Jump to content

Ladelampa lyser mer til mer gass ?

Tine IV

Recommended Posts

Hvis du ser mitt innlegg 19 så er det beskrevet hvordan det var koblet på min. om ikke du har samme dynamo, skal prinsippet være det samme.

For å ikke drepe dynamo og/eller reg, må du være sikker på at ladeforbindelsen mellom dyn og batt er 100% stabil. Rist litt på velgebryter mens du måler.

Sjekk koblinger på børster.Høres ikke riktig ut med børsteuten tilkobling.

YA12 er minusregulert så vidt meg bekjent. dvs at den har + direkte inn på en børste. I starten er det ladelampa(strømmen) som lager magnetfelt i rotoren. Den ligger på serie med magn viklingen i rotoren. Når dynamoen begyner å lade, tar den selv over + forsyningen ,likerettet gjennom tre feltdioder, fra statorviklingen og inn på samme børste. Derfor den interne forbindelsen ,fra børste med ladelampe til D+. Ladelampa slukker fordi den da får ladespenningen fra dynamo på begge sider(normalt). Har du spenningsfall i ladeforbindelsen til batteri, vil lampa gløde på spenningsforskjellen. Den tredje grå ledningen ,på samme børste som går til regulator, er jeg ikke sikker på funksjonen, men regner med at det er en referanse for regulatoren. Noen som vet?? På den andre børsten skal den sorte fra regulator være. det er nivået på denne som regulerer spenningen ut av dynamoen så vidt jeg vet. Det går ann å teste dynamoen uten regulator ved å koble fra regulatoren og koble denne sorte rett til minus. Da kjører man dynamoen uregulert, SÅ FØLG MED PÅ VOLTMETER. skal sansyneligvis ikke særlig høyere enn 1000o/min. Lader den da, kan regulatoren være defekt.

Da det ikke kommer flere ledninger ned til dynamo så er ikke detta lett ,noen som har forslag på hvordan løse dette uten alt for mye krøll. Tenkte å tegne opp dynamo m kablene som er der , og bilde av YA 12 regulator'n og ta med meg det ned til dynamosjefen .Vis han må ombord og se detta så er jeg redd visakortet går varmt og kansje småsmelter litt i kantene . JƤ#"¤ mærkelig i værtfall detta , kjørte hjem idag ladelampa slukker og alt ser jo helt topp ut . Bortsett fra at den ikke lader og den er jo ikke bra . Har gått over hele veien idag og alt ser jo profft ut ,må være en trikker som gjør så nøye jobb .Men så har det kansje vært en luring der etterpå og klådd litt , så er showet igang . Måtte jo være no krøll , rart eller's :headbang:

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Hvis ikke det er borte noen ledninger på dynamo, må det være brudd , som Ingar sier, og/eller det kan være diodebrua som er ødelagt(brudd). Da vil også ladelampa slukke(hvis det er egne feltdioder som på Valeo), og også kunne gløde svakt når spenningen fra D+ overstiger batterispenningen. Diodebrygga kan havarere som følge av avbrutt forbindelse til batteri, som feks sette velger på 0. Begynn å måle B+ som Ingar sa. Får du ikke noe her så er det dynamoen. Får du ladespenning, så er det veien til batteriet. Mistenker dynamoen din, men det er nok en årsak til at den ryker og. Har du stor batteribank? Vet du størrelse og type på dynamo?

Et kort spørsmål som kansje er enkelt for dem som kan , har målt å sjekke det meste i dag . Den tykke rød kabelen på dynamo er det kansje 3.5 volt og på den tynne som går fra dynamo til ladelampe den viser 14.49 men ikke opp i dærsjen på lampa , der er det null eller vil si 12.7 som er vilespenning .Syntes det er rart det er plenty lading på den tynne helt i nedkant på dynamo og nesten ikkeno på den tykke rød .Så da lurer jeg på om det er dynmo feil , eller YA-12 regulatoren som er vraka eller der feilen ligger noen som har et forslag ?

Tine II

Na, så har du vel, som sagt, med en gang tre feil, som resultererantakeligvis på to.

1) kobling mellom dynamo og batteri (bryter/velgere)

2) feil inne av dynamoet (stator til B+) (antakeligvis pga. velgeren)

3) fordeling mellom tenningslås/hovedbryter og batteri.

Har tenningslåsen det samme forbindelse til batteriet som B+ så er vi igjen hos batterivelgeren.

Anbefaling: hent dynamoet til verstedet og hiv batterivelgeren i søppelen.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Viklingen i dynamoen gir i utgangspunktet vekselstrøm. Denne blir likerettet gjennom kraftdiodene og går videre til batteriet,skal gjøre normalt(den tykke rød). Disse er ganske sikkert røket hos deg. Grunnen til at du måler 14,49 V på den tynne, er at den samme vekselstrømmen blir likerettet gjennom mindre felt dioder til bruk for å magnetisere dynamoen. Disse er antakelig hele hos deg. Ser ut på den spenningen som regulatoren din er ok.Ellers støtter jeg Joerg sitt innlegg.

Da er saken klar , jeg gir meg . Peller ut dynamoen og lever den til byen's dynamo pursher , så for jeg den sandblåst og nymalt og i topp stand tilbake . Men skal prøve å komme med tilbake melding seinere når den er på plass igjen . Så andre kansje kan få hjelp av denne tråden seinere .Takker for at jeg har Baatplassen .no :wink:

Tine II

D Der du målte 3.5V skulle du hatt hvilespenningen på batteriet hvis det var i orden.

Kan det bare være batterivelger'n som det er feil med når det kun er 3.5 v på + kabel på dynamo ?

Har målt før og etter batt velger idag , målt av 1 batteri , 2 batteri og alle .Set ut som det skal være iorden men .Dette var jo lite gøy å begynne med sånt surr med en gang da,men men .......

Tine II

Nei, da skulle du målt omtrent den samme spenning på uttaket fra dynamoen (B+) som du målte på tilkoblingen for ladelampa.

Det kan virke som om hovedlikeretteren er historie i tilegg til at det er brudd mellom dynamo og batteri.

Det er imidlertid merkelig at du måler 14.49V på ladelampeuttaket. Siden regulatoren føler på batteriet, og dette ikke lades, burde spenningen vært langt høyere.

Må jo nesten bare spørre og å prøve å finne ut av det , godt det ikke er midt på sommer'n for da måtte jeg bare kalt inn eksperter . Men etter hva jeg skjønner så må feilen ligg i dynamo , men kan se om det er mulig å følge kabel hele veien fa dynamo til batteri . Kan jo være feil et sted på veien , men når jeg satt velger på 1,2 og alle idag + at jeg slo den av så ser det ut som det funker som det skal . isteden fo å ta vekk/kjøpe nytt , kan jeg ikke bare kobble forbi batteri velger så ser jeg jo om det er feil der . Blir jo litt skremt av at dere sier det er feil andre steder også og ikke bare dynamo , sånn at jeg må finne den feilen også før jeg evt setter inn en ny dynamo sånn at ikke den også går til en viss plass .

Tine II

Det er imidlertid merkelig at du måler 14.49V på ladelampeuttaket. Siden regulatoren føler på batteriet, og dette ikke lades, burde spenningen vært langt høyere.

Ja, hvis den føler på batteriet.

Men jeg tenkte det samme som du gjør.

Ellers har den regulator (så langt jeg husker) en poti som kan stilles på en verdi.

Så hvis den ikke føler på batteri, men f.eks. et sted på eller etter D+ så har man en mulighet.

Bare at det hadde vært ulogisk.

Rare greie, men det blir bare gjetting så lenge man ikke kan se hvordan tilkoblingene er.

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Men etter hva jeg skjønner så må feilen ligg i dynamo , men kan se om det er mulig å følge kabel hele veien fa dynamo til batteri . Kan jo være feil et sted på veien , men når jeg satt velger på 1,2 og alle idag + at jeg slo den av så ser det ut som det funker som det skal . isteden fo å ta vekk/kjøpe nytt , kan jeg ikke bare kobble forbi batteri velger så ser jeg jo om det er feil der .

Tine II

Går ut fra at du har målt at spenningen etter batterivelger er 12 V og at det var belastning da du målte. For eksempel at motoren gikk under målingen.

Det er riktig å finne hvor det blir av den røde kabelen fra dynamo. Den skal gå til batteri. Nå er det ofte at den er koblet til starter og så går derfra via batterivelger til batteri. Har også samme erfaring som flere her med at batterivelger fusker under belasting. Måler du uten belastning ser det greit ut.

Etter på kan du ta :cheers:

Redigert av Nemo (see edit history)
Etter på kan du ta :cheers:

Eneste som er helt sikkert , når feilen er funnet og alt er ok igjen så blir det nok flere :cheers: Målte ikke den jæ"##" batterivelger mens motor gikk jeg veit du , men det skal gjøres tidlig imårra , ikke lett detta nei for en amatør . Når hele batterirommet og hele opplegget er nytt , så må det jo være en baggis . Hadde vært fint om det bare er batteri velger'n da .Har planer om tur til Sætre til helga , så feilen må finnes imårra vis det skal bli noe tur .Må dynamo fixes så trenger han bare 1 dag på den så ..........

Tine II

Skjønner like lite jeg men gjør kansje ikkeno ,sjekka batterivelger med motor igang med samme resultat . Ser ut som den er ok , men verre med amp meter .Det amp metere så svidd ut og funker dårlig , var svidde kabler inn på amp så tippa det var ødelagt . Så bytta det og den lader som hakka møkk , men må jo kansje være noe galt da amp meter var svidd så klippte av noen cm kabel og satt på nye kabelsko . Eller en feil kobbling som har gjort en gang før jeg fikk båten ? Er veldig tykk kabel inn på amp meter så litt rart ,kan være en feil et sted da kablene var svidd innpå der så .Noen forslag på hva det kan være da ? Lader 14.35 , er jo ikke værst det. men litt redd for det svidde da .Men vis det ikke blir varme kabler innpå amp meter eller andre steder bør det kansje være ok ? Ladelampa slokker og den lader ,men fremdeles skjønner jeg ikke at det er feilen . Men vis det funker så gjør det ikkeno om jeg skjønner det eller ikke .

Kan det være iorden da eller , bør jeg sjekke enda mere ?

Tine II

Gratulerer, du har nok funnet feilen. At det er svidd rundte amperemeter skriver seg sikkert fra tidligere. Det må ha skjedd en kortslutning ved et uhell og så man ikke funnet ut av hva det har resultert i. Siden amperemeter virker dårlig har nok kortslutningen gått gjennom instrumentet.

Mener det er en bedre metode å måle strøm med å bruke ekstern shunt. Da vil det bare gå en liten strøm gjennom instrumentet og man slipper å lede strømmen gjennom den innebygde shunten i instrumentet.

Nå er denne :cheers: velfortjent. Det var bra du ikke leverte dynamoen til "legevakten".

Kan det være iorden da eller , bør jeg sjekke enda mere ?

Tine II

Fint hvis den lader nå.

Men jeg er ikke klart over hvorfor du ikke kunne måle noe spenning på B+ før :confused:

selv hvis diodene ha overlevet hele greien.

:seeya:

Jørg

Men hvorfor blei kablene svidd inn på amp meter ? Ser ut som det jeg satt inn også er gåent , var bare et jeg fant for å prøve .Tipper at det er best å ta av di 2 kablene som går inn på amp meter og blende di kablene , eller er det bare å kjøpe et nytt amp og satse på at det går veien ? Forslag ? Og kan det være farlig og ha det slik , jeg mener kan det skje igjen og ta fyr ?Eller er det rett og slett en feil fra dem som har lagt opp detta og gitt f etterpå ? Kabelen som går inn på amp meter ser da tykk nok ut .

Sparte penger til en ny dass og en ekstra :cheers: på detta nå vel....

Tine II

Men hvorfor blei kablene svidd inn på amp meter ? Ser ut som det jeg satt inn også er gåent ------ Kabelen som går inn på amp meter ser da tykk nok ut .

Er ingen elektro-guru selv, men ut i fra din forklaring så har du antageligvis ikke et shunt-amperemeter, men et amperemeter som måler direkte (hele strømmen). Slike som de bruker i biler, bl.a.

Ut i fra det jeg har lest meg til så er det en viss risiko forbundet med et amperemeter som er koblet slik med tykke kabler - hele strømmen går gjennom der - med varmeutvikling (motstand?) og dessuten har strømmen en ekstra lang omvei å gå fra dynamo / starter - via amperemeter - til batteriene.

Ville satset på et shunt amperemeter (noe dyrere selvfølgelig) som egentlig måler i milli-ampere og ganger opp resultatet i selve instrumentet.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...