette akkurat det samme som ikke å leve.

Så behøves dette ikke til å diskutere i det hele tatt.

 

:seeya:

Jørg

 

ps: bare meningen min:

hvis man overhodet vil har en Amperemeter så lønner det seg bare med en shuntmåler/digitalt.

Ellers kan man like godt gjette med bare en Voltmeter (lading eller ikke lading).

Dette alene mht. poenget at analogmålere er ofte mer enn så upresis at det blir bare gjetting likevel.

I tillegg kommer det ofte laaaange og for tynne kabler, som gjør en slik opplegg til en feilkilde igjen.

Men vil man har presis informasjon om ladning og systemtilstands så er det jo vel kjekkt med en bra målemetode som gi en bra overblikk (spesiellt på båter som er større).

 

Nå uten reklame for PMP1 (det går også med enkle instrumenter)

Hvis man har en Voltmeter på dynamo, en på hver batteribank og en Amperemeter (shunt) på systemet så ser man nesten alltid med en gang om og hvor feilkildene er, hvis det finnes noe.

Man må ikke lure fordi resultatet er klart med en gang hvis jeg kan se at det finnes f.eks. spenning på batteriene, men ikke noe på B+.

Ellers hvis det finnes spenning på B+, men ikke lading.

Eller hvis man har en liste over alle forbrukere med beregnet (kan måles også) forbruk,

men Amperemeteren vises en helt annen verdi.

Eller, eller, eller, listen for bruk kan være lang.

 

Det jeg vil si er at en fornuftig instrument ikke er bare en leketøy, men både bra hjelpemiddel og verktøy hvis situasjonen kommer.

Og ofte ser man med en fastinstallert instrument allerede tidelig per forhånds at en problem oppstår.

Dette gjelder ikke bare elektriske problemer, men også mekaniske eller problemer som er avhengig av temperatur.

 

Det går mye med installasjon av måleinstrumenter, hvis det er fornuftig planlagt :yesnod:

 

"think positiv"

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Jeg liker ikke å gå andre i næringen,

Hvis du mener meg så går du ikke i næringen min med en slik henvisning,

fordi dette er en forum og her snakker man om slike ting :smiley:

 

Men jeg vet hva jeg skal synes om NASA.

Det som andre vil synes om NASA må finnes ut selv.

Persønlig synes jeg at en instrument med 1-kanal holder for mange.

Men hvis man har flere strømkrets så kommer det ikke lengre an på en tusenlapp mer.

Hvis man med det kan kjøpe en instrument som kan både erstattes fire og gi fleksibelt mulighet for bruk av instrumentet er prisen for bare en instrument for dyrt.

Så, jeg foretrekker sentralt overblikk og bedre software for ca. 1/3 pris av fire enkle,

men jeg er jo ikke alle.

 

:seeya:

Jørg

 

ps: NASA BM-1 er bare for 12 Volt systemspenning.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...