Jump to content

2-komp malingslakk over 1-komp?

OnkelDonald

Recommended Posts

Koking etter tre år har jeg aldri hørt om før! Derimot så kan det kanskje forekomme fargegjennomslag fra den gamle lakken over tid, men jeg tviler på om dette vil kunne skje om man har primet med epoxyprimer først. Krakelering derimot kan nok forekomme, jeg har selv et parti med dette i hekken på båten. Men der er situasjonen motsatt, med enkomponent oppå tokomponent.

Ellers er det vel ingen tvil om at det som vil gi best resultat er å slipe bort all gammel lakk ned til gelcoaten og bygge opp det nye derfra. Forskjellige typer lakk oppå hverandre er ikke ideelt, og kan gi forskjellige slags utslag. Men det er jo et spørsmål om hvor mye arbeid man ønsker å legge ned i prosjektet da, og hvilket resultat man sier seg fornøyd med.

Angående dette med forskjellige produkter oppå hverandre: En gammel malermester forklarte meg en gang at man aldri burde skifte farge på et hus uten å skrape vekk all gammel maling først! Dette på grunn av fargepigmentenes ulike beskaffenhet: Noen er små og myke, noen er store og harde etc. Legger man disse i lag oppå hverandre er man bortimot garantert flassing over tid. Så det er mye rart å ta hensyn til her i verden!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

En fargehandler som forhandler billakk, evt bilutstyrsbutikk, har garantert denne i hyllene. Det er standard prosedyre ved lakkering av bil etc. å vaske med silikonfjerner før sliping, for å unngå at silikonrester slipes ned i lakken og forårsake kratere i den nye lakken.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

OK.

Sjekket lappen igjen, og det stemte med Kr 224.

Jeg har hørt at Bema er forholdsvis rimelige på mange produkter. Har ikke selv så mye erfaring med den butikken, men har deriblant handlet invertere etc der, til latterlig lave priser.

Jeg legger lenken her i tilfelle noen er interessert i å sjekke ut stedet. (er ikke ansatt/ingen koblinger mellom meg og butikk).

Den på biltema er for å fjerne silikon fugemasse. Ikke samme produkt altså, men veldig kjekt til sitt bruk.

Med fem liter burde du ha nok til mange års bruk! Men prisen var det ikke noe å si på, så den er jo grei. Til vanlig "husbruk" har jeg vel pleid å ha en literflaske i et par år eller så, så den er rimelig drøy i bruk ja. husk å tørke etter med rent papir eller fille for å fjerne oppløste rester, så blir resultatet veldig bra!

Prøvde en gang i ungdommen å lakke en bil uten å bruke silikonfjerner først, med heller katastrofalt resultat! Lakken åpnet seg i kratere som et månelandskap! Etter det benytter jeg alltid silikonfjerner før jeg begynner å slipe, og bruker gjerne en fille fuktet i det samme til å ta det siste støvet før lakkering også.

I dag prøvde jeg å gnikke å gnu med en fille herder fra tokomp primeren til hempel (den jeg skalbruke) ingen reaksjon i lakken på dette... Prøvde så å legge et tykt lag med herder på den gamle lakken... lot så dette stå en halvtimes tid med litt varme på. ingen reaksjon i det hele tatt. Jeg regner med dette går bra og tar sjansen...

Kjøpte el-skrape på clas til 299,- da ble det andre boller til fjerning av bunnstoff ja.. gikk litt lettere da gitt :)

Spørsmål 1: Når dere snakker om koking - da forstår jeg det dithen at det skjer en kjemisk reaksjon som skaper bobler i påført lakk? Riktig eller galt?

Sp. 2: Krakelering... er det hva jeg i mitt hodet tenker på som avflassing?

Gjelder samme regler på tre som på plast her...så om jeg passer på å fjerne all maling på treverk før jeg bygger opp ny maling så bør det ikke flasse?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

1: Riktig!

2: Ikke nødvendigvis. Men overflaten sprekker opp, slik at overflaten blir full av sår. Nesten som opptørket jord. Vedheften er imidlertid like god.

På treverk er det nok mest fornuftig å fjerne malingen først, og så bygge opp det hele fra bunnen av. Vedheften på glassfiber er som regel mye bedre, da du slipper bevegelse, fuktvandring m.m. som du får i treverket.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...