Jump to content

Teakdekk, behandling

BEG

Recommended Posts

Har lagt merke til at f.eks Storebro og Nordwest båter har teak på dekk og doldbord som synes å holde seg veldig godt gjennom sesongen. Det vil si at de har en lun fin farge, ikke er grå og ubehandlet.

Har en gang hørt at disse verftene vasker dekket med en blanding av zalo og klorin, for så å sette dekket inn med en eller annen saltoppløsning. Da skal det bare være å vaske med saltvann for å beholde den fine gløden, og at denne behandlingen holder sesongen igjennom.

Er det noen som kjenner til dette? Detaljer eventuelt annen beskrivelse.

Mvh. BEG (som ikke liker grå teakdekk)

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Det finnes mange teakprodukter å få kjøpt, og jeg har ingen erfaring med hvilke som er bra men uansett hva man gjør så blir det å gjenta behandlingen med jevne mellomrom.

Hvis man vasker dekket med klor blir det ikke brunt, heller ikke grått men nærest hvitt - dvs veldig lyst, og klor skal ikke være bra for natene - sies det.

I år skrubbet jeg dekket med en fiberklut av den typen som rørleggere bruker. Dette ga mye av teakfargen tilbake, og var en overkommelig jobb.

nat15.jpg

Teak inneholder fra naturen av konserverende olje. Da høres det ikke riktig ut å bruke Zalo eller andre vaskemidler som kan vaske ut impregneringen.

Båtbyggeren min sier: kun sjøvann på dekk.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...