Jump to content

Hvorfor ikke utslagsvask til septiktank?

Larspo

Recommended Posts

Hvorfor er det ikke vanlig at avløpet til utslagsvaskene går til spetikk-tanken? Er ikke noe koselig å lage mat ved en badeplass, og så skylle ut ris-rester og andre matvarer rett i sjøen. Mye av det flyter.....

Siden jeg nå må få lagd en ny septik-tank, tenkte jeg å kanskje la avløpet fra mine 2 vasker havne i tanken. Forstår at jeg trenger større tank, men 160 liter septik som er originalt burde vel holde en helg?

Redigert av Larspo (see edit history)

Helt klart gunstig å føre gråvannet tilseptiktanken men i båter flest er tankstørrelsen en begrensende faktor og derfor blir det enklest å la dette gå rett ut. Det aller meste av partikler i gråvannet går til bunns og gjør ikke så mye skade/ulempe for badende.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Enig med Worse. Gråvannstank er tingen hvis man er bekymret for badevannet. Synes forøvrig ikke at dette er noe stor problem. Hvis jeg ligger på steder der det ikke passer seg å tømme ut oppvaskvannet så tar jeg heller med meg oppvasken i ei bøtte på land, og går til et sted der oppvaskingen ikke vil være til sjenanse.

Det er et ufravikelig krav på mange sjøer, elver og kanaler i Europa at det skal være en "gråvannstank" som skal ha stort nok volum til å romme opptil flere dagers (5?) normalutslipp av gråvann. Dette omfatter også avløpsvann fra vasker og dusjer i tillegg til oppvaskvann o.lign.

Septiktank har vært påbudt i de fleste land med unntak av Norge i minst 15 år.

Ved kontroll i forbindelse med grensepasseringer, vanlige kontroller av elve/kanalpoliti og andre myndighetspersoner etc. skal det kunne framvises en kontrollbok som viser hva, hvor og hvor mye septik og gråvann som er levert til godkjente mottakerstasjoner på land. Manglende kontrollbok eller ajourføring av kontrollbok medfører ganske store bøter. Jeg har hørt om bøter både i Tyskland og Frankrike i størrelsesorden 1000 Euro for brudd på denne bestemmelsen.

Jeg vet ikke om du Larspo ønsker å gå så lang, men planlegger du en framtidig tur "innaskjærs" i Europa, kan du like godt innstallere 2 x 160 (pluss litt til) med en gang. :rolleyes:

Tror egen gråvannstank er tingen, en septik som renner over lukter noe inn i hampen...

Til sjøss deler vi opp, rent gråvann rett over bord og skittent gråvann går til septiktank. Men så har vi plass til en del kubikk på septiken da. Har ma liten septik ville jeg enten ha montert egen gråvannstank eller større septik.

I flere havner i USA er det påkrevd med egen gråvannstank. Denne er som regel atskillig større enn septiktanken, men skal i prinsippet kunne tømmes med avsugnssystemer. Jeg har reistrert i flere diskusjonsforum i USA at det ikke er praktiske erfaringer som taler for å blande disse to systemene.

Når det gjelder forhold langs norskekysten bør vi nok være noe avventende til å bidra til å skape krav om oppbevaring av brunvannet. Jeg vil ikke tro at vårt brunvann skaper de store forurensningene sammenlignet med nitrit-produksjon fra levende vesener i havet.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...