roaldbj Startet 1.Oktober.2006 Link til dette innlegget Startet 1.Oktober.2006 I forbindelse med at de av oss som nå følger D5L undervisningen til Fritidsbåt-skipperen må vi jobbe mye med "gammeldags" navigasjon i forhold til papirkart. Her er det mye arbeid med manuell beregning av kurser. Jeg har tidligere benyttet paralell-linjal til dette, men har nå begynt å benytte paralell-ruller, se eksempelvis beskrivelse av disse navigasjonshjelpemidlene hos Nautisk Forlag, http://www.nautisk.no/cgi-bin/shop/process...cat1/se=NQ.html. Er det noen som har erfaring med paralell-ruller ombord i fritidsbåt under variable forhold (bølger) som innebærer at man bør være mer varsom med å bruke rulle-linjalen ombord i forhold til paralell-linjalen? På kjøkkenbordet synes jeg at rulle-linjalen fungerer svært bra. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 1.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2006 Hej roldbj när jag läste båtförerkursen, skepparexamen samt på Navigasjonskolan använde vi oss alltid av + linjal+ passare........dessa ligger i båten, men blir sällan använt........ det jag använder allra mest (inomskjaers i huvudsak) er denne...helt suverän i en rullande liten båt..... kartet i knät en hand på kurslinjalen o en hand på rorkulten eller ratten..... og jag får både kurs o distans.... utomskärs med kopplad autopilot, då kan jag ju gå ner till kartbordet o jobbe med bägge händerna en parallell-linjal funker oxo veldi bra, eller rullelinjal, men har ingen större erfarenhet av den siste, til sjöss endast på jobbet vid ritarbete.. ......men alla gör ju jobben, så man kan ju använda det som passer en best..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
roaldbj Svart 1.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2006 Deler erfaringen om at en kurslinjal ( eksempelvis Kurslinjal Silva, beskrevet som populær og praktisk kurslinjal i slitesterk akrylplast. 360 graders gradskive og dreibar linjal gradert opp til 10 nautiske mil (1: 50 000)) er svært hensiktsmessig. Jeg benytter ofte denne, men har vært usikker på om den aksepteres som fullgod i "det nautiske forum". Jeg har aldri sett at nagigatører ombord på større skip benytter kurslinjalen og ønsker flere synspunkter på forholdet parallell-linjal, paralellruller og kurslinjal. Sitér dette innlegget Link to post
ooma Svart 1.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2006 Har selv parallell linjal i snekka, men benytter kun rullelinjal på jobb. Vil klart anbefale rullelinjal om jeg skulle kjøpt en ny. Like stabile begge, men enklere å benytte en rullelinjal nøyaktig. Imidlertid forutsetter dette at det er plass til linjalen på kartbordet. Sitér dette innlegget Oso Link to post
Gunga Din Svart 1.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2006 ikke jag heller, men vi jobbar ju med lite olike förutsättningar ........ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Nøtterøy Svart 1.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2006 (redigert) Ute på jobb bruker jeg for det meste paralell forskyver. Trekantene virker også bra, men det er noe lettere å miste kurslinja med disse. Paralellruller synes jeg ikke noe om. Det skal nesten ingen ting til før den har forsøvet seg med noen grader, og da er det jo bare å begynne på nytt, noe jeg ble passe dri... lei etter hvert. Den virker fint når en prøver den, men i daglig bruk er det ikke noe å spare på synes jeg da! En ting til er det hender at en av rullene blir tregere enn den andre (grunnet visklær rester, brødsmuler etc), og da er det vannskelig å rulle linjalen rett i og med at den "drar" til en av sidene! Så jeg ender opp med en tradisjonell paralell forskyver, ikke de billige "lette", men en med litt størrelse og tyngde, da ligger den bedre i kartet! Redigert 1.Oktober.2006 av Nøtterøy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 1.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2006 Jeg prøvde med en ruller da jeg tok D5L. Det ble ren katastrofe, gikk rett på grunn ved Tvistein. Anbefales derfor ikke. Parallellforskyver er det eneste saliggjørende. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
roaldbj Svart 1.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2006 Dere som til nå har kommentert dette temaet er jo svært erfarne navigatører. Jeg har registrert at rulleren kan gli på underlaget. Hva er innvendingene mot å bruke kurslinjal? Her lærer jeg fra andres gode erfaringer nærmest hvert minutt..... Sitér dette innlegget Link to post
EIRINA Svart 1.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2006 jeg bruker rullelinjalen noe som jeg synes er veldig bra. Det at den kan gli forstår vi jo men det kan paralell forskyveren også. man bruker det som man selv synes og funke best. sånn er det med dn saken Sitér dette innlegget Link to post
ooma Svart 1.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2006 Parallell forskyveren krever mye mer av underlaget. Dette må være tilnærmet plant for å få denne til å fungere godt. En rullelinjal av god kvalitet koster skjorta, men kantil gjengjeld fungere om ikke underlaget er helt plant. (dvs på kart som er brettet sammen eller lignende) Imidlertid skal jeg presisere at jeg refererer til bruk på papirkart. Bruk på båtsportkart (plastlommer) er katastrofalt uansett etter min mening. Sitér dette innlegget Oso Link to post
Gunga Din Svart 1.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2006 Hva er innvendingene mot å bruke kurslinjal? invendingen er nog att ingen gammel sjökaptein eller styrmann fikk lära sig det på skolen, o därfor er den ikke riktigt rumsren..i nautiske kretser...... men i fritidsbåt tycker jag den er helt överlägsen...när det gäller att ta ut kurser inomskärs på kort tid.......og inomskärs är ju der dom fleste fritidbåter befinner sig 99% av tiden. Bruk på båtsportkart (plastlommer) er katastrofalt uansett etter min mening. der funker kurslinjalen helt utmärkt (en annen sak er våre små båter säg 7-10m lange som vi sejler med 15-20gr lutning i bölger på 2-5(litt överdrivet ) skulle man översatt det til store fartyg....säg ett lasteskip på 100m längd med 20gr slagside i bölger 20-50m , då hade nog kaptein stått der på bron med en kurslinjal i hand han oxo......... o utomskärs har man mer tid....då kan man gå ner i rita i kartet o ta ut kurser enl konstens alle regler. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Nemo Svart 2.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2006 Bruker ofte vinkelhaker. Med litt trening er disse raskere og enklere å bruke. Er også lett å bruke ved enkle peilinger. Klippet fra Nautisk: Vinkelhaker brukes gjerne til å sette ut kurser og ta ut peilinger. Brukes da gjerne 2 stk sammen. Denne er også kjent som "Kent type with Handle". Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 2.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2006 Rullelinjal er rask og enkel når jeg ligger i havn eller er i land og kartbordet er stort og plant. Når jeg skal bruke linjal underveis er parallellinjal det eneste som fungerer. Å bruke linjalen når båten ruller krever kun litt øvelse , når båten stamper blir det litt verre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.