Jump to content

tyngde i daviter


Christina 3

Recommended Posts

Utrygt hvis jolla veier 100 kg i baugen og 200 kg i hekken.

 

En annen ting. Man må tenke litt på bevegelsesenergien. Alså, når du spretter bortover, vil jolla, slik som båten, bevege seg i tyngdefeltet. Det blir kompliserte greier for ikke-ingeniører. Personlig ville jeg gitt en sikkerhetsfaktor tilsvarende 50%. Altså sette vekten av jolla til 150 kg, med en lite tillegg for påhengeren på toppen av dette.

 

Fabrikanten av davitene har sikkert lagt inn en tilsvarende sikkerhetsfaktor. Hva produsenten av båten har gjort, er det vanskeligere å ha noen formening om.

 

Jeg kan ikke huske at jeg har sett daviter som har knelt mer enn en gang. Og da var jolla fylt med regnvann.

Link to post

Simpson ... (Whittal/Cooney Marine) osv... Gir en "gylden regel" som sier at hver av davitene bør kunne holde den totale vekten av jolla (men de vil jo selge deg bedre/dyrere, så er vel litt subjektivt). Dette for sikkerhets marginen hvis motor, vann osv. svinger der bak. Hvis du kjører helt på kanten, som du sier med 150 kg på hver, så kan du jo lett risikere at helling vil overbelaste davitene og med mulig følgende skade.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Jeg hadde Whittal daviter på forrige båt og en lett RIB (42 kg) med 9.9 HK Yamaha.

 

I fart omlag 21 knop og med en god del bølger gikk splinten som koblet sveivehåndtak til vireopprullingen rett av. Jeg pleide vanligvis å binde RIBen opp med ekstra stropper, men hadde oversett dette på turen.

 

Lærdom: selv om daviterne ytre sett tåler tyngden med det kraftmoment som skapes av bølger når båten er i stor fart, kan det være andre deler av konstruksjonen som ikke tåler kraftarmene som utvikles.

Link to post

Her kan vi sikkert bruke regelen for samløft mellom kraner. Hvis to kraner skal gjøre et hiv sammen reduseres totalkapasitet med 25%. Eller 25% lavere enn den svakeste kranen.

I dette tilfellet 150kg x 2 =300kg

300kg x 0,75 = 225kg

Jeg vil derfor si at jollen din ikke bør veie mer enn 225kg.

Link to post

Når det gjelder løfteutstyr som er SWL merket er det lakt inn en sikkerhetsfaktor. Men denne skal du ALDRI ha med i regnestykket.

Hvis noe skulle skje og du har lastet opp mere enn maks tillatt last får du ikke noe igjen på forsikringen. Det er også verdt å tenke på.

Link to post

Så vidt jeg forstår, er det davitene som er påstemplet max. 150 kg hver og ikke innfestingen. En innfesting i akterenden på en båt som skal tåle 150 kg + dynamiske belastninger som fort kan komme opp i 50% av dette, skal være meget kraftig. Jeg ville ha begrenset vekten til max. 50 % av davitens bæreevne, dvs 75 kg pr. davit, og selv dette kan være i meste laget hvis båten er noen år gammel. Som kjent blir gamle damer sprøe.............. :yesnod:

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...