Christina 3 Startet 2.Oktober.2006 Link til dette innlegget Startet 2.Oktober.2006 Hei ! Har daviter på båten min som skal tåle 150kg hver (goliath). Innfestning til båt ser bra ut med store plater på innsiden. Vil det da si at jeg kan heise opp båt på 300 kg og kjøre trygt ? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2006 Utrygt hvis jolla veier 100 kg i baugen og 200 kg i hekken. En annen ting. Man må tenke litt på bevegelsesenergien. Alså, når du spretter bortover, vil jolla, slik som båten, bevege seg i tyngdefeltet. Det blir kompliserte greier for ikke-ingeniører. Personlig ville jeg gitt en sikkerhetsfaktor tilsvarende 50%. Altså sette vekten av jolla til 150 kg, med en lite tillegg for påhengeren på toppen av dette. Fabrikanten av davitene har sikkert lagt inn en tilsvarende sikkerhetsfaktor. Hva produsenten av båten har gjort, er det vanskeligere å ha noen formening om. Jeg kan ikke huske at jeg har sett daviter som har knelt mer enn en gang. Og da var jolla fylt med regnvann. Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 2.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2006 Simpson ... (Whittal/Cooney Marine) osv... Gir en "gylden regel" som sier at hver av davitene bør kunne holde den totale vekten av jolla (men de vil jo selge deg bedre/dyrere, så er vel litt subjektivt). Dette for sikkerhets marginen hvis motor, vann osv. svinger der bak. Hvis du kjører helt på kanten, som du sier med 150 kg på hver, så kan du jo lett risikere at helling vil overbelaste davitene og med mulig følgende skade. Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
roaldbj Svart 2.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2006 Jeg hadde Whittal daviter på forrige båt og en lett RIB (42 kg) med 9.9 HK Yamaha. I fart omlag 21 knop og med en god del bølger gikk splinten som koblet sveivehåndtak til vireopprullingen rett av. Jeg pleide vanligvis å binde RIBen opp med ekstra stropper, men hadde oversett dette på turen. Lærdom: selv om daviterne ytre sett tåler tyngden med det kraftmoment som skapes av bølger når båten er i stor fart, kan det være andre deler av konstruksjonen som ikke tåler kraftarmene som utvikles. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 2.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2006 (redigert) jeg ville nok vært mer redd for båten og området rundt innfestningen enn selve daviterne... brudd i glassfibern er jo ikke hverdagskost, men man har jo "hørt om det" - uten at jeg kjenner noen som har erfart det. Redigert 2.Oktober.2006 av nordan family 27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 2.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2006 Her kan vi sikkert bruke regelen for samløft mellom kraner. Hvis to kraner skal gjøre et hiv sammen reduseres totalkapasitet med 25%. Eller 25% lavere enn den svakeste kranen. I dette tilfellet 150kg x 2 =300kg 300kg x 0,75 = 225kg Jeg vil derfor si at jollen din ikke bør veie mer enn 225kg. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2006 Mnja. Dersom daviten er stemplet 150 kg, er det vel ikke feil å tro at dette er SWL. Det vil si at den tåler 150 kg. og vel så det. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 2.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2006 Når det gjelder løfteutstyr som er SWL merket er det lakt inn en sikkerhetsfaktor. Men denne skal du ALDRI ha med i regnestykket. Hvis noe skulle skje og du har lastet opp mere enn maks tillatt last får du ikke noe igjen på forsikringen. Det er også verdt å tenke på. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2006 Jeg anbefalte ingenlunde Båtdilla og laste mer enn påstemplet vekt. Men dette er jo løfteutstyr og det bør være lagt inn en margin på ca 50%. Og jeg er ikke skråsikker på om det er krav til SWL beregning på fritidsfartøy. Sitér dette innlegget Link to post
kes Svart 2.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2006 Så vidt jeg forstår, er det davitene som er påstemplet max. 150 kg hver og ikke innfestingen. En innfesting i akterenden på en båt som skal tåle 150 kg + dynamiske belastninger som fort kan komme opp i 50% av dette, skal være meget kraftig. Jeg ville ha begrenset vekten til max. 50 % av davitens bæreevne, dvs 75 kg pr. davit, og selv dette kan være i meste laget hvis båten er noen år gammel. Som kjent blir gamle damer sprøe.............. Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 2.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2006 Takker for mange fine svar. Da kan jeg sikkert trygt heise opp jolla med motoren på. Blir vel rundt 120kg. Vi får prøve dette neste sesong. Sitér dette innlegget Link to post
joda Svart 2.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2006 Sjekk denne,ser meget bra ut.. http://www.boatdavits.co.uk Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 2.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2006 Ai - ai - ai! Bærre lækkert! Sånn må vi ha.......... Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.