Jump to content

Parallell-linjal vs parallellruller

roaldbj

Recommended Posts

I forbindelse med at de av oss som nå følger D5L undervisningen til Fritidsbåt-skipperen må vi jobbe mye med "gammeldags" navigasjon i forhold til papirkart. Her er det mye arbeid med manuell beregning av kurser.

Jeg har tidligere benyttet paralell-linjal til dette, men har nå begynt å benytte paralell-ruller, se eksempelvis beskrivelse av disse navigasjonshjelpemidlene hos Nautisk Forlag,

http://www.nautisk.no/cgi-bin/shop/process...cat1/se=NQ.html.

Er det noen som har erfaring med paralell-ruller ombord i fritidsbåt under variable forhold (bølger) som innebærer at man bør være mer varsom med å bruke rulle-linjalen ombord i forhold til paralell-linjalen?

På kjøkkenbordet synes jeg at rulle-linjalen fungerer svært bra.

Hej roldbj

när jag läste båtförerkursen, skepparexamen samt på Navigasjonskolan använde vi oss alltid av

x8740.jpg

+ linjal+ passare........dessa ligger i båten, men blir sällan använt........

det jag använder allra mest (inomskjaers i huvudsak) er denne...helt suverän i en rullande liten båt.....

kartet i knät en hand på kurslinjalen o en hand på rorkulten eller ratten.....

og jag får både kurs o distans.... :smiley:

x8611.jpg

utomskärs med kopplad autopilot, då kan jag ju gå ner till kartbordet o jobbe med bägge händerna

en parallell-linjal funker oxo veldi bra, eller rullelinjal, men har ingen större erfarenhet av den siste,

til sjöss endast på jobbet vid ritarbete..

......men alla gör ju jobben, så man kan ju använda det som passer en best.....

S/Y Gunga Din

Deler erfaringen om at en kurslinjal ( eksempelvis Kurslinjal Silva, beskrevet som

populær og praktisk kurslinjal i slitesterk akrylplast. 360 graders gradskive og dreibar linjal gradert opp til 10 nautiske mil (1: 50 000)) er svært hensiktsmessig.

Jeg benytter ofte denne, men har vært usikker på om den aksepteres som fullgod i "det nautiske forum".

Jeg har aldri sett at nagigatører ombord på større skip benytter kurslinjalen og ønsker flere synspunkter på forholdet parallell-linjal, paralellruller og kurslinjal.

Har selv parallell linjal i snekka, men benytter kun rullelinjal på jobb. Vil klart anbefale rullelinjal om jeg skulle kjøpt en ny. Like stabile begge, men enklere å benytte en rullelinjal nøyaktig. Imidlertid forutsetter dette at det er plass til linjalen på kartbordet.

Oso

Ute på jobb bruker jeg for det meste paralell forskyver. Trekantene virker også bra, men det er noe lettere å miste kurslinja med disse.

Paralellruller synes jeg ikke noe om. Det skal nesten ingen ting til før den har forsøvet seg med noen grader, og da er det jo bare å begynne på nytt, noe jeg ble passe dri... lei etter hvert. Den virker fint når en prøver den, men i daglig bruk er det ikke noe å spare på synes jeg da!

En ting til er det hender at en av rullene blir tregere enn den andre (grunnet visklær rester, brødsmuler etc), og da er det vannskelig å rulle linjalen rett i og med at den "drar" til en av sidene!

Så jeg ender opp med en tradisjonell paralell forskyver, ikke de billige "lette", men en med litt størrelse og tyngde, da ligger den bedre i kartet!

Redigert av Nøtterøy (see edit history)

Dere som til nå har kommentert dette temaet er jo svært erfarne navigatører.

Jeg har registrert at rulleren kan gli på underlaget.

Hva er innvendingene mot å bruke kurslinjal?

Her lærer jeg fra andres gode erfaringer nærmest hvert minutt.....

Parallell forskyveren krever mye mer av underlaget. Dette må være tilnærmet plant for å få denne til å fungere godt. En rullelinjal av god kvalitet koster skjorta, men kantil gjengjeld fungere om ikke underlaget er helt plant. (dvs på kart som er brettet sammen eller lignende) Imidlertid skal jeg presisere at jeg refererer til bruk på papirkart. Bruk på båtsportkart (plastlommer) er katastrofalt uansett etter min mening.

Oso

Hva er innvendingene mot å bruke kurslinjal?

invendingen er nog att ingen gammel sjökaptein eller styrmann fikk lära sig det på skolen,

o därfor er den ikke riktigt rumsren..i nautiske kretser......

men i fritidsbåt tycker jag den er helt överlägsen...när det gäller att ta ut kurser inomskärs på

kort tid.......og inomskärs är ju der dom fleste fritidbåter befinner sig 99% av tiden.

Bruk på båtsportkart (plastlommer) er katastrofalt uansett etter min mening.

der funker kurslinjalen helt utmärkt

(en annen sak er våre små båter säg 7-10m lange som vi sejler med 15-20gr lutning i bölger

på 2-5(litt överdrivet :wink: ) skulle man översatt det til store fartyg....säg ett lasteskip på 100m

längd med 20gr slagside i bölger 20-50m :lol: , då hade nog kaptein stått der på bron med en

kurslinjal i hand han oxo......... :lol: o :puke:

utomskärs har man mer tid....då kan man gå ner i rita i kartet o ta ut kurser enl konstens alle regler.

S/Y Gunga Din

Bruker ofte vinkelhaker. Med litt trening er disse raskere og enklere å bruke. Er også lett å bruke ved enkle peilinger.

Klippet fra Nautisk: Vinkelhaker brukes gjerne til å sette ut kurser og ta ut peilinger. Brukes da gjerne 2 stk sammen. Denne er også kjent som "Kent type with Handle".

:seeya:

Rullelinjal er rask og enkel når jeg ligger i havn eller er i land og kartbordet er stort og plant. Når jeg skal bruke linjal underveis er parallellinjal det eneste som fungerer. Å bruke linjalen når båten ruller krever kun litt øvelse :cool: , når båten stamper blir det litt verre. :cryin:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...