Jump to content

Hvordan fjerne dekorstripe i plast?

antor

Recommended Posts

Jeg kjøpte brukt båt i sommer. På begge sider av båten, ca 10 cm over vannlinja, har den en dekorstripe 1,5 cm bred. Dekorstripa er slitt ganske mye bort på den ene siden, og jeg kunne tenke meg å fjerne den helt og eventuelt erstatte den med en ny. Den sitter ganske fast, og jeg lurer på om en eller annen av "Baatplassen"s medlemmer har noen gode råd om hvordan en kan fjerne en slik en ? Hvordan går en fram for å klistre på en ny stripe ?

antor

Rondellen til Biltema funker veldig bra. Du kan også bruke hårføner eller varmepistol men som nevnt høyere opp må du passe deg for varmen, ukritisk bruk av varme på glassfiber kan gi stor skade. Holder du litt avstand og ikke overdriver er det ingen fare.

Neglelakkfjerner er ingen lur idé, den kan som navnet sier fjerne lakk og det vil man vel ikke.

Fordelen med rondell er at den kan brukes på en batteridrill, da trenger du ikke styre med 220 volt, og den tar også alt limet. :yesnod:

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Jobber med folie til daglig, og til fjerning av slike ting bruker vi varmepistol. Som de andre sier her så vær forsiktig med varmen, men du vil uansett ikke ha det så varmt for da bare ryker folien. Du skal uten problemer kunne ta på der du har varmet uten å brenne deg.. Med en liten stanleykniv får du vippet opp på en ende på stripa så du får tak i denne.. Dra så forsiktig av samtidig som du varmer underveis... Pass på å ikke varme der folien allerede har sluppet. da ryker den tvert:)

Skulle det sitte igjen limrester er det etter min mening kun ETT produkt som fungerer tilfredstillende: 3M's Sitrusrens.. den er helt overlegen til fjerning av lim.

OT: Noen som har sliti med asfaltflekker på bil? Prøv sitrusrensen her og. Den er helt rå!

Neglelakkfjerner er ingen lur idé, den kan som navnet sier fjerne lakk og det vil man vel ikke.

Neglelakkfjernar er ofte aceton. Aceton er ein fin ting til å reinsa gelcoaten før du klistrar på ny stripe, men aceton kjøpt i parfymeri er nok litt dyrare enn aceton kjøpt hos fargehandlaren. Med mindre design på flaska betyr noko for deg, veit du kvar du handlar. :wink:

Vi gjorde jobben i sommar, og brukte som fleire andre har anbefalt, varmepistol for å fjerna tapen, og aceton for å ta limrestane.

Det er mulig aceton kan brukes som avfettingsmiddel på gelcoat men det er samtidig et sterkt løsemiddel. Helt unødvendig å bruke etter min mening og kan være direkte skadelig om det er lakkert overflate. Absolutt uegnet til å fjerne selve dekorstripen.

Citrusrens kan brukes til å fjerne limrester om det står igjen slike etter event. fjerning med varmepistol men bruker man rondell får man garantert limet av også. Uansett bør man avfette før man påfører ny dekor men helst med mildere middel enn aceton. Sprit eller renset bensin (heptan) er glimrende men bruk hansker.

Biltemas rondell (ca 30,- kroner?) egner seg best på tynne striper og bokstaver, har man større dekor bør man bruke varme eller Wurth sin rondell men den koster nok 10 gangern. :wink:

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

• 2 år senere...

Tok denne jobben i vår. Fjernet all dekor med forsiktig bruk av varmepistol. Hvor mye varme finner en fort ut av, for mye og dekoren slites av - for lite og limen sitter igjen :headbang:

Vasket alt nøye med rødsprit. Før montering ble området hvor dekoren skal stå forsiktig dusjet med vann, innblandet noen dråper Zalo. Dette ble også gjort direkte på limen på dekorens bakside. Så er det bare til å "dekorere". Zalovannets egenskap er at limet ikke kleber umiddelbart slik at det kan beveges opp og ned til ønsket plass. Deretter brukes en gummipad (som ved sparkling) til å presse ut zaloboblene.

Dette var en enkel og problemfri måte å gjøre det på, dvs det tar en del tid å få av all dekoren, men montering er bare kos :cheers:

Legger et bilde av min:

scand_360se_mai_09__2.jpg

Skiftet ut "Scand" merkene, den blå stripa øverst, samt de to hvite som ligger på det blå feltet inkl "360 SE" merkene...

Redigert av alfb (see edit history)

Tipset til ALFB blir samma som å legge film på ruter. Der også er det lim. Veter med salovann først, legger på filmen, deretter presser vannet ut med gummipad. Sitter som støpt etterpå. Noen som har testet klistremerke fjerneren fra Biltema ?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...