Jump to content

Gruer meg til å ta opp båten...

Avmønstret2

Recommended Posts

får svare om hva JEG gjør da.

Jeg tar av slangen,ikke i gjennomføringsenden og holder den OPP i lufta.

Så heller jeg konsentrert frostvæske neddi, samtidig som jeg "jobber" med spaken for å " lure" frostvæske inn i ventilen.

Sikkert bare tull, men det føles ganske OK å ha gjordt det.

Suzuki

No boat needed..

Espentc, når det gjelder skroggjennomføringer - sjekk forsikringsvilkårene dine. I mine (Sparebank1) står det at alle gjennomføringer under vann skal være stengt mellom 1 november og 1 april (eller var det 1 mars, husker ikke riktig).

Ellers har jeg samme erfaring som Worse med min columbi 27, hun har lagt ute året rundt siden hun ble født i Strusshamn i 1974. Ingen varme, ingen ting. Nietski probliemski, verken på 66 eller 60 grader nord.

Mvh,

Kjell

Må legge til - kravet om stengte kraner gjelder selvsagt når skuta ikke er i bruk.

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Alltid varme på, 600W oljeovner i lugarene + eber gående når vinteren er på det kaldeste. Sist vinter var det aldri lavere enn +5º i Det Aller Helligste, selv om utetemperaturen var -12º. Vanntanken er under køien i Kongelugaren og ned mot bunnen, sjøen fryser ikke men avgir tvertimot varme så den tanken er trygg. Begge septiktankene ligger under vannlinjen, no problem der heller.

Samme med andre båter tidligere; Nidelv 24 og Viksund 27 Columbi. Aldri noe som frøs eller gikk i stykker på grunn av kulde.

De påståtte problemene med båt om vinteren er sterkt overdrevne.

Og vi akker og bærer oss over at strømmen er dyr?!? :cheers:

Redigert av ynroenn (see edit history)

Og det viktigaste er å syta for at ferskvasskretsen har frostveska som har eit lågare frysepunkt vesetnleg lågare enn anntatt minimumstemperatur. (I løpet av vinteren.)

Tabber du deg ut her så slepp du å lura på om du skal ha ny motor.

Er du usikker så er det best å skifta. Dette gjer du lettast når båten er på sjøen, og samstundes med mange av dei andre råda du har fått.

Kjør motoren varm.

Stopp den.

Tapp av så mykje kjøleveska du klarer.

Ha i ferskvatn, star og etterfyll.

Stopp motoren, og tapp av vatnet. (Jo fleire ganger du gjer dette jo reinare blir kjølesystemet.)

Etterfyll med frostveska. Ta høgda for at du ikkje har fått ut alt vatnet. (Dvs. frysepunktet vil bli høgare enn blandinga du heller nedi)

Start opp og etterfyll.

Mål frysepunktet.

Deretter føl du råda om eksos, saltvassida ol.

Det kan vera lurt å ta vare på frostveska du tapper ut. Ofte er denne god no i dassar, slukar ol.

Lykke til. (Og trøst deg med å tenka på dei som har to motorar...)

Ask

Gruer til opptak?? :rolleyes:

Jo da, for da kan jeg ikke BRUKE båten på en stund! Men selve opptaket?

Nope! :smash:

Ikke nå lengre! Dette gjør JEG:

Etter at jeg (endelig) har montert elektrisk winch på hengeren, går nok dette som en lek. :rolleyes:

(Tidligere var det et slit med håndwinch på en henger med tilt, for sveiva steg over en meter ved innsveivingsstart!)

Etter at båten er kommet på hengeren, er det en rask omgang med en stor trykkspyler, sette et 200-liters plastfat (avskåret oljefat) med ferskvann under motoren, starte opp og sette E-tec i konserveringsmodus. Deretter en rask dusj med spray (av dertil egnet type) under motordekslet.

Ferdig! :smash:

Så settes hele ekvipasjen i hus til neste sesong.

Selvsagt lader jeg opp batteriene og slår av hovedbryter ++, husker på en strømskvett rett før jul OG ved påsketider, men thats it, Værre er det ikke.

Dassproblemer? Nix! Ikke DET heller. "Bæsh-and-carry" taes ut i sin helhet.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Har båten i boblehavn og benytter kun 100w. Det gir en 60 w pære i motorrommet og en 40 w under vask/varmtvannstank/septik på toalettet der også skroggjennomføringer ligger. I motorrommet var det aldri under 5 grader pluss sist vinter. Mao. strømutgifter til å leve med.

På land,særlig her på Østlandet, er situasjonen en _helt_ annen.

Ja, det kan jeg skrive under på. Her på innlandet som jeg bor er det uker med kaldere enn -20 gr. kaldeste i fjor var -29 gr. og det er ofte over 120 cm med is der skuta ligger...

Bygdetulling med båtførerbevis!

Slik pleier jeg å gjøre det.

Mens den fortsatt ligger på sjøen. pump inn mye vann i septiken, skyll ut igjen. kjør motoren varm, bytt olje, sjekk nivået på giroljen. Tøm ferskvannstanken og varmtvannstanken. koble ifra begge slanger på ferskvannspumpa. Blås ut resterende vann i systemet.

Når båten ligger i krybba: Høytrykkspyl og vask båten med en gang. ta av slangen til kjølvannsintaket, sett den i en bøtte med hageslangen på, kjør motoren i noen minutter til tempen stiger, stans hageslangen, fyll på med halvblandet frostvæske. når det kommer blått vann av eksosen er du ferdig. dusj hele motoren med konserveringsspray. Hell en skvett frostvæske i avløpene og toalettet. pump inn litt frostvæske i septiken. Tørk opp alt av vann i kjølen. Frakoble alle batterier, også sammenkoblinger. lad alle batteriene. Poler båten før du pakker den inn, det gjør vårklargjøringen til en hyggelig opplevelse.

Redigert av timex (see edit history)

Viser til timex i forrige innlegg som anbefaler å kjøre motoren med ferskvannskjøling noen minutter til temperaturen stiger.

jeg har ikke sett noen konkret tidsangivelse for hvor lenge motoren må/bør kjøres med ferskvannstilførsel for å få ut salter.

Selve kjører jeg gjerne motoren 3/4 til 1 time med ferskvann før jeg konserverer med 50% frostvæske.

Det er jo stor forskjell på saltinnhold i vannet. Vi som bor i Fredrikstad kjører stort sett ferskvann gjennom når vi nærmer oss byen. Ikke mye salt i vannet der i det øverste lagene.

Vi fersker ned Sjøvannsiden etter hver tur :wink:

En times kjøring i ferskvann høres mye ut. Hvis hver opplagsplass med noen hunder båter skulle gjøre det så hadde det jo blitt oversvømt for ikke å snakke om hva kassereren hadde sagt til vannregninga. :wink::lol:

Redigert av OLPI (see edit history)

Forklare?

Gjør du det på sjøen slipper man å bløtlegge hele opplagsplassen. Det blir mye vann etter en times kjøring med en større motor. Noen har sågar ikke kapasitet nok i hagelangen til større motorer selv på tomgang.

Jeg synes en times kjøring er "overkill" . Selvfølgelig bør man kjøre gjennom en del hvis man hele tiden kjører i veldig saltholdig vann, men ellers synes jeg en kort gjennomkjøring er nok.

Ang. regninga så er det mange som har vannmåler. Hvis du ganger antall båter på opplagsplassen med antall liter det gjennomsnittlig brukes på en times kjøring så blir det nok en del vann.

Redigert av OLPI (see edit history)
  • 2 uker senere...

Ang ferskvannskretsen på VP-MD17C.... Jeg kjørte 50/50 vann/frostveske i saltvannsinntaket, og hadde samtidig fyllt oppi en del frostveske i beholderen for ferskvannskjølingen og kjørte i et par minutter. Holder dette? Eller burde jeg bytte all væsken i ferskvannsbeholderen (hva er det forrresten oppi der?) med ny 50/50 vann/frostveske?

Jeg sugde opp oljen i peilepinnehullet, men fikk ikke opp så mye (mellom 1/2-1 liter) olje. Hvor mye er det nedi der? Helte på ny olje og byttet filter.

Helte frostvæske i do, men glemte å åpne kranene (tom ferskvannstank). Skal gjøre det i helgen.

Dusjet de elektriske kontaktpunktene med verktøy på boks. Må jeg lade batteriene? Er ikke de ladet opp av motoren? Jeg har ikke brukt mye støm i det siste og voltmeteret viser 13-14 volt. Må jeg skru av kablene til batteripolene? Hva er hensikten med det?

P

Da var Skippy tatt opp, og høstservicen foretatt. Er litt vemodig da..... Gjorde alt unna i helga, og rakk heldigvis å kjøre på opplag før det ble vinterføre. Til tross for Jeep 4x4 med lovlig hengervekt på 3500 kg, er det ikke spesielt morsomt å dra 1,5t ++ med henger på glatta......... Greit nok at det er pigger på bilen, men på hengeren....

Hadde en nervepirrende opplevelse med dette i 2003. Været slo plutselig om i midten av oktober, og det var kaos på veiene overalt (12 grader og sol ene dagen, kuldegrader og snø neste.... Dum som jeg var kjørte jeg da 1,5t båt med en Nissan Primera med forhjulstrekk og sommerdekk. Gikk bra helt til jeg kom i en svingete oppoverbakke. Merket plutselig at hva jeg gjorde med ratte spilte liten rolle. Boogi hengeren hadde full kontroll over bilen. Heldigvis styrte den bilen "riktig" gjennom svingen. Jeg parkerte da på nærmeste parkeringsplass, fikk låne en egnet bil (la først om til vinterdekk) og kjørte resten av strekningen.

Hva jeg lærte ?

Tung boogihenger og framhjulstrekk = dårlig kombinasjon (selv om primeraen faktisk lovlig kunne trekke hengeren).

ALdri for sent å snu....

• 3 uker senere...

Jeg er av den oppfatning at båten bør ligge på sjøen eller lagres i oppvarmet lager, dette er selfølgelig ikke mulig for alle pga. havn som fryser til eller hvor vinterstormene tar hardt.

Fordelene med å ha båten liggende i havna er at da hjelper varmen fra sjøen til med å unngå minusgrader i båten.

I tilegg kan det dukke opp en fantastisk fin dag ut i februar mars hvor du kunne tenke deg en tur ut, og da er det greit at båten ligger klar.

Ingen for stor eller for liten det er trivselen som bestemmer.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...