Jump to content

2-komp malingslakk over 1-komp?

OnkelDonald

Recommended Posts

Det kommer vel også litt an på hvilken fargevalg også, med hvit lakk vil du vel knapt klare å se slipespor etter 120 en gang, mens med en høyblank svart eller mørk blå vil sporene bli svært synlige. Ellers har jeg aldri brukt finere enn 120 på eksentersliperen på treverk før lakkering, og har aldri sett slipespor etter dette. Men da legger man jo mange lag med lakk, og mellomsliper også litt. Gelcoat er jo et litt annet og hardere materiale, så riper vil bli mer synlige her enn på tre. Men uansett så vil nok alt over 120 med eksentersliper gi et resultat som er til å leve med. Vedheften på gelcoat pleier ellers ikke å være noe stort problem, selv om den er finslipt. På tre derimot kan dette skape vansker med polering/tetting av overflaten, slik at lakken ikke trekker like godt inn som den burde.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Nå har jeg prøvepusset og gnikket litt med aceton for å sjekke 1 eller 2 komp. Gulfargen smittet forholdsvis lett av av så da regner jeg med jeg må vekk med alt det.

Her er et bilde der jeg har pusset et lite område i overgangen lakkert skrog og vannlinje med bunnstoff på akterspeilet:

S5021942.jpg

Hva er de forskjellige lagene her?

På den gule lakkerte flaten ser det ut som det er gult->hvitt->grått->rødt->glassfiber

Hvor langt ned må jeg pusse... Den røde fargen som ligger rett på fiberen smitter forholdsvis lett av ved vask med aceton. Tror denne rød/orange fargen var opprinnelig farge på båten, siden det er denne fargen som også er nede i kjølsvinet. Denne rødfargen er også mye hardere å fjerne med skrapa, men fargen smitter altså av med aceton.

Må jeg ta det helt ned til fiberen? eller holder det å ta det ned til det rød?

Den røde er nok gelcoaten, så du bør ikke slipe lengre ned enn til denne. Sliper du inn på glassfiberen har du lett for å få et porete resultat, som krever mye sparkling og grunning. Så stopp når du ser rødt, så går det nok bra!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Nix! Gelcoaten rulles på formen først, og deretter polyester og glassfiberduk. Regner med at gelcoaten var rimelig matt da den ble malt første gang, sterke farger blir fort matte. Og dermed kan den nok smitte litt.

Men som sagt tidligere, det er ingenting i veien for å slipe lakken matt og slett, prime med epoxyprimer og lakke oppå. Faren ved å slipe vekk alt, er jo at du sliper litt for mye enkelte steder og lager skader som må rettes opp igjen med sparkel m.m. i tillegg så er det en betydelig jobb, som altså kan unngås om lakken ellers sitter godt fast.

Klarer ikke vaske det bort nei, bare smitter litt av med aceton. Duxola droppa jeg.. koster mer for en liter duxola enn for en elektrisk skrape på clas :(

hvorfor ser det ut som lakk? eller dvs hvordan ser man forskjell?

Hvordan man ser hva som er hva går vel på erfaring men i ditt tilfelle så blir det litt gjetting også. :wink:

Jeg tror ikke det finnes båter uten gelcoat så da må det første laget etter glassfiberstrukturen være Gelcoat .

Skal du skrape av 3 lag med div lakk så ønsker jeg deg lykke til for dette kommer til og ta tid :smiley:

Redigert av power (see edit history)

Som nevnt kan det ta lang tid før reaksjoner mellom malingstypene vises.

Når du klarer å pusse bort lagene med aceton er det stor risiko for at det vil bli problemer.

Skulle tro det røde var den originale gelcoaten, men det rimer ikke at du har klart å komme helt inn til glassfiberen.

Gelcoat kan ikke fjernes med aceton, men farget gelcoat vil kunne smitte av. Eller har det vært en skade der du har kommet helt inn på glassfiberen?

Jeg har pusset ned til fiberen med vilje for å telle lagene, så det er ikke så rart jeg har klart å komme ned dit, er jo bare å pusse til en ser fiber det.

Klarer ikke vaske vekk noen lag med acetone, det bare farger littegranne av på hvitt papir når jeg gnikker med acetone.

Har ikke anledning til oppvarmet lokale. Men har tilgang på varmepistol eller varmluftsovn. Hvor mange grader trenger kaustik løsningen? Og hvor lang virketid trenger den?

Viss aceton ikkje løyser opp så skal det vel ikkje vere noko problem for å male rett på den gamle malinga. Eller har eg og misforstått... :confused:

Teoretisk ja ..................... men hvis man bruker mange timer og mange penger så er det rimelig surt :puke: hvis ny og gammel maling reagere med kok eller gelle , noe som jeg selv også har erfart .

Hvis den gamle lakken koker opp vil du se det med en gang! Dette er ikke noe som skjer etter tørking! Dessuten er epoxyprimere som f.eks Jotun Antipest såpass tette at det skal svært godt gjøres å få noe slags gjennomslag gjennom denne i ettertid. Det som kan skje, er at heften ikke blir god nok slik at det kan bli flassing. Men epoxyprimere fester egentlig godt til det meste, så jeg tviler på om dette vil bli noe problem heller.

Men dette er jo svært lett å finne ut av da. Mattslip et område, bland til en skvett primer, og påfør. Hvis det koker opp har du en skikkelig slipejobb foran deg, hvis ikke så er det bare å mattslipe resten, vaske godt og sette i gang. Så enkelt kan det gjøres!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...