kiv_tuning Startet 1.Oktober.2006 Link til dette innlegget Startet 1.Oktober.2006 Lurer på hva dere har foretatt dere av vinter konservering? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 4.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2006 Høst preparering av båt for vinteropplag. • Sjekk frostveske frysepunkt! • Oljeskift (gjøres på vannet før opptak) o Vakuum pumpe er det beste, fåes på Maritim og andre steder. • Husk å fylle ny olje!! • Skifte oljefilter(e) • Skifte diesel filter(e) • Sjekke vannutskiller for drivstoff. • Rense sjøvannsfilter • Stramme pakkboks om nødvendig • Kjøre motor med frostveskeblanding på saltvannssiden (siste før opptak). • Frostveske i toalett Etter opptak: • Vaske skrog + høytrykksspyle under vannlinje. • Vaske teakdekk /deler med grønnsåpe • Innsette glassfiber med vaselinolje • Topplade batterier og frakople dem (fjerne parallellkopling) o Sjekk væskenivå • Sjekke impeller (tips bytte lokk til Speed-Seal) • Tømme alle vanntanker, blåse rørene med trykkluft. • Presenningsstativ og pressenning (festes godt) o Husk lufting (åpent i begge ender av båten) • Spraye motor og ledninger med WD40 eller CRC Dette er for båten min nå, en Storebro, men det er stort sett det samme for deg, med unntak for drevet. Har du muligheten, ta det av og lagre det innendørs. Sjekk belgen og bytt Zinken om den er spist opp (50%). Ellers må du kjøre ferskvann gjennom motoren. Good luck Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Whistler Svart 4.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2006 Har en 99 2655. Tok opp båten i går, så det har ikke skjedd så fryktelig mye ennå. Det meste er dekt i lista til Faxen. Noe spesifikt slenger jeg på under her. 94-2000 modellen har trykkvannspumpe og avløpspumpe for dusj under trappetrinnet. Her er også sjøvannskranen til toalettet. Jeg pleier å tømmetanken via kranen ved oppvaskkummen, husk varmvannet også. Når tanken er tom kobler jeg av vannkoblingene til pumpene så det som står igjen i slangene kan renne ut. Løft "dusjslangene" på toalettet og akterut helt opp slik at det ikke blir liggende vann i en kveil. Varmvannstanken har en kran for tømming, åpne denne. (greitt å huske å stenge denne til våren igjen, så slipper du å lure på hvorfor vanntanken blir tom mens motorrommet fylles;-)) Septikken er vel allerede tømt når båten blir tatt opp? Det kan være greit å notere på et ark/lapp hvilke kraner som er åpne og hvilke slanger som er koblet fra slik at man husker å reversere dette til våren. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Faxen Svart 5.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2006 Septikken er vel allerede tømt når båten blir tatt opp? Det kan være greit å notere på et ark/lapp hvilke kraner som er åpne og hvilke slanger som er koblet fra slik at man husker å reversere dette til våren. Ellers kan det jo være greit å "gylle" plenen da... Den lista er jo grei da..godt tips. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.