index Svart 4.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2006 Det kommer vel også litt an på hvilken fargevalg også, med hvit lakk vil du vel knapt klare å se slipespor etter 120 en gang, mens med en høyblank svart eller mørk blå vil sporene bli svært synlige. Ellers har jeg aldri brukt finere enn 120 på eksentersliperen på treverk før lakkering, og har aldri sett slipespor etter dette. Men da legger man jo mange lag med lakk, og mellomsliper også litt. Gelcoat er jo et litt annet og hardere materiale, så riper vil bli mer synlige her enn på tre. Men uansett så vil nok alt over 120 med eksentersliper gi et resultat som er til å leve med. Vedheften på gelcoat pleier ellers ikke å være noe stort problem, selv om den er finslipt. På tre derimot kan dette skape vansker med polering/tetting av overflaten, slik at lakken ikke trekker like godt inn som den burde. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hydrox Svart 4.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2006 Låner denne tråden til et lite spm. Hvordan er det med verdien på båten når den er lakkert, vil ikke den falle?? Jeg for min del har tidligere styrt unna båter som er lakkert... Hvis båten allerede er lakkert har det jo seff ikke noe å si om man lakkerer den igjen... Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 4.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2006 Min er lakkert fra før iallefall. ser ikke hvorfor dette skal sette ned verdien på båten dersom det er gjort skikkelig. En nylakkert båt gjort på skikkelig vis vil jo alltid se MYE bedre ut enn 25 år gammel gelcoat. 2k lakk er ettersom jeg har skjønt også minst like holdbart... Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
power Svart 4.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2006 Hvis du legge 2 strøk med antipest først så trenger du ikke å tenke på riper . Denne jolla ble slipt med 120 før den primet som igjen ble lakkert , ønsker du det blankere kan du matte med 2000 vann og polere det opp igjen til slutt. Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 4.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2006 Mer enn blankt nok det der :) Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
power Svart 4.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2006 På en gammel Gh ja , men ikke på en båt som du har på din profil :-) Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 5.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2006 Båten er en 17 fots clipper fra 1983, så finishen du hadde bilde av der er mer enn bra nok :) Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
power Svart 5.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2006 Det som er så fint med 2 komp lakk er att du kan med forsiktighet slipe ned sig evt appelsin overflate hvis du får det også det blir like blankt igjen noe som ikke er mulig på 1 komp lakk . Ja du må jo polere litt også da før det blir blankt Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 5.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2006 Hvorfor går ikke det ikke å vannslipe bort sig med 1 komp? Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
power Svart 5.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2006 Hvorfor går ikke det ikke å vannslipe bort sig med 1 komp? 3 årsaker : 1 komp er ikke 100% herdet før etter 6 måneder 1 komp blir ikke så har i overflaten som 2 komp så når du skal polere med masking så blir den ikke blank. 2 komp kan slipes og poleres etter 1 uke i 20 grader eller 24 timer ved 35 grader . Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 9.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2006 Nå har jeg prøvepusset og gnikket litt med aceton for å sjekke 1 eller 2 komp. Gulfargen smittet forholdsvis lett av av så da regner jeg med jeg må vekk med alt det. Her er et bilde der jeg har pusset et lite område i overgangen lakkert skrog og vannlinje med bunnstoff på akterspeilet: Hva er de forskjellige lagene her? På den gule lakkerte flaten ser det ut som det er gult->hvitt->grått->rødt->glassfiber Hvor langt ned må jeg pusse... Den røde fargen som ligger rett på fiberen smitter forholdsvis lett av ved vask med aceton. Tror denne rød/orange fargen var opprinnelig farge på båten, siden det er denne fargen som også er nede i kjølsvinet. Denne rødfargen er også mye hardere å fjerne med skrapa, men fargen smitter altså av med aceton. Må jeg ta det helt ned til fiberen? eller holder det å ta det ned til det rød? Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
index Svart 9.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2006 Den røde er nok gelcoaten, så du bør ikke slipe lengre ned enn til denne. Sliper du inn på glassfiberen har du lett for å få et porete resultat, som krever mye sparkling og grunning. Så stopp når du ser rødt, så går det nok bra! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
OnkelDonald Svart 9.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2006 sitter gelcoaten så løst? dt røde er iallefall det tykkeste laget... er d ingen form for grunning mellom gelcoat og fiber? Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
index Svart 9.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2006 Nix! Gelcoaten rulles på formen først, og deretter polyester og glassfiberduk. Regner med at gelcoaten var rimelig matt da den ble malt første gang, sterke farger blir fort matte. Og dermed kan den nok smitte litt. Men som sagt tidligere, det er ingenting i veien for å slipe lakken matt og slett, prime med epoxyprimer og lakke oppå. Faren ved å slipe vekk alt, er jo at du sliper litt for mye enkelte steder og lager skader som må rettes opp igjen med sparkel m.m. i tillegg så er det en betydelig jobb, som altså kan unngås om lakken ellers sitter godt fast. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
OnkelDonald Svart 9.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2006 Det var jo litt vekslende svar rundt dette da? Kjedelig å gjøre en masse jobb bare for å finne ut at 2-komp primeren løser opp 1-kompen og dermed er alt bortkastet? Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
power Svart 9.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2006 Kan nesten se ut som att det røde er lakk noe som virker litt rart . Klarer du og vaske bort det røde eller smitter det bare av ? Har du forsøke med Duxola ? Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 10.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2006 Klarer ikke vaske det bort nei, bare smitter litt av med aceton. Duxola droppa jeg.. koster mer for en liter duxola enn for en elektrisk skrape på clas :( hvorfor ser det ut som lakk? eller dvs hvordan ser man forskjell? Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
power Svart 10.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2006 (redigert) Klarer ikke vaske det bort nei, bare smitter litt av med aceton. Duxola droppa jeg.. koster mer for en liter duxola enn for en elektrisk skrape på clas :( hvorfor ser det ut som lakk? eller dvs hvordan ser man forskjell? Hvordan man ser hva som er hva går vel på erfaring men i ditt tilfelle så blir det litt gjetting også. Jeg tror ikke det finnes båter uten gelcoat så da må det første laget etter glassfiberstrukturen være Gelcoat . Skal du skrape av 3 lag med div lakk så ønsker jeg deg lykke til for dette kommer til og ta tid Redigert 10.Oktober.2006 av power (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 10.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2006 Tror jeg kaster inn håndkle og dropper total nedskraping gitt.. prøvde meg litt og jobben blir rett og slett for stor.. sitter som f*** prøver å vaske med herder for å se om det koker opp, med litt flaks gjør det ikke det, da matter jeg ned og primer over :) Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
Ingar Svart 11.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2006 Som nevnt kan det ta lang tid før reaksjoner mellom malingstypene vises. Når du klarer å pusse bort lagene med aceton er det stor risiko for at det vil bli problemer. Skulle tro det røde var den originale gelcoaten, men det rimer ikke at du har klart å komme helt inn til glassfiberen. Gelcoat kan ikke fjernes med aceton, men farget gelcoat vil kunne smitte av. Eller har det vært en skade der du har kommet helt inn på glassfiberen? Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 11.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2006 Jeg har pusset ned til fiberen med vilje for å telle lagene, så det er ikke så rart jeg har klart å komme ned dit, er jo bare å pusse til en ser fiber det. Klarer ikke vaske vekk noen lag med acetone, det bare farger littegranne av på hvitt papir når jeg gnikker med acetone. Har ikke anledning til oppvarmet lokale. Men har tilgang på varmepistol eller varmluftsovn. Hvor mange grader trenger kaustik løsningen? Og hvor lang virketid trenger den? Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
Ingar Svart 11.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2006 Ok, da misforsto jeg. trodde det som er vist på bildene var resultat av pussefille med aceton.... Man må ha romtemperatur, minst 20gr., for at malingsfjerner skal være effektivt. Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 11.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2006 (redigert) Viss aceton ikkje løyser opp så skal det vel ikkje vere noko problem for å male rett på den gamle malinga. Eller har eg og misforstått... Redigert 11.Oktober.2006 av Sinten (see edit history) Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
power Svart 11.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2006 Viss aceton ikkje løyser opp så skal det vel ikkje vere noko problem for å male rett på den gamle malinga. Eller har eg og misforstått... Teoretisk ja ..................... men hvis man bruker mange timer og mange penger så er det rimelig surt hvis ny og gammel maling reagere med kok eller gelle , noe som jeg selv også har erfart . Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2006 Hvis den gamle lakken koker opp vil du se det med en gang! Dette er ikke noe som skjer etter tørking! Dessuten er epoxyprimere som f.eks Jotun Antipest såpass tette at det skal svært godt gjøres å få noe slags gjennomslag gjennom denne i ettertid. Det som kan skje, er at heften ikke blir god nok slik at det kan bli flassing. Men epoxyprimere fester egentlig godt til det meste, så jeg tviler på om dette vil bli noe problem heller. Men dette er jo svært lett å finne ut av da. Mattslip et område, bland til en skvett primer, og påfør. Hvis det koker opp har du en skikkelig slipejobb foran deg, hvis ikke så er det bare å mattslipe resten, vaske godt og sette i gang. Så enkelt kan det gjøres! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.