Jump to content

Hvor bør man kjøpe AISI 316 (syrefast) mhp. pris?

Larspo

Recommended Posts

Jeg er nødt til å sveise meg en ny septiktank. Den gamle var i aluminium, noe som definitivt ikke er egnet som tank til dette innholdet.Hadde derfor tenkt å svise i syrefast 316. Men hvor kan jeg få tak i plater? Og bør jeg bruke AISI 316, 316L eller 316H? Etter hva jeg har forstått, så har dette med karbon-innholdet og egenskaper på metallet under høyere temperaturer. I så tilfelle, så spiller det ikke noen rolle for en spetiktank.

Holder det med en tykkelse på 2mm til en tank på ca. 160 liter?

Redigert av Larspo (see edit history)

Det holder med 2 mm tykkelse. Av utvalget skal du bruke 316L.

Prisen er vanvittig, det er det ingen tvil om. Det hadde kanskje vært en ide og hørt hos skraphendler? Tidligere var jeg i kontakt med en i Tønsberg som hadde en del stort platekapp og rør, flott ivaretatt og sortert. Navnet har gått tapt. Han hentet fra offshoreproduksjonen der borte.

Ellers kan man vel høre hos Promec i Moss, driver på området til tidligere Moss Verft.

Kjener du ingen i noe verkstedindustri eller store industribedrifter som kan kjøpe for deg gjennom jobben sin? Pleier å bli gunstig. Ellers så vet jeg at det blir bra påslag i pris på frakt, så hvis du kunne fått kjøpt direkte fra grosist, eller i hvertfall hente selv, så blir det rimligere.

Nøtterøy: Jeg fikk et firma i Tønsberg til å sveise en tank til meg på 70 liter, med stusser, lufting, mannlokk, septik giver, og ferdig trykktestet for totalt 2500,-

Septikkgiveren kjøpte jeg separat. Men den blir montert av verkstedet!

Kan være interessant å få en ferdig laget også. Har du noen tips om firma/kontaktperson du henvendte deg til?

Tuffff: Gale siden av fjorden er ikke store utfordringer, bare vi ikke snakker om gale siden av dammen (US).

Gullfisk: Hadde en kompis som sveiset og drev med dette på heltid, men har selvfølgelig sluttet i jobben. Kan jo høre om han har noen kontakter, men.....

Redigert av Larspo (see edit history)
Kan være interessant å få en ferdig laget også. Har du noen tips om firma/kontaktperson du henvendte deg til?

Jeg husker ikke hva han/firmaet heter, det ligger ved fiskebrygga, på Nøtterøy siden av kanalen, bak fiskebutikken.

Jeg har kun vært innom med tegninger, har ikke ringt eller noe derfor har jeg heller ikke noe telefon nummer....sorry!

kart2.jpg

Kart1.gif

Redigert av Nøtterøy (see edit history)
Jeg skal til Nøtterøy i morgen (ultralyd), og etter hva jeg kan se, så ligger dette ikke langt unna. Kanskje jeg kan prøve å ta en "svingom".

Det er ingen butikk dette her, kun et verksted. Du må gå inn på verkstedet å snakke med en av gutta der inne. Inngangen er mot vest, en liten dør. (står som regel oppe)

Til venstre i rundkjøringa etter kanal brua, så ca 150 meter, så ligger det på venstre side!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...