motorbåd Svart 4.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2006 Næsten alle GPS modtagere har en alarm for CTE ( cross track error ). Det vil sige en alarm som kan indstilles til at lyde ved en brugerdefineret afstand fra din planlagte kurs. Det kræver selfølgeligt at du har udlagt et waypoint til at styre efter. Dette skulle faktisk være hvad der efterlyses. Venlig hilsen Michael Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 4.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2006 ...kunne definere en form for korridor jeg skal holde meg innenforVil nok tro at alle PC-baserte kartplottere og sannsynligvis også andre plottere har denne funksjonen. Du lager en rute MIDT i leden og deretter setter du en passende bredde på hver enkelt legg så har du korridoren din Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Herman Svart 4.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2006 Jeg bruker ofte CTE (XTE på garminsk) aktivt, men jeg har ikke mulighet til å koble noen alarm til den. Kanskje er min GPS fra forrige århundre håpløst utdatert, men en ny, evt en kartplotter står nok ikke på budsjettet på lenge enda. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Gunga Din Svart 4.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2006 problemet er ju att sådana sikkre korridorer förändras ju hele tiden vid inomskjärs navigation, ibland bredare ibland smalare.......... det enda som då skulle vara helt sikkert......er o legge in en sektor i programmet som motsvarer den hvite ledande fyrsektorn.......... men jag tror inte alls på dessa ideer........ skall man hindre feilnavigering....så måste man endre 'tenket' hur vi aggerer på sjöen........ GPS,plotter, papirkart, visuelle pejlinger, ev radar etc etc.....allt er hjelpmiddel........man kan ikke lite bare på det ena eller andre........... man måste bli 100% sikker på var man er o vart man skall......... dvs att inte vid ngt tillfelle ta en chans.......först då förhindrar vi feilnavigeringer Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mouche Svart 4.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2006 Det eneste som er helt sikkert er at det var mye lettere å navigere før man fikk alle disse "må ha det, bare må ha det" greiene og dingsebomsene! Før dere er ferdig med å planlegge turen og plotte inn alle kurser og beregne strøm, vind, avdrift, sol opp og sol ned og gps-fart av den ene og den fjerde typen, så er jeg vel i havn og nyter resten av dagen med en kald en! Tut og kjør, det vil helst gå godt! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Faxen Svart 4.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2006 Betyr det at den korteste veien mellom to punkter er over fire skvalpeskjær?? Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
bwh Svart 4.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2006 Kartplotter må ansees som en veiledende anvisning av din egen posisjon i kartet ref tidligere tråder om GPS avvik m.m. Når det er sagt så er det behagelig å ha denne veiledende markeringen i kartet. etter min erfaring er det sjelden at avviket er mere enn 20-25 meter. Hvis det er så trang navigering at avviket slår vesentlig inn så bør sjømerker være anvisende....så lenge de står rett veg... Jeg var nordover til Lofoten i fjor sommer og satt igjen med et inntrykk av at avviket mellom GPS og kart var verre for lenger nord jeg kom. Opplevde avvik der oppe på 60-70m. Kan noen bekrefte om det er noe i denne påstanden?? Sitér dette innlegget Ingen for stor eller for liten det er trivselen som bestemmer. Link to post
Nils Svart 4.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2006 Jeg savner en funksjon på GPS som gjorde at jeg kunne definere en form for korridor jeg skal holde meg innenfor (kartplottere har kanskje det?) Så lenge jeg er innenfor korridoren er alt greit, men hvis jeg beveger meg utenfor går det en alarm. Styredisplay frå Shipmate RS5800, kopi frå brukarhandbok. Gps-en min frå midt på 90-talet har denne funksjonen, og eg bruker han flittig når eg seiler om natta eller går ei rute som er definert på førehand. Grensene for alarm bestemmer eg sjølv. Kva type/ modell GPS har du, og har du sjekka om ikkje denne funksjonen finst? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 4.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2006 Lofoten i dag. Oslofjorden i dag. Ser iallefall ut til at der er flere perioder med riktig elendig navigasjon nordpå. Sitér dette innlegget Link to post
bwh Svart 4.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2006 Lofoten i dag. Oslofjorden i dag. Ser iallefall ut til at der er flere perioder med riktig elendig navigasjon nordpå. Hjelp ! Disse utskriftene ligger over min inteligens, men kansje du kan gi en forklaring på hva jeg ser. Sitér dette innlegget Ingen for stor eller for liten det er trivselen som bestemmer. Link to post
Mulligan Svart 4.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2006 Det er diagrammer som viser hvordan GPS vil oppføre seg for en gitt dag. nsats er antallet satelitter som kan sees. Jeg har lagt grensa på satelitter over 15 grader elevasjon. PDOP er Positional Dilution Of Precision. Et mål på hvor god posisjoneringen kan bli ut fra antall satelitter og vinkelen mellom dem. Alt under 4 er bra og over 8 er riktig elendig. Generellt. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 4.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2006 Kva type/ modell GPS har du, og har du sjekka om ikkje denne funksjonen finst? Jeg må jo bare innrømme at jeg ikke har lest manualen godt nok. Den funksjonen finnes faktisk på min GPS også Kamuflert som en "CDI-alarm" RTFM! Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Mouche Svart 4.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2006 Betyr det at den korteste veien mellom to punkter er over fire skvalpeskjær?? Stikkord? Ironi! Jeg har kartplotter, alle mulige (oppdaterte) kart, havnebøker, passere, linjaler osv osv osv og bruker alt sammen, men har også to øyne i hodet, en kikkert, lært meg å forstå disse trafikkskiltene som det finnes en del av, og klarer å ferdes langs kyste uten å måtte planlegge i tre dager på forhånd! At noen her ønsker å gå seg bort i uforståelige manualer laget av teknikkere med null pedagogisk kompetanse og forståelse er helt greit, men "life is too short" for meg! Hvis/om/når nye båteiere uten noen særlig erfaring i å ferdes på sjøen leser noen av disse trådene må de jo bli helt vettskremt av å se det de tror de "må" kunne for å ha en dag på fjorden? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Gunga Din Svart 4.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2006 håller med dig Mouche! för att hindre feilnavigering.....så måste man förstå grunderna i navigasjon....... o dom går ikke att kjöpe för penger..........det er teoretisk kunskap+ masser av praktik Nitendo-navigasjon har vi sett nog av.......... visst er Nitendon bra inget snakk, men det er bare en del i helheten! man kan ikke ligge o kjöre 20+ knop inomskjärs o hele tiden veta hvor man er (til 100%) ingen hobbynavigatör grejjer dette!!!! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Stolmen Svart 4.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2006 (redigert) Mi personlige meinig om dette temaet er at ska en kome til botns i dette problemet må en kvar båt førar sette seg ned å lære seg grunnleggande navigering.. For min del er dette en stor del av båtlivet.. Heile tida sette ut i kartet på førehand å gjer seg så godt kjend som mulig i det farvatnet en skal bevege seg i... Å ikkje minst.. Skulle en gå seg "vekk",ta av farta å om mulig stoppe for å faktisk finne ut kar en egentli er henn... Eg snakka av erfaring... Gode oppdaterte kart er heller ingen bakdel... Redigert 4.Oktober.2006 av Stolmen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 5.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2006 man kan ikke ligge o kjöre 20+ knop inomskjärs o hele tiden veta hvor man er (til 100%)ingen hobbynavigatör grejjer dette!!!! Vel, har da sett noen her på forumet klage over plotteren sin som er for liten og for treg til å kunne kjøre i 40 knop i ukjent farvann! Da kan det fort bli litt etterfulgt av Men vi er alle forskjellig i våre ønsker og tanker! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Bonus Svart 5.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2006 (redigert) Flere i tråden snakker om planlegging, alternative planer, aktuelle ruter osv. Veldig enig i dette, jeg tror at denne navigasjonsdiskusjonen kan inndeles i to situasjoner; 1) Du skal fra A til B (B er bestemt FØR du drar) 2) Du har ikke et bestemt B (annet enn din hjemmehavn), kun ute på "kosetur" For 1) legger du på forhånd opp ruten, med evt. alternativer. "Sanntidsnavigasjonen" vil da være å vite hvor du er og hvor du er i forhold til ruten. For 2) har du ingen forhåndsdefinert rute. "Sanntidsnavigasjonen" vil da være å vite hvor du er, og hvordan farvannet er rundt deg, og til enhver tid i den retningen du styrer. For begge situasjonene gjelder selvfølgelig at man må vite hvor man er. Til enhver tid. Grunnen til å skille mellom disse to situasjonene er jo at de antagelig medfører litt forskjell i navigasjonsmetodikk. Redigert 5.Oktober.2006 av Svenning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 5.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2006 Absolutt enig i det Svenning. Skal en ut på sin vante fiskeplass eller hva det nå er en skal så planlegges ikke det (annet enn å kjøpe inn grønnsaker til fiskesuppe da ). Har hatt noen få turer langs hele vestlandskysten og det krever planlegging. Har ikke sittet så få timer med PC i forkant av disse turene og laget ruter. Først og fremst lager jeg en grov rute for å finne noenlunde korteste/ønsket vei og deretter zoomer inn og detaljplanlegger hvilken side av hvert enkelt skjær jeg skal gå. Fordelen med slik planlegging er at en blir litt kjent men farvannet og ikke minst så har en fasiten klar: Om du blir i tvil om veivalg, følg ruten I 25 knop har en ikke særlig anledning til å planlegge noe stort underveis men selvsagt kan ruten avikes for kortere eller lengre strekk. Ut fra egen erfaring er det veldig greit å ha en "hovedrute" som legges mest mulig optimalt men som suppleres med flere delruter slik at en enkelt kan ta andre valg underveis. For de som bruker SOB så har jeg en rekke ruter etter dette prinsippet for strekningen Stavanger-Trondheim på min hjemmeside. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.