Jump to content

Montering av styresylinder på BMW636

asunde

Recommended Posts

Har BMW 636 med drev og hydraulisk styring.

Styringen er veldig tung en vei og tror det skyldes at der er veldig liten vinkel mellom sylinder og rorarm. Sylinder er festet i skråget/akterspeilet.

Jeg ønsker å montere sylinder slik at der er 90 grader mellom sylinder og rorarm i nøytral posisjon.

Er det noen med BMW 636 som kan fortelle meg hvordan det er gjort på deres båt, eventuelt et sted å montere sylinder på motor?

På styrbord side (der sylinder i dag er montert) er turboen plassert slik at det ikke lar seg gjøre å få 90 grader.

Vennlig Hilsen

Arild Sunde

Jeg har BMW530 og MK2 drev. Dette er i prinsippet samme oppsettet som du har, bare at jeg har mindre motor.

Jeg har hydraulisk styring fra Sleipner, med gjennomgående sylinder stempel. Stempelet er festet i rorarmen, mens sylinderen er festet med braketter i hekken på styrbord side. På denne måten ligger sylinderen noenlunde parallellt med hekken, og overfører maksimal kraft til drevet.

Har kun god gammeldags muskel-servo, og synes ikke styringen er plagsomt tung.

Kjørte en stund uten trimfinne på drevet, og var plaget med at båten dro ekstremt mot babord mens styringen var tung som pokker mot styrbord. Har du sjekket at den er i orden, ettersom du har problemet med styringen èn vei?

Det er dessuten viktig at trimfinnen peker riktig vei, ellers virker den mot sin hensikt.

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Trimfinnen skal peke motsatt vei i forhold til det du tror ved første øyekast. Dvs drar båten mot babord, skal finnen stilles mot babord.

Ved nøytral trimfinne dro båten min så kraftig mot babord at jeg ikke kunne slippe rattet ett sekund. Måtte hele tiden ha et nærmest krampaktig grep for å opprettholde rett kurs, og det var nesten umulig å legge mot styrbord.

Justerte trimfinnen slik at den peker litt mot babord (sett bakfra), og problemet var borte. Kan nå slippe rattet både rett frem og i sving, og valgt kurs holdes av seg selv.

Hadde aldri drømt om at en så liten justering kunne gjøre så stor forskjell.

Når det gjelder hvor mye du skal justere, tror jeg det er prøving og feiling som må til. Vil tippe at min finne er justert ca 10-12 grader.

Heldigvis ikke så vanskelig å justere. Tilt opp drevet, løsne mutteren med 17mm leddnøkkel og vri finnen. Pass på å skru godt fast, jeg mistet en splitter ny finne i fjor pga slurv :blush:

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...