Avmønstret2 Startet 1.Oktober.2006 Link til dette innlegget Startet 1.Oktober.2006 (redigert) Hei. Jeg er en som ikke har filla peiling på motorer. Har i mange år hatt en 16-fots plastbåt med 30 hk utenbordsmotor som jeg har satt bort til overhaling hver høst... Nå har jeg kjøpt en Nidelv 24 med VP MD17C (ferskvannskjølt) innenbordsmotor....og det er opptak neste helg....Har noen en enkel liste over hva jeg må gjøre og hva som er lurt å gjøre mens båten fortsatt er på vannet og hva som må gjøres når den er tatt opp? Har tittet litt rundt på nettet, men ikke funnet en enkel "bruksanvisning". Er det i tillegg noen lure tips ifht hva slags væsker man skal bruke her og der og holder det å vaske båten når den er oppe på land, eller skal jeg polere eller gjøre noe annet før pressenningen trekkes over for vinterlagring? Sikkert mulig å finne masse av dette på nettet, men dere er jo så flinke til å gi råd, så håper noen kan skrive en enkel " bruksanvisning" og rekkefølge på ting som må gjøres. Kanskje det er noen der ute som kan ta motoroverhalingen sammen med meg eller vise meg konkret på motoren første året så jeg lærer dette.....mot en symbolsk betaling selvfølgelig.....hehe mvh Terje Plenen, Asker Redigert 1.Oktober.2006 av Plenen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2006 Det som er lurt å gjøre før opptak er vel å skifte motorolje og filter, samt dieselfilter. Etter opptak, løse slangen til sjøvannsinntaket, legge denne i en bøtte, og kjøre gjennom systemet med ferskvann først og deretter frostvæskeblanding til dette kommer ut eksosen. Det er lurt å høytrykksspyle båten mens den ennå er våt etter opptak, begroing og denslags slipper mye lettere da. Mange velger også å vaske og vokse båten ved opptak. for å spare tid på våren. Men etter en lang vinter må den uansett ha en polering før utsett, så hvor mye tid man egentlig sparer er uvisst. Deretter er det bare å sikre støttene skikkelig, sette inn en par torrballer, og dekke godt til (men med god lufting). Har jeg glemt noe nå, folkens?? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
eysteind Svart 1.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2006 Før du tar båten på land, er det lurt å skifte olje på motoren etter å ha kjørt den skikkelig varm. Det viktigste er i konservere motoren. Å hindre at det ikke fryser i stykker i løpet av vinteren. Siden motoren din er ferskvannskjølt, er prosedyren ralativt enkel. 1. ta av slangen som går til kjølevannsinntaket i skroget. 2. putt slangen opp en bøtte den ferskvatn. 3. start motoren og etterfyll bøtten med vann slik at motoren ALTID suger vann. Hensikten med dette er å fjerne saltvannet som ligger i kjølesystemet. 4. etter noen minutter stopper du motoren og fyller bøtten med en blanding av konsentrert frostvæske og vann (50/50). 10 liter holder til din motor (kjøp billig 5l dunk med frostvæske...) 5. start motoren å la motoren og la den suge opp frostvæsken. Sjekk at frostvæsken er komt ut av eksosen. Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret2 Svart 1.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2006 Hva med bytte av impeller (heter det det?) og det er vel gearolje et sted også? Andre filtre som skal byttes? Skal jeg sette inn motoren med noe? Er det noe som skal inn i stempene? Har hørt at det lønner seg å ha noe i der (uten at jeg vet hva eller hvordan...) Takk for tips :-) Plenen Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 1.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2006 Jeg bytter Diesel filter og kjølevans impeller hvert år! Sikkert ikke nødvendig, men det har litt med følelsen å gjøre, synes sesongen er tryggere med dette nytt. Gir olje sjekker jeg bare, dvs. at det er nok på peilepinnen, og at den er klar og fin. I sylinderene (stemplene som du sier) er det ikke nødvendig å gjøre noe vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
kurth Svart 1.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2006 Av andre ting du må gjøre er å ha frostveske i wc ,pump gjennom slik at ikke noe fryser her. Tøm vanntank. Har du vv tank må denne tømmes, tørk opp vann i kjølen av båten. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 1.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2006 Har hørt at impeller og frostvæske ikke altid er bra. Så dersom du skal skifte impeller, ville eg gjort dette til våren... Motoren ville eg bare vasket for olje og salt. Noe annet er igrunn ikke nødvendig... Lykke til... Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 1.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2006 Det kan være en fordel å spraye crc 5-50 eller WD40 i sylindrene også, for å unngå å starte med tørre sylindervegger om våren. Også en fordel å ha full tank med diesel, samt tilsette en dieselstabilisator (pro-long e.l.) slik at den holder seg best mulig, og at det kondenseres minst mulig vann i den. Da skal det bare være tut&køyr om våren. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 1.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2006 Det meste er jo sagt men , har du varmtvann ombord så må den tømmes så klart , og en ting til med det som jeg syntes er lurt og som nabobåten skal begynne med (etter at tanken hans frøys i vinter)også er . Ta av varmtvannslange på tanken ,eller sett opp trykkventilen vis det finnes så tar du og blåser igjennom krana på vasken da pleier det å komme noen liter til . Jeg tar også med meg pentry puma hjem om vinteren jeg , er så lett å ta ut på snekka så da har det blitt en vane da den er dyr å bytte .Sånn er det hos meg i værtfall ,bytte av impeller syntes jeg er bare tull og penger i søppla .Må være en butikk som har finni på det der , impeller bør holde i mange år før bytte . Har kjørt 1.600 timer ca på 3 år med snekka og har ikke bytta enda , har sjekka den men den er like fin . Kansje en ting til , har du kjøleskap så kan det være lurt å la det stå åpent . Og til slutt , pass på at det er god lufting i båten så det ikke mugner alt som er inni der selv om jeg regner med at du tar med deg putene hjem . Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
loffern Svart 1.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2006 Jeg pleier itillegg å dusje motor og gear med WD-40 før vinteren kommer så slipper du at den ruster mer enn nødvendig. Da er det bare å tørke det av til våren så har du en ren og pen motor. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2006 Det pleier ikke å være nødvendig å spraye noe i sylindrene på en dieselmotor. Dieselen er så feit at den holder en grei hinne svært lenge. Med bensinmotor derimot, er det absolutt påkrevd! Der funker CRC 6-66 veldig greit! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
roaldbj Svart 1.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2006 Jeg benyttet sist høst motorkonservering Marin hos biltema, nr 36-324 kr 54.90 pr sprayboks, og ble svært godt fornøyd. Hva gjør CRC 6-66 som ikke den marine motorkionserveringen gjør? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2006 Den gjør egentlig akkurat det samme! Har brukt dette i mange år på biler som skal stå lenge. Kjører den godt varm, tar av luftfilteret, og sprayer godt nedi forgasseren. Kveler så motoren med hånda over forgasseren. Fungerer like godt hver gang, har ikke opplevd en gang at motoren har rustet fast (bortsett fra den gangen jeg glemte å konservere da). Har hatt biler stående i to år med dette, uten problemer. Men som sagt, konserveringssprayen gjør sikkert en vel så god jobb! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Skipper Worse Svart 1.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2006 Når jeg leser alt dette om alt arbeidet med vinterkonservering blir jeg mer og mer glad og fornøyd over ha båten på sjøen om vinteren. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Tine IV Svart 1.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2006 Når jeg leser alt dette om alt arbeidet med vinterkonservering blir jeg mer og mer glad og fornøyd over ha båten på sjøen om vinteren. Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
sjøman Svart 1.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2006 En annen ting jeg pleier og gjøre ifb. med vinteropplag er og helle frostveske i kjølen på båten ,da det kan ligge litt vann i kriker og kroker. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 2.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2006 1. ta av slangen som går til kjølevannsinntaket i skroget.2. putt slangen opp en bøtte den ferskvatn. 3. start motoren og etterfyll bøtten med vann slik at motoren ALTID suger vann. Hensikten med dette er å fjerne saltvannet som ligger i kjølesystemet. 4. etter noen minutter stopper du motoren og fyller bøtten med en blanding av konsentrert frostvæske og vann (50/50). 10 liter holder til din motor (kjøp billig 5l dunk med frostvæske...) 5. start motoren å la motoren og la den suge opp frostvæsken. Sjekk at frostvæsken er komt ut av eksosen. Bør mann ikke ta ut termostaten først? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Goddis77 Svart 2.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2006 Er vel ikke alle motorer dette er mulig på er det? Min er skrudd/limt fast mellom varmeveksler og motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 2.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2006 Ikke gru deg til å ta opp båten. Er koselig å jobbe litt og pusse litt i vinter. Kan kanskje være litt teknisk med motoren, men dette kommer fort. Som det sies her, det aller viktigste er å få satt den inn med frostveske. Er dette gjort, er det lite som kan skje som ødelegger noe for deg. Er det faktum at vann fryser og utvider seg. Gjelder både motor, toalett, vanntank osv. Hele utfordringen er å koble av vannslangen fra vannintaket i båten. Koble til en annen lengere slange og putte den i en tønne, balje el. Så er det bare å starte og gjøre alt som normalt. I denne balja putter du til slutt 50/50 blanding med kjøleveske og starter på nytt....til det kommer ut av eksosen igjen og stopper...Done! Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 2.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2006 Bør mann ikke ta ut termostaten først? Slik eg har forstått det, treng du ikke ta ut termostaten på en ferskvannskjølt motor. En saltvannskjølt motor derimot, må termostaten ut (dersom ikke motoren er så varm at termostaten står åpen... Sitér dette innlegget Link to post
Lione Svart 2.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2006 .... og så er det propellakslingen. Har selv hatt Nidelv 24 med tilsvarende motor. Alt godt om motoren er sagt, men så vidt jeg husker var det en muffe på propellakslingen hvor man burde fylle på med grease. Husk også å "grease" stoppekranen til kjølevannet. Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret2 Svart 5.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2006 Ikke gru deg til å ta opp båten. Er koselig å jobbe litt og pusse litt i vinter. Kan kanskje være litt teknisk med motoren, men dette kommer fort. Som det sies her, det aller viktigste er å få satt den inn med frostveske. Er dette gjort, er det lite som kan skje som ødelegger noe for deg. Er det faktum at vann fryser og utvider seg. Gjelder både motor, toalett, vanntank osv. Hele utfordringen er å koble av vannslangen fra vannintaket i båten. Koble til en annen lengere slange og putte den i en tønne, balje el. Så er det bare å starte og gjøre alt som normalt. I denne balja putter du til slutt 50/50 blanding med kjøleveske og starter på nytt....til det kommer ut av eksosen igjen og stopper...Done! Når det gjelder ferskvannskjølt motor....Jeg har jo inntak fra sjøvann og dette vannet kjøler ned ferskvannskjølevannet...er det korrekt forstått? Men den tanken (gud veit hvor den er...er det den hvite plastbeholderen på toppen av motoren?) med ferskvannskjølingsvæsken....skal jeg helle i vann/frostvæske der også og kjøre litt? Forøvrig: Jeg har en løsning på båten der jeg, når jeg kommmer inn fra tur, vrir om et par kraner, og får ferskvann i fra vanntanken til å gå inn i motoren istedet for vannet fra sjøen. Smart :-) Vanntanken er tom så den biten er grei :-) takk for mange fine tips og hjelp! mvh Plenen Sitér dette innlegget Link to post
svaberget Svart 6.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2006 Når jeg leser alt dette om alt arbeidet med vinterkonservering blir jeg mer og mer glad og fornøyd over ha båten på sjøen om vinteren. Har alltid lurt på det med helårsbåt: når det kryper ned mot -17 i en boblehavn, hva skjer da med ferskvannet ombord? Vel og bra at det ikke er is rundt båten utvendig, men hva med innvendig? har du alltid på varme i båten og alltid frostvæske i varmeveksleren? hva med septik og v.v. ? Sitér dette innlegget Link to post
svaberget Svart 6.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2006 Slik eg har forstått det, treng du ikke ta ut termostaten på en ferskvannskjølt motor. En saltvannskjølt motor derimot, må termostaten ut (dersom ikke motoren er så varm at termostaten står åpen... Nei, dette blir vel feil. Man kjører jo igjennom frostvæske og dette legger seg også i termostathuset. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 6.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2006 har du alltid på varme i båten og alltid frostvæske i varmeveksleren?hva med septik og v.v. ? Alltid varme på, 600W oljeovner i lugarene + eber gående når vinteren er på det kaldeste. Sist vinter var det aldri lavere enn +5º i Det Aller Helligste, selv om utetemperaturen var -12º. Vanntanken er under køien i Kongelugaren og ned mot bunnen, sjøen fryser ikke men avgir tvertimot varme så den tanken er trygg. Begge septiktankene ligger under vannlinjen, no problem der heller. Samme med andre båter tidligere; Nidelv 24 og Viksund 27 Columbi. Aldri noe som frøs eller gikk i stykker på grunn av kulde. De påståtte problemene med båt om vinteren er sterkt overdrevne. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.