Jump to content

Gruer meg til å ta opp båten...

Avmønstret2

Recommended Posts

Hei.

Jeg er en som ikke har filla peiling på motorer. Har i mange år hatt en 16-fots plastbåt med 30 hk utenbordsmotor som jeg har satt bort til overhaling hver høst... Nå har jeg kjøpt en Nidelv 24 med VP MD17C (ferskvannskjølt) innenbordsmotor....og det er opptak neste helg....Har noen en enkel liste over hva jeg må gjøre og hva som er lurt å gjøre mens båten fortsatt er på vannet og hva som må gjøres når den er tatt opp?

Har tittet litt rundt på nettet, men ikke funnet en enkel "bruksanvisning". Er det i tillegg noen lure tips ifht hva slags væsker man skal bruke her og der og holder det å vaske båten når den er oppe på land, eller skal jeg polere eller gjøre noe annet før pressenningen trekkes over for vinterlagring?

Sikkert mulig å finne masse av dette på nettet, men dere er jo så flinke til å gi råd, så håper noen kan skrive en enkel " bruksanvisning" og rekkefølge på ting som må gjøres.

Kanskje det er noen der ute som kan ta motoroverhalingen sammen med meg eller vise meg konkret på motoren første året så jeg lærer dette.....mot en symbolsk betaling selvfølgelig.....hehe :crazy:

mvh Terje Plenen, Asker

Redigert av Plenen (see edit history)

Det som er lurt å gjøre før opptak er vel å skifte motorolje og filter, samt dieselfilter. Etter opptak, løse slangen til sjøvannsinntaket, legge denne i en bøtte, og kjøre gjennom systemet med ferskvann først og deretter frostvæskeblanding til dette kommer ut eksosen.

Det er lurt å høytrykksspyle båten mens den ennå er våt etter opptak, begroing og denslags slipper mye lettere da. Mange velger også å vaske og vokse båten ved opptak. for å spare tid på våren. Men etter en lang vinter må den uansett ha en polering før utsett, så hvor mye tid man egentlig sparer er uvisst. Deretter er det bare å sikre støttene skikkelig, sette inn en par torrballer, og dekke godt til (men med god lufting).

Har jeg glemt noe nå, folkens??

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Før du tar båten på land, er det lurt å skifte olje på motoren etter å ha kjørt den skikkelig varm.

Det viktigste er i konservere motoren. Å hindre at det ikke fryser i stykker i løpet av vinteren. Siden motoren din er ferskvannskjølt, er prosedyren ralativt enkel.

1. ta av slangen som går til kjølevannsinntaket i skroget.

2. putt slangen opp en bøtte den ferskvatn.

3. start motoren og etterfyll bøtten med vann slik at motoren ALTID suger vann. Hensikten med dette er å fjerne saltvannet som ligger i kjølesystemet.

4. etter noen minutter stopper du motoren og fyller bøtten med en blanding av konsentrert frostvæske og vann (50/50). 10 liter holder til din motor (kjøp billig 5l dunk med frostvæske...)

5. start motoren å la motoren og la den suge opp frostvæsken. Sjekk at frostvæsken er komt ut av eksosen.

Hva med bytte av impeller (heter det det?) og det er vel gearolje et sted også? Andre filtre som skal byttes? Skal jeg sette inn motoren med noe? Er det noe som skal inn i stempene? Har hørt at det lønner seg å ha noe i der (uten at jeg vet hva eller hvordan...)

Takk for tips :-)

Plenen

Jeg bytter Diesel filter og kjølevans impeller hvert år! Sikkert ikke nødvendig, men det har litt med følelsen å gjøre, synes sesongen er tryggere med dette nytt.

Gir olje sjekker jeg bare, dvs. at det er nok på peilepinnen, og at den er klar og fin.

I sylinderene (stemplene som du sier) er det ikke nødvendig å gjøre noe vil jeg tro.

Det kan være en fordel å spraye crc 5-50 eller WD40 i sylindrene også, for å unngå å starte med tørre sylindervegger om våren. Også en fordel å ha full tank med diesel, samt tilsette en dieselstabilisator (pro-long e.l.) slik at den holder seg best mulig, og at det kondenseres minst mulig vann i den.

Da skal det bare være tut&køyr om våren.

Det meste er jo sagt men , har du varmtvann ombord så må den tømmes så klart , og en ting til med det som jeg syntes er lurt og som nabobåten skal begynne med (etter at tanken hans frøys i vinter)også er . Ta av varmtvannslange på tanken ,eller sett opp trykkventilen vis det finnes så tar du og blåser igjennom krana på vasken da pleier det å komme noen liter til . Jeg tar også med meg pentry puma hjem om vinteren jeg , er så lett å ta ut på snekka så da har det blitt en vane da den er dyr å bytte .Sånn er det hos meg i værtfall ,bytte av impeller syntes jeg er bare tull og penger i søppla .Må være en butikk som har finni på det der , impeller bør holde i mange år før bytte . Har kjørt 1.600 timer ca på 3 år med snekka og har ikke bytta enda , har sjekka den men den er like fin . Kansje en ting til , har du kjøleskap så kan det være lurt å la det stå åpent . Og til slutt , pass på at det er god lufting i båten så det ikke mugner alt som er inni der selv om jeg regner med at du tar med deg putene hjem .

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Det pleier ikke å være nødvendig å spraye noe i sylindrene på en dieselmotor. Dieselen er så feit at den holder en grei hinne svært lenge. Med bensinmotor derimot, er det absolutt påkrevd! Der funker CRC 6-66 veldig greit!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Den gjør egentlig akkurat det samme! Har brukt dette i mange år på biler som skal stå lenge. Kjører den godt varm, tar av luftfilteret, og sprayer godt nedi forgasseren. Kveler så motoren med hånda over forgasseren. Fungerer like godt hver gang, har ikke opplevd en gang at motoren har rustet fast (bortsett fra den gangen jeg glemte å konservere da). Har hatt biler stående i to år med dette, uten problemer. Men som sagt, konserveringssprayen gjør sikkert en vel så god jobb!

1. ta av slangen som går til kjølevannsinntaket i skroget.

2. putt slangen opp en bøtte den ferskvatn.

3. start motoren og etterfyll bøtten med vann slik at motoren ALTID suger vann. Hensikten med dette er å fjerne saltvannet som ligger i kjølesystemet.

4. etter noen minutter stopper du motoren og fyller bøtten med en blanding av konsentrert frostvæske og vann (50/50). 10 liter holder til din motor (kjøp billig 5l dunk med frostvæske...)

5. start motoren å la motoren og la den suge opp frostvæsken. Sjekk at frostvæsken er komt ut av eksosen.

Bør mann ikke ta ut termostaten først?

Bygdetulling med båtførerbevis!

Ikke gru deg til å ta opp båten. Er koselig å jobbe litt og pusse litt i vinter. Kan kanskje være litt teknisk med motoren, men dette kommer fort. Som det sies her, det aller viktigste er å få satt den inn med frostveske. Er dette gjort, er det lite som kan skje som ødelegger noe for deg. Er det faktum at vann fryser og utvider seg. Gjelder både motor, toalett, vanntank osv. Hele utfordringen er å koble av vannslangen fra vannintaket i båten. Koble til en annen lengere slange og putte den i en tønne, balje el. Så er det bare å starte og gjøre alt som normalt. I denne balja putter du til slutt 50/50 blanding med kjøleveske og starter på nytt....til det kommer ut av eksosen igjen og stopper...Done!

.... og så er det propellakslingen. Har selv hatt Nidelv 24 med tilsvarende motor. Alt godt om motoren er sagt, men så vidt jeg husker var det en muffe på propellakslingen hvor man burde fylle på med grease. Husk også å "grease" stoppekranen til kjølevannet.

Ikke gru deg til å ta opp båten. Er koselig å jobbe litt og pusse litt i vinter. Kan kanskje være litt teknisk med motoren, men dette kommer fort. Som det sies her, det aller viktigste er å få satt den inn med frostveske. Er dette gjort, er det lite som kan skje som ødelegger noe for deg. Er det faktum at vann fryser og utvider seg. Gjelder både motor, toalett, vanntank osv. Hele utfordringen er å koble av vannslangen fra vannintaket i båten. Koble til en annen lengere slange og putte den i en tønne, balje el. Så er det bare å starte og gjøre alt som normalt. I denne balja putter du til slutt 50/50 blanding med kjøleveske og starter på nytt....til det kommer ut av eksosen igjen og stopper...Done!

Når det gjelder ferskvannskjølt motor....Jeg har jo inntak fra sjøvann og dette vannet kjøler ned ferskvannskjølevannet...er det korrekt forstått? Men den tanken (gud veit hvor den er...er det den hvite plastbeholderen på toppen av motoren?) med ferskvannskjølingsvæsken....skal jeg helle i vann/frostvæske der også og kjøre litt?

Forøvrig: Jeg har en løsning på båten der jeg, når jeg kommmer inn fra tur, vrir om et par kraner, og får ferskvann i fra vanntanken til å gå inn i motoren istedet for vannet fra sjøen. Smart :-)

Vanntanken er tom så den biten er grei :-)

takk for mange fine tips og hjelp!

mvh Plenen

Når jeg leser alt dette om alt arbeidet med vinterkonservering blir jeg mer og mer glad og fornøyd over ha båten på sjøen om vinteren.

Har alltid lurt på det med helårsbåt:

når det kryper ned mot -17 i en boblehavn, hva skjer da med ferskvannet ombord? Vel og bra at det ikke er is rundt båten utvendig, men hva med innvendig? har du alltid på varme i båten og alltid frostvæske i varmeveksleren?

hva med septik og v.v. ?

Slik eg har forstått det, treng du ikke ta ut termostaten på en ferskvannskjølt motor. En saltvannskjølt motor derimot, må termostaten ut (dersom ikke motoren er så varm at termostaten står åpen...

Nei, dette blir vel feil. Man kjører jo igjennom frostvæske og dette legger seg også i termostathuset.

har du alltid på varme i båten og alltid frostvæske i varmeveksleren?

hva med septik og v.v. ?

Alltid varme på, 600W oljeovner i lugarene + eber gående når vinteren er på det kaldeste. Sist vinter var det aldri lavere enn +5º i Det Aller Helligste, selv om utetemperaturen var -12º. Vanntanken er under køien i Kongelugaren og ned mot bunnen, sjøen fryser ikke men avgir tvertimot varme så den tanken er trygg. Begge septiktankene ligger under vannlinjen, no problem der heller.

Samme med andre båter tidligere; Nidelv 24 og Viksund 27 Columbi. Aldri noe som frøs eller gikk i stykker på grunn av kulde.

De påståtte problemene med båt om vinteren er sterkt overdrevne.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...