Jump to content

Endelig ble det båt, og det ble en X-79


Kosmix

Recommended Posts

Hei,

 

endelig ble det båt på meg (oss)!

 

Vi falt i staver for denne X-79'en - både konemor og jeg.

 

Da gjenstår det å lære å seile :confused: ...og jeg kommer til å bruke all tilgjengelig fritid for å trene! Det er som om det er 10 julaftener samtidig! :sailing:

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

:drink: og gratulerer

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hei og gratulerer med ny båt :) har selv seilt x-79 og det er en kul båt å seile :)

REV ??? hav skal du med det da ??? husk at på en slik båt skal man alltid redusere forseil fra Genoa 1 til genoa 2 til evt kryssfokk før man rever storseil. :)

 

Lykke til med knallkul båt, hadde vært gøy med noen bilder hvis du har :)

Med vennlig hilsen

PIP

Link to post
Share on other sites

Hei! Takk for tipsene! Jeg har ikke andre bilder enn dem som var i annonsen, men har funnet mange bilder hos X-79 klubbene i norden.

 

Bl.a. X-79.org og X-79.dk

 

Her er hvertfall bildene fra annonsen (håper de kommer med):

 

x79_finn1.jpg

x79_finn2.jpg

x79_finn3.jpg

x79_finn4.jpg

x79_finn5.jpg

Redigert av linux (see edit history)

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med en fin båt! Har selv en Niels Jeppesen designet seilbåt i samme størrelse bare den er tyngre og tregere. Les: mer turbåt :sailing: Men ut fra det jeg ser på bildet ser skrogfasongen ganske lik ut. Jeg har også lensetakler, noe som kan være litt herk i begynnelsen men fungerer greit etter hvert..

 

Ble imponert over lystallet på 1,14. Veldig bra til og være en 26 foter! Du kommer nok til å få det morsomt her ja..

Link to post
Share on other sites

Aha! Det var de som bøyde/strammet masta sideveis! Begynner å demre litt nå,for jeg vet selger nevnte på det. Kunne bare ikke huske hva det var...

 

Jeg begynner nok med stramme lensetakler på begge sider, men vil garantert leke med dem etterhvert som jeg får teknikken. Takk for linken!

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

x7901.jpg

 

Det kan du nok ikke, for da får du ikke slått.

Lensetaklene vil sperre bommen.

På bildet over ser du at ombord i "X-kæresten" er lo lensetakkel teit, og le slakt.

De har også et system med strikk og trinser for å trekke slakt takkel vekk fra bommen.

Jeg har en variant med ei trinse i akterstaget og strikk mellom lensetaklene over trinsa slik at slakt takkel trekkes opp i akterstaget.

Du bruker lensetakkel for å holde forstaget så stramt som mulig. På X-79 kan du også risikere at masta går overbord i hardt vær dersom de ikke brukes riktig.

Det høres mer komplisert ut enn det er. Jeg seiler alene med lensetakler.

Link to post
Share on other sites

Hmm...jasså, jeg bør kanskje ikke ta så lett på det da.

Jeg fikk inntrykk av at storseilet slo under taklene, og at taklene bare var i veien ved heising av seilet. Skal taklene også styres må det jo bli bra trening for meg!

Dette blir spennede! Tusen takk for tipset!

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Lensene er noe du for blir vant til ...er litt klurete i begynnelsen som det blir nevt her, men det går greit etterhvert, blir en vane at når du slår slipper du lensa på ene sia, og drar inn nåpr du har kommet deg over.

 

Jeg seiler også en båt med planingspotensiale, det er en 26 foter fra frankrike, den heter First Class 8, og har et lystall på 1,16, dette er riktig nok mer regattabåt en skjønnheten du har skaffet deg :)

 

Lykke til med seilinga, du kommer nok til å få det kongebra i den båten, både til tur og hvis du våger deg ut på regattabanen etterhvert :)

Med vennlig hilsen

PIP

Link to post
Share on other sites

Gratulerer. Min første båt var også en X-79 ! Er nå på X nr. 4 så man kan vel si at jeg har vært fornøyd med fabrikanten. Fin kombinasjonsbåt. Lensetaklene benyttes til å stramme forstaget slik at dette ikke "sagger". Så vidt jeg husker er det fullt mulig å baute uten å slakke / stramme lensetaklene. Det mest kritiske med lensetaklene er å benytte disse i mye vind ved jibbing.

Båten er solid bygget og tåler mye.

 

Lykke til !

Link to post
Share on other sites

Takk for forklaringene på lensetaklene. Jeg begynner å forstå, hvertfall inni meg, så får vel snart se hvordan det går i praksis. Gleder meg nå til å hente båten - og ikke minst PRØVE den! Håper å seile Oslo - Horten til helgen, og forventer en kald opplevelse...

 

Betryggende å høre at du er på 4. X-en, p.ass. Håper jeg vil like den like mye som du har gjort!

 

Kollegaene mine på jobben har allerede begynt å planlegge Færdern... Vi skal visst være med der, sier de. Vi får nå se - målet blir nok i såfall å fullføre :)

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Sjekket prospektet på Finn. Båten virker velutstyrt og godt vedlikeholdt.

Ikke bytt bunnstoff. Du har fått det beste som finnes på båten. Jeg vill sterkt vurdert å sette på rekkestøtter rundt hele båten. Dette for å slippe å måtte plukke opp mannskaket ! De aller fleste X-79 har dette og det er mest ss fester for dette også på båten du har kjøpt. Jeg tror ikke jeg hadde tatt meg bryet verdt med å montere en 100l vanntank. Det går relativt lite vann på normale sommerturer. Båten har masse plass. Vi var 4 gutter på sommerferie i båten og hadde med 2 komplette sett med dykkerutstyr !!

Link to post
Share on other sites

Rekkestøttene følger med, men forrige eier fant at de var i veien for seilet og fjernet dem. Kommer nok til å sette dem opp, men kanskje jeg hopper over en -det ser jeg noen har valgt å gjøre.

 

Da får jeg får se hva jeg gjør med vanntanken, kanskje spare den til lengre turer? Vi kommer sikkert til å seile for det meste uten mannskap, så jeg er usikker på om vekta fra vanntanken vil slå positivt eller negativt ut... Kommer vel an på kurs og vind, kanskje?

 

Hvis dere var 4 personer med to stk dykkerutstyr, trenger jeg hverfall ikke bekymre meg for og det er nok plass :lol:

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Et lite tips når du skal slå i mye vind med lensetakler er å sette le lensetakkel så stramt du kan kan for hånd før slaget. Da behøver du kun å tenke på å slippe motsatt lensetakkel i det du går gjennom vindøyet. Du risikerer da ikke å miste masten fordi du var for sen til å sette det som blir ny lo lensetakkel. Det er da stramt nok til å holde masten. Har du behov for å stramme ytterligere, kan du gjøre det etter at det på ny er ro i båten etter slaget.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Med så mye hjelp jeg får her, får jeg jo følsen av at jeg kan det før jeg har prøvd. Prøver å forberede meg litt mentalt ved å se for meg hendelsesforløpet nå, og i tillegg ser det ut som selger kan være med og seile båten hjem. Heldigvis.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Hvis ingen har noe i mot det, tenkte å fortsette denne tråden som en slags blogg om båten. Notere litt om investeringer og tanker, og forhåpenteligvis få mer feedback fra båtplassen.

 

...Også vil jeg si tusen takk :cheers: for tipsene jeg har fått til nå!

 

 

:sailing:

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...