Jump to content

Vinterkonservering av VP290-sp og VP572motor

kortvarig(båt)håpløs

Recommended Posts

Hei, Ta oljeskiftet før du setter den til lagring. Start motor i noen minutter og stopp den. så lagring.

Da fjerner du oksideringene som er skadelig for metalet i motoren. Kommer du til, så slakk gjerne viftereimer så de ikke står i spenn på samme plass. Da bevarer du dem bedre. Litt jålete, men tøft!

Koble av batteripoler må du ikke glemme! Det er sikkert andre ting som andre svarer på, jeg er bare en bilmekaniker som har liten erfaring med båter og hva som er viktig rundt det.

Håper du fikk noe ut av mitt svar.

Båtnissen

Her er det viktig å tenke på at du vil møte mange meninger og synsinger om hva som er best. Og i mange båtforeninger er f.eks det med å bytte olje før eller etter sesongen et hot tema. Dagens smøroljer er så gode at jeg vil si det er flisespikkeri. For min del lagrer jeg motoren med oljen som er på motoren. Når båten settes ut kjører jeg den god og varm og bytter olje og filter.

Noen oljetyper legger i fra seg et svart belegg inni hele motoren og andre holder den ren og pen innvendig. Dette forandrer seg ikke med tanke på om du bytter olje før eller etter sesongen. Skal du gå over til en annen type olje ville jeg i alle fall ikke byttet olje før vinterlagring. En ny oljetype kan bryte ned oljefilm fra den gamle oljen for så å bygge opp ny film. Skulle tro det var en fordel å lagre motoren med en godt oppbygget oljefilm innvendig. Og på den annen side, du kan jo risikere å få kondens inni maskinen din i løpet av vinteren. Da har du plutselig vann i den helt nye oljen din.

Det var i hvert fall min synsing, synsing som sikkert skaper uro i andres sinn. Men alt i alt så tror jeg du har like mye glede av maskinen din uansett hva du gjør. Viktigste er å sørge for at du ikke ender opp med frostsprengning av maskinen. Og det med å slakke reimene som Båtnissen skrev er et godt poeng. Bare hold fingrene vekke fra registerreimen med mindre du vet hva du gjør på.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...