Patnyg Startet 1.Oktober.2006 Link til dette innlegget Startet 1.Oktober.2006 Hei. Jeg skal skrape av det gamle bunnstoffet, kjøpte båten nå nylig, og skraper det av. Bruker en håndskrape, men spm er: Hva skal jeg skrape av? Bare den ruglete delen? Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 1.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2006 hm...her strides de lærde. Jeg for min del har skrapet alt vekk for så å legge 2 strøk antipest pluss 2 strøk primer pluss 2 strøk bunnstoff....men da hadde det heller ikke vært gjort noe med bunn på 20 år. Spørsmålet er vel hvor gammel båten er og hva som har blitt gjort før. Skal du ha båten lenge så er det vel greit å vite at ting er på "stell" under vannlinje...noe som muligens vil spare deg for fremtidige ergelser. Såååå er det vel like greit at når du først skal skrape....legg på litt vekt og ta det fra bunn av. Du kommer likevel til å skade det som er under (primer/antipest) bunnstoffet du nå truer med å skrape av. Og tro meg ved at du kun bruker skrape og ikke slipemaskiner vil du få det beste resultat. Bruk maske og briller. Lykke til...det er en helv..... jobb! Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Styrbert Svart 1.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2006 legg på litt vekt og ta det fra bunn av. Du kommer likevel til å skade det som er under (primer/antipest) bunnstoffet du nå truer med å skrape av. Lykke til...det er en helv..... jobb! Enig med Jorg-1. Prøvde dette selv og fant fort ut at det lønte seg å fjerne alt. Du kan prøve med kaustik soda blandet med tapetklister for å blidgjøre bunnstoffet. Selv brukte jeg Duxola malingsfjerner. Måtte kjøre flere omganger før 20 års bunnsmøring var vekk. Ved bruk av malingsfjerner sjekk at denne ikke løser opp gelcoaten. Den virker også dårligere til kaldere det er i været. I tillegg må en være obs på forholdsregler ang. løsemidler/maske mvh Styrbert Sitér dette innlegget Link to post
Patnyg Svart 1.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2006 Okei. Det er en 1998 modell. Og båten hadde vist stått på land 1-2 år. Uten og blitt gjort noenting med. så derfor skal jeg skrape av og begynne fra start. så jeg burde skrape av alt, helt ned til bånn? Eller smøre på med kaustik-sode og tapetlklister? Tenkte og finne meg en god sittestilling og skrape av. Sitér dette innlegget Link to post
Styrbert Svart 1.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2006 så jeg burde skrape av alt, helt ned til bånn? Eller smøre på med kaustik-sode og tapetlklister? Det er jo litt vanskelig å vurdere sånt over et forum. Prøv deg fram med ulike metoder på små områder på skroget og velg selv det du synes funker bra for deg. Jorg-1 har et viktig poeng. Det er at når du begynner å herje med bunnstoffet som er i dag, kommer det fort sår og riper som går helt inn til gelcoat. Hvis dette gjør at du går og lurer på... og etterhvert kanskje plages med diverse tanker som; gjorde jeg grunnarbeidet godt nok? - kan jeg få vannintrengning i skroget? blir overflaten glatt og fin? Da er det jo bare det beste som gjelder. Lykke til! mvh Styrbert Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 2.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2006 Heisann ! Ville på en såpass ny båt også valgt å skrape/slipe helt ned ! Dette også for å være sikker på at jobben blir skikkelig gjort, og at intet løsner ! Jeg ville lagt på 4-5 lag med primer før fåføring av nytt bunnstoff ! Sitér dette innlegget Link to post
Patnyg Svart 2.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2006 Okei. Hvor mye skal jeg skrape av? Hvordan kan jeg se at jeg har ``nådd bunnen``? Sitér dette innlegget Link to post
torbit Svart 2.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2006 Jeg satt bort denne jobben til profesjonelle som "sandblåste" med fint kalkmel og vann. Resultatet ble perfekt. Riktignok kostet det 7.000, men nå vet jeg at undervannsskroget er feilfritt. Jeg la deretter på 4 strøk epoxyprimer, ett strøk hardt bunnstoff og ett strøk selvpolerende. Båten er en langkjølet 27' motorseiler. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 3.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2006 Det ser og merker du. Du prøver på et lite område først. Jeg skrapte ned til det første primer lager som var lagt på, og slipte deretter med maskin. Det viktigste er at det som er igjen ikke løsner, og du kjenner om det som er igjen sitter fast når du skraper. Sitter det hardt fast kan det bare få være der ! Sitér dette innlegget Link to post
rogerfo Svart 4.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2006 Jeg gjorde skrapejobben med Bosch elektrisk skrape på en over 20 år gammel båt. Maaaaange lag med bunnstoff, endte på gelcoat før lett pussing og primer. Sitér dette innlegget Link to post
Patnyg Svart 4.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2006 Okei. Men spm mitt er. Hvordan ser jeg at jeg har nådd gelcoaten?? Fargen på bunnstoffet er normalt hvit. Men er ``grått`` nå. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 4.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2006 Jeg gjorde skrapejobben med Bosch elektrisk skrape på en over 20 år gammel båt. Maaaaange lag med bunnstoff, endte på gelcoat før lett pussing og primer. Var du fornøyd med denne skrapen? Noen tips om riktig bruk av denne? Er det noe man må passe på? Har tanker om å gjørre samme jobben, kanskje nå i høst etter at båten er tatt opp til uken. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Lars H. Svart 4.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2006 Okei. Men spm mitt er. Hvordan ser jeg at jeg har nådd gelcoaten?? Fargen på bunnstoffet er normalt hvit. Men er ``grått`` nå.Forstår ikke problemet. Det må da være mulig å bruke øynene og fingrene til å se/kjenne efter om en har nådd inn til gelcoaten, eller om en ser/kjenner maling, uansett farge på "maling" gelcoat? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Patnyg Svart 4.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2006 Ja. Helt enig med deg der. Dumt spm av meg rett og slett. Jeg får bare sette meg ned å skrape. Takk for tipsene Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 4.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2006 Hvis den elektriske skrapen til bosch er som beskrevet her så er det i grunn en investering som ikke er noe å lure på en gang... Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
Lars H. Svart 4.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2006 Ja. Helt enig med deg der. Dumt spm av meg rett og slett. Jeg får bare sette meg ned å skrape.Takk for tipsene Dumt spørsmål? Nei da, - det finnes bare dumme svar (med noen glupe innimellom). Men hvorfor vil du skrape av bunnstoffet? Ligger det i så klumpete lag at du vil ha større hastighet? Vil du ha en annen farge? Eller . . .. . .? Er det "selvpolerende" stoff er det virksomt så lenge det er noe igjen av det. Selv flekker jeg bare over der det er tynnslitt før sjøsetting. har en Saga 27 og det går ikke med mer enn en snau 3/4l boks hver vår. Det holder groen godt unna. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Patnyg Svart 4.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2006 Det som er saken er at båten har sikkert hatt dette bunnstoffet på i 3 år. Det første året ble den brukt, og de 2 siste årene har den stått på land. Det er nok hard-racing. båten gjør rundt en 45 knop, så det er valget jeg skal ta. Derfor vil jeg skrape ned, for å starte fra ``bånn av`` Og forresten. Finnes noen dumme spm innimellom, men som har dumme svar. Sitér dette innlegget Link to post
La Digue Svart 15.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2006 Kan anbefale Bosch PSE 180 E. Jeg har forsøkt omtrent alt, og det eneste som er bedre enn Bosch-skrapen er å sette bort hele dr***-jobben. Min båt er fra 1980, så det er mange lag med ruglete bunnstoff. Jeg har skrevet om saken her: http://web.mac.com/stokvorsen/iWeb/MS20/Lo...F3B5107672.html Denne skrapen er ikke noe mirakelmiddel. Jobben tar uansett mange timer. Den store fordelen er at bunnstoffet flaker av, så det blir lite støv. Skrapen er også liten og lett, slik at man faktisk holder ut en time eller to i strekk. Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
Polarn Svart 20.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2009 Løfter denne igjen jeg. Holder på med dritt jobben med å skrape av mange lag bunnstoff. Blir jobben enklere med en el-skrape? Søkte opp disse skrapene og ble overrasket over hvor dyre de var. Blir ganske glatt med skrape, men hvor glatt er glatt nok? Bør man pusse over med snadpapir etter skraping? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
La Digue Svart 20.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2009 Jeg har flyttet hjemmesiden. Artikkelen finner du nå her: www.MS20.info Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
koh Svart 20.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2009 Forsøkte elskrapa her for noen år siden. Mitt inntrykk var at dersom bunnstoff er lagt rett på båten, slik at det ikke sitter så fryktelig hardt, fungerer skrapa ypperlig. Bunnstoffet sprutet av, og jeg gjorde unna en Nidelv 26 på etpar timer. Men så var det noen steder det var gjort reparasjoner, og her var det brukt primer i tillegg, og da var det ikke like greitt. Skrapa stuket og stoppet, og jeg endte opp men pussemaskin på de stedene. Jeg gikk over med pussemaskin til slutt - ikke minst for å gi primeren enda bedre feste. -koh Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 20.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2009 En nedi havna her brukte malingfjerner. Smørte på så tjukt han kunne og pakka båten inn i malerplast. Neste dag spylte han bort hele greia med høytrykkspyler. Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 20.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2009 Har gjort denne jobben på en Viking 28, InLander 27 og en Bayliner 2858. Endte hver gang opp med Bosch malingsskrape først og deretter pusse med pussemaskin med 40 korning. Gikk med 3-4- billige pussemaskiner til hver båt. Malingsskrapa lager noen hakk innimellom som man må en runde med sparkling før primer. NB, husk skikkelig støvmaske. Bruk en med filterpatroner fra CO, den er grei. Dette er noe dritt å få i lungene, selv for meg som røyker som en svamp.Deretter la jeg 3 strøk med Gel Shield og 3 strøk med selvpolerende bunnstoff i forskjellige farger. Sort til slutt. Sitér dette innlegget Link to post
MagneO Svart 21.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2009 DEt var en eller annen her på forumet som hadde vært borti dette her: http://www.sts-surface.no/article.asp?w=43...level2=43496731 Du får søke litt rundt. Mvh Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.