Jump to content

220 til 110 volt i båt

Birchwood 320

Recommended Posts

Når du nevner 110 og 220 Volt, så går jeg nesten ut fra at det er vekselstrøm du mener?

Da er det vel neppe en omformer du er på jakt etter, men bare en ganske alminnelig kjedelig transformator.

Dette er noe som du kan få kjøpt gjennom ethvert vikleverksted eller lignende, men du kan sikkert spare en god del kronasje ved å forsøke deg på bruktmarkedet.

Disse transformatorene finnes i hopetall etter som det er akkurat de spenningene som ble benyttet for "amerikansk" utstyr som skulle brukes på "norsk" spenning  -  så du finner sikkert noe passende i områder med mange norskamerikanere.

Lykke til,

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Jeg stilte dette spörsmålet til "Paul fra Ladac" for et par år siden.  Mener han nevnte Elfo/Elko eller noe sånt.  Du kan jo ringe ham på Ladac hvis ingen andre gode forslag kommer.  Jeg har litt erfaring med å bruke 220V/50Hz utstyr på 110V/60 Hz.  Det aller meste fungerte helt greit untatt stövsugeren som overopphetet.  Men den sugde sabla godt.

Kåre

Hei,

IP-graden er nok avhengig av hvor i/på båten den skal monteres. På en kalesjebåt vil jeg tippe at hele båten er å betrakte som dekk/kjølsvin.

Har ikke dette i hodet, men dette bør være omentrent riktig:

IP-56 på dekk opg i kjølsvin

IP-44 i maskinrom

IP-22 på bru

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...