roaldbj Startet 30.September.2006 Link til dette innlegget Startet 30.September.2006 Det har vært mange saker knyttet til oss småbåtførere i sommer som har vært forbundet med feilnavigering. En ny sak beskrives av VG idag, se http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=132232 hvor en 25 fotsbåt sto på et skjær nær Lista angivelig grunnet feilnavigering. Jeg undres på om antall feilnavigeringer har økt både i antall og prosentvis i forhold til antall småbåter i Norge. Dernest undres jeg på om feilnavigeringen har sammenheng med mer tiltro til elektroniske kart i forhold til de tradisjonelle papirkart. Videre kan det være at båtenes fartspotensiale både har økt rekkevidde og konsekvenser av feilnavigering. Hvordan skal vi her på forumet bidra til færre feilnavigeringer. Jeg må legge til at jeg både har feilnavigert med og uten skader på båten og at jeg i fremtiden helt sikkert kommer til å feilnavigere. Det er likevel viktig å reflektere over hvordan vi kan minske feilnavigeringen i fremtiden. (Jeg tenker da ikke så langt frem som at vi har satelittbasert filming av området foran båten, jfr. satelittbilder tilgjengelig ved innseiling til enkelte havner i USA). Sitér dette innlegget Link to post
Nautilus Svart 30.September.2006 Link til dette innlegget Svart 30.September.2006 Dernest undres jeg på om feilnavigeringen har sammenheng med mer tiltro til elektroniske kart i forhold til de tradisjonelle papirkart. Det tror jeg ikke. På meg virker det som om det er for få som i det hele tatt bruker sjøkart, elektronisk eller papir. Og så fins det sikkert dem som prøver, men som ikke klarer å lese et sjøkart eller en kartplotter. En god del av feilnavigeringene fremstår jo dessuten som ren dårskap, noen dessverre med fatale følger. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 30.September.2006 Link til dette innlegget Svart 30.September.2006 Jeg tror vi kan lære mye av hverandres feil, og det hadde sikkert ikke vært så dumt om vi som har feilnavigert fortalte litt om hvorfor vi gjorde feil. Har forsøkt å ymte frampå med det tidligere også, men det virker ikke som temaet har særlig bred interesse. Når vi leser i pressen om andre som gjorde feil, blir det ofte lange diskusjoner på BP opg andre fora med spekulasjoner rundt hvorfor osv, men det lærer vi lite av. Sitér dette innlegget Link to post
Nautilus Svart 30.September.2006 Link til dette innlegget Svart 30.September.2006 Jeg tror det at folk tør stå frem og fortelle om tabbene sine kanskje er den mest effektive metoden for læring. Jeg tror det er mange her som har sjekket at kartplotteren deres viser dybde i meter og ikke fot etter Astors brøler. All honnør til de som tør fortelle om feil de har gjort. Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 30.September.2006 Link til dette innlegget Svart 30.September.2006 Lurer på om det kommer en 'auto route' funksjon på båt-GPSer som det er på bil-GPSer. GPSen må da kjenne hvor dypt båten stikker - eller gå på f.eks 5m eller dypere om ikke dyptgående er kjent..... Man må angi bestemmelsessted, kanskje via stedsnavn tilsvarende i bil. Ville føre til en fortetning av trafikken - siden GPSer - ihvertfall de av samme merke - vil legge nøyaktig samme rute fra sted til sted.... Tror ikke jeg ønsker meg denne funksjonen, men tanken slo meg da jeg kikket på en bil-GPS... Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Arnstein Svart 30.September.2006 Link til dette innlegget Svart 30.September.2006 (redigert) For å være båtfører må man som et minstekrav kunne lese et sjøkart og i neste omgang bruke dette aktivt. Da lærer man seg å orientere etter kartet og dernest terrenget/sjøen. Har båtføreren ikke denne kunnskapen inne når han/hun beveger seg utom sitt vante farvann, utsetter man seg for høy risiko. Enkelt og greit dette. Tror ikke det er diskutabelt engang. Redigert 30.September.2006 av Arnstein (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
NilsPils Svart 30.September.2006 Link til dette innlegget Svart 30.September.2006 Jeg tror ikke problemet som regel egentlig er feilnavigering, men heller mangel på navigering. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
roaldbj Svart 30.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2006 Surprise har en besnærende tilnærming til spørsmålet om navigering. Jeg erindrer første gang jeg seilte på vestkysten av Sverige, fra Strømstad til Gøteborg. På kartet var det avmerket en rekke anbelate leder. Det er kanskje mulig at det samme utvikles for Norge og på kartplotterens kjørekomputer ....snedig............... Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 30.September.2006 Link til dette innlegget Svart 30.September.2006 ... men heller mangel på navigering.Ja, men også uoppmerksomhet. Vi ser jo jevnlig fraktebåter som havner i fjæresteinene på steder det skulle være umulig å rote seg bort. Først og fremst må en jo ha basiskunnskunnskapen i orden og deretter er det jo "bare" å sette det ut i praksis. Mange, om ikke alle, feilnavigeringsulykker skyldes, etter min mening, mangel på kunnskap/evner eller at en ikke tar navigeringen alvorlig nok. Den mest åpenbare slurvenavigeringen jeg kommer på er Sleipner. Ikke for å dra i gang en lang Sleipnerdiskusjon men jeg synes et par punkter er passende her: 1: Kaptein og mannskap hadde gått her tusenvis av ganger og er lommekjent. 2: Leden er IKKE vanskelig. Hvordan i alle dager klarte de det kunststykket å gå på her? De kunne ha gått her uten det minste problem uten kart eller andre hjelpemidler. Et klassisk eksempel på undervurdering av oppgaven, samtidig som den nye båten var en forvirrende faktor. For oss her på Båtplassen kan en tråd med "Min verste navigasjonstabbe" være en god ide. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
shipohoi Svart 30.September.2006 Link til dette innlegget Svart 30.September.2006 Jeg tror ikke problemet som regel egentlig er feilnavigering, men heller mangel på navigering. enig der.............I tillegg tror jeg ikke folk generellt sett er flinke nok til å legge marginene på sin side. hvorfor stole på kartet og sneie en grunne om man kan gå en god runde utenfor? Dette ser man igjen i "trafikk" situasjoner, liten eller ingen margin. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 30.September.2006 Link til dette innlegget Svart 30.September.2006 Ja, men også uoppmerksomhet. Vi ser jo jevnlig fraktebåter som havner i fjæresteinene på steder det skulle være umulig å rote seg bort. Først og fremst må en jo ha basiskunnskunnskapen i orden og deretter er det jo "bare" å sette det ut i praksis. Ikke uenig. Kanskje jeg overdriver, men har en fornemmelse av at en god del av de landkjenningene skyldes at den som stod til rors var alkoholpåvirket. Med andre ord ikke i stand til å sette basiskunnskapen skikkelig ut i livet. Det er vel dette som ofte er problemet blant småbåtførerne også, altså mangel på basiskunnskap og ofte i kombinasjon med alkohol. Stygg kombinasjon med andre ord. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
bliss X Svart 30.September.2006 Link til dette innlegget Svart 30.September.2006 Må skille mellom tre ting. 1. Feilnavigering: Med feilnavigering mener jeg at man bommer på hvor man er, dvs man befinner seg på et annet sted enn det man tror. 2. Manglende oversikt over farvannet: Man hvor man er rent geografisk, men har ikke studert kartet godt nok mhp grunner o.l 3. Mangel på navigering: Man vet ikke helt hvor man er, men føler heller ikke noe behov for å vite det. Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet2 Svart 30.September.2006 Link til dette innlegget Svart 30.September.2006 Kartplottere må være Guds gave til folk på sjøen. Med en plotter som funker skal det godt gjøres å ikke vite hvor en er. Tar en øynene i bruk og ser på terrenget og sammenligner med plotteren samtidig som en har i minne at plotteren ikke er nøyaktig på meteren burde feilnavigering være bortimot umulig. Problemet med plotter ( eller brukerene) kan være at folk bruker den til finnavigering mellom skjærene i altfor høy fart. Mangel på oversikt over farvannet tror jeg det er mange som har opplevd. Det handler faktisk om å være litt ukonsentrert i en liten periode. Det er fort gjort selv med plotter. Mangel på navigering, ja er det noe som skjer så synes jeg ikke synd på dem når båten går ned..... Har sagt det mange ganger før - tipper jeg kommer til å få mitt første møte med moder jord et sted jeg er godt kjent. Grunn: Uoppmerksomhet - ukonsentrert - ta for lett på oppgaven.... rett og slett tabbe meg ut... Jeg har båtsportkart i båten - bruker dem kun for å få litt oversikt når jeg er på ukjente steder. Alle som har en båt i min størrelse må da oppleve at det er umulig å lese kart samtidig som en kjører. Er ikke vannet helt smult rister og skvalper det slik at det er umulig å holde fingeren, sette merke eller se detaljer på kartet. Ja det er vanskelig nok når en ligger helt stille om det blåser litt. Har hatt et par turer der jeg har glemt plotteren hjemme. Har da bare gått på relativt kjente steder og prøvd å bruke kartene - har måtte gitt opp og kun gått steder der jeg etter hukommelsen var 100% sikker på at det var trygt. Det selges en del båter i min størrelse og mitt fartsområde og oppover. Hadde det ikke vært for plotteren er det min hellige overbevisning at vi hadde sett det igjen i statistikken over ulykker og dødsfall. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 30.September.2006 Link til dette innlegget Svart 30.September.2006 (redigert) Har sagt det mange ganger før - tipper jeg kommer til å få mitt første møte med moder jord et sted jeg er godt kjent. Grunn: Uoppmerksomhet - ukonsentrert - ta for lett på oppgaven.... rett og slett tabbe meg ut... Gjenkjennende, men ikke formildende. Mange er nok i denne, skal vi kalle sløvsinn-situasjonen. Allikevel påstår jeg at det er mangel på basiskunnskap, som gjør at en kommer i denne åndsfraværende situasjonen. Skulle nesten tro at det må et par nære på eller reelle situasjoner til før enn at folk tar sjøens farer på alvor. Plotter er et godt hjelpemiddel, men viser kun et begrenset område. Planlegging av overfarten og oppfølging av plan er et must. Det er jo det som er navigasjon. De som ikke har kunnskaper til å forstå og utføre disse grunnleggende prinispper, skal heller ikke føre en båt spør du meg. Redigert 30.September.2006 av Arnstein (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
bliss X Svart 30.September.2006 Link til dette innlegget Svart 30.September.2006 Med en plotter som funker skal det godt gjøres å ikke vite hvor en er. Helt enig, men det finnes folk som har vært på sjøen før plotterens tid Mangel på oversikt over farvannet tror jeg det er mange som har opplevd. Det handler faktisk om å være litt ukonsentrert i en liten periode. Det er fort gjort selv med plotter.Helt enig.Mangel på navigering, ja er det noe som skjer så synes jeg ikke synd på dem når båten går ned..... I denne kategorein går også mangel på kunnskap, dvs man har ikke lært viktigheten av navigasjon, kan ikke noe særlig om det, og er ikke så opptatt av det. Tipper dette er en hyppig årsak til ulykker. Sitér dette innlegget Link to post
shipohoi Svart 30.September.2006 Link til dette innlegget Svart 30.September.2006 Allikevel påstår jeg at det er mangel på basiskunnskap, som gjør at en kommer i denne åndsfraværende situasjonen. . De som ikke har kunnskaper til å forstå og utføre disse grunnleggende prinispper, skal heller ikke føre en båt spør du meg. Her er du virkelig inne på essensen, Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 30.September.2006 Link til dette innlegget Svart 30.September.2006 Allikevel påstår jeg at det er mangel på basiskunnskap, som gjør at en kommer i denne åndsfraværende situasjonen. . Nei, det er jeg ikke enig med deg i. Mangel på kunnskap, og mangel på konsentrasjon er to helt forsjellige ting. Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 30.September.2006 Link til dette innlegget Svart 30.September.2006 (redigert) kartplotter med båtens fartsretning som "N" merke fungerer utmerket hvis: (grunner vil alltid dukke opp rett foran båten) 1) man har papirkart og kompass for hånden om de elektroniske duppedittene skulle svikte. 2) derav holder øye med sikre lande/merker 3) ser opp for skvalpeskjær i grov(ere) sjø 4) holder farten nede om man er litt usikker. benytter man båtens fartsretning som "N" merke ser man umiddebart om man nærmer seg grunner ol. testet dette på skrapkirkegården i sommer (kosterfjorden) og det fungerte over all forventning. aldri kjørt innaskjærs der før..... hve i H skal en nå egentlig inn der å gjøre...... tok også inn i skjærgården ved kungshavn kl 02:00 og endte ved sydenden av sotenkanalen for overnatting. vha kartplotteren var det ganske kurant å se etter/verifisere merker selv på den tiden men, selvfølgelig må farten avpasses etter forholdende..... Redigert 30.September.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
shipohoi Svart 30.September.2006 Link til dette innlegget Svart 30.September.2006 Nei, det er jeg ikke enig med deg i. Mangel på kunnskap, og mangel på konsentrasjon er to helt forsjellige ting. Poenget er vel at hadde man visst, eller skjønt, så hadde man sørget for å konsentrere seg litt At det allikevel går galt av og til, det får så være............men står uprøvd å se resultatet av kunnskap for mange. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 30.September.2006 Link til dette innlegget Svart 30.September.2006 De gangene jeg har vært ute på "glattisen" har det alltid kommet mangel på konsentrasjon, og årsaken til dårlig kons. har ligget i at jeg har vært sulten eller sliten. Synes det er rart at ingen andre har oppplevd dette. Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 1.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2006 Deilig å ikke føre båt som er verdt en formue. Jeg klarer meg sålenge jeg ikke treffer skjær som stikker over overflaten. Resultatet er i verste fall ødelagt undervannshus på påhengeren. Kun bøyde propeller hittil,, man må jo gjøre seg kjent i ukjente farvann....! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2006 De gangene jeg har vært ute på "glattisen" har det alltid kommet mangel på konsentrasjon, og årsaken til dårlig kons. har ligget i at jeg har vært sulten eller sliten. Synes det er rart at ingen andre har oppplevd dette. Det er i slike situasjoner man trenger en Admiral som konstant forer en med mat og kaffe, og hvert femte minutt kommer det: 'Er du sikker på du vet hvor vi er nå?' Overoppsynet følger også med slik at ingen strekk blir for lange, relatert til antatt dagsform. Her er det lagt inn gedigne sikkerhetsfaktotrer. Sitér dette innlegget Link to post
Bern Svart 1.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2006 Planlegging av overfarten og oppfølging av plan er et must. Det er jo det som er navigasjon. Jeg slutter meg fullt ut til utsagnet ovenfor. Planlegg! Alvito har nylig ført sin skute trygt fra Arendal til Molde, så han har bevist at han kan det. Men han hadde en liten episode som etter mitt syn er et glimrende eksempel på dilemma man fort havner oppi. Derfor håper jeg han tilgir meg at jeg bruker hans lille nestenulykke som eksempel. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...molde&st=20 (Se innlegg nr. 23 med kart) Han hadde planlagt ruten, men plutselig var han i en situasjon der ting ikke stemte. Han hadde minst tre ting å holde seg til: 1. Planlagt rute. 2. At staken var grønn. 3. Retningspilen på staken. Han valgte å stole på staken retningspilen (forsiktig heldigvis). Han burde ikke ha godtatt at de to andre tingene ikke stemte. Jeg kunne sikkert ha gjort det samme, men moralen må være at hvis ting ikke stemmer skal man stoppe og finne ut av det. Mvh Bern Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 1.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2006 det finnes folk som har vært på sjøen før plotterens tid F. eks. Cristopher Columbus. Da han reiste visste han ikke hvor han skulle; da han kom frem visste han ikke hvor han var -- og da han kom tilbake visste han ikke hvor han hadde vært. Men skjær i sjøen, DET unngikk han!! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Nøtterøy Svart 1.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2006 For å svare på spørsmålet "Hvordan hindre feilnavigering" er det et par ting som jeg synes er viktige i hvertfall. Prøv å ikke rot deg inn i områder med en masse "stjerner" i kartet, les grunner/skvalpeskjær. Ta heller en rute som kanskje er noe lenger, men mye tryggere. Avpass farten slik at det å lese kart samtidig som en er underveis fremdeles er mulig. 30 knop innaskjærs gir ikke mye rom for navigering spør du meg!! Prøv å hele tiden være litt foran i ruta di`. Dvs. du skal vite hva slags stake som kommer rundt neste odde, og hvilken side du skal passere på, er der grunner, finnes det alternative leder etc. Det er ikke så veldig vannskelig å unngå grunnstøting om en bare tar seg god tid, og ikke spiller kamikaze fordi en skal fort frem! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.