antor Startet 2.Oktober.2006 Del på Facebook Startet 2.Oktober.2006 Jeg kjøpte brukt båt i sommer. På begge sider av båten, ca 10 cm over vannlinja, har den en dekorstripe 1,5 cm bred. Dekorstripa er slitt ganske mye bort på den ene siden, og jeg kunne tenke meg å fjerne den helt og eventuelt erstatte den med en ny. Den sitter ganske fast, og jeg lurer på om en eller annen av "Baatplassen"s medlemmer har noen gode råd om hvordan en kan fjerne en slik en ? Hvordan går en fram for å klistre på en ny stripe ? Sitér dette innlegget antor Link to post
Boywonder Svart 2.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2006 Det er sikkert mange lure måter å løsne det på, men det beste er vel å pirke det av, hvis det ikke er for sprøtt. Får å få den nye stripen til å henge, må du vaske flaten med sprit, slik at den er helt fettfri. Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
GOE Svart 2.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2006 Vil tro du fjerner dekoren greiest ved bruk av varmepistol. Blir da mye lettere å dra av. Pass på så det ikke blir for varmt. Sitér dette innlegget Aldri en dag uten båt. Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret Link to post
Lione Svart 2.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2006 Prøv med neglelakkfjerner. Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 2.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2006 Art 20-001 fra biltema. Har selv brukt denne med godt resultat. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Shore Svart 2.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2006 Rondellen til Biltema funker veldig bra. Du kan også bruke hårføner eller varmepistol men som nevnt høyere opp må du passe deg for varmen, ukritisk bruk av varme på glassfiber kan gi stor skade. Holder du litt avstand og ikke overdriver er det ingen fare. Neglelakkfjerner er ingen lur idé, den kan som navnet sier fjerne lakk og det vil man vel ikke. Fordelen med rondell er at den kan brukes på en batteridrill, da trenger du ikke styre med 220 volt, og den tar også alt limet. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
OnkelDonald Svart 2.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2006 Jobber med folie til daglig, og til fjerning av slike ting bruker vi varmepistol. Som de andre sier her så vær forsiktig med varmen, men du vil uansett ikke ha det så varmt for da bare ryker folien. Du skal uten problemer kunne ta på der du har varmet uten å brenne deg.. Med en liten stanleykniv får du vippet opp på en ende på stripa så du får tak i denne.. Dra så forsiktig av samtidig som du varmer underveis... Pass på å ikke varme der folien allerede har sluppet. da ryker den tvert:) Skulle det sitte igjen limrester er det etter min mening kun ETT produkt som fungerer tilfredstillende: 3M's Sitrusrens.. den er helt overlegen til fjerning av lim. OT: Noen som har sliti med asfaltflekker på bil? Prøv sitrusrensen her og. Den er helt rå! Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
Nils Svart 2.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2006 Neglelakkfjerner er ingen lur idé, den kan som navnet sier fjerne lakk og det vil man vel ikke. Neglelakkfjernar er ofte aceton. Aceton er ein fin ting til å reinsa gelcoaten før du klistrar på ny stripe, men aceton kjøpt i parfymeri er nok litt dyrare enn aceton kjøpt hos fargehandlaren. Med mindre design på flaska betyr noko for deg, veit du kvar du handlar. Vi gjorde jobben i sommar, og brukte som fleire andre har anbefalt, varmepistol for å fjerna tapen, og aceton for å ta limrestane. Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 2.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2006 Det er mulig aceton kan brukes som avfettingsmiddel på gelcoat men det er samtidig et sterkt løsemiddel. Helt unødvendig å bruke etter min mening og kan være direkte skadelig om det er lakkert overflate. Absolutt uegnet til å fjerne selve dekorstripen. Citrusrens kan brukes til å fjerne limrester om det står igjen slike etter event. fjerning med varmepistol men bruker man rondell får man garantert limet av også. Uansett bør man avfette før man påfører ny dekor men helst med mildere middel enn aceton. Sprit eller renset bensin (heptan) er glimrende men bruk hansker. Biltemas rondell (ca 30,- kroner?) egner seg best på tynne striper og bokstaver, har man større dekor bør man bruke varme eller Wurth sin rondell men den koster nok 10 gangern. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Tutti Frutti Svart 27.September.2009 Del på Facebook Svart 27.September.2009 Har benyttet tipset her med varmepistol for å fjerne gammel dekorstripe, veldig bra. Jeg skal montere 20meter med dekorstrip langs vannlinja. Gruer meg veldig, har nemlig problemer med alle typer merker, fra redningselskapet, o.l. de bare krøller seg!! Er det noen som har tips. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 27.September.2009 Del på Facebook Svart 27.September.2009 Hvis det er stripe/tape a la klistremerke lønner det seg å løsne og dra forover en liten flik av bakpapiret, feste tapen ved startpunktet og fortsette å dra bakpapiret i den retningen stripen skal. I teorien skal tapen nå suge seg fast til underlaget... Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Whistler Svart 27.September.2009 Del på Facebook Svart 27.September.2009 Fjerning av limrester går forsåvidt greitt med WD-40 eller CRC. Det er vel større sjanse for at det forefinnes i båten enn sitrusrens om man vil spare seg den ekstra turen. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Golito Svart 27.September.2009 Del på Facebook Svart 27.September.2009 kokende/varmt vann gjør samme nytten som varmluftspistol, og man slipper å tenke på merker i gelcoaten. Fungerer bra, prøvd selv. Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 27.September.2009 Del på Facebook Svart 27.September.2009 (redigert) Tok denne jobben i vår. Fjernet all dekor med forsiktig bruk av varmepistol. Hvor mye varme finner en fort ut av, for mye og dekoren slites av - for lite og limen sitter igjen Vasket alt nøye med rødsprit. Før montering ble området hvor dekoren skal stå forsiktig dusjet med vann, innblandet noen dråper Zalo. Dette ble også gjort direkte på limen på dekorens bakside. Så er det bare til å "dekorere". Zalovannets egenskap er at limet ikke kleber umiddelbart slik at det kan beveges opp og ned til ønsket plass. Deretter brukes en gummipad (som ved sparkling) til å presse ut zaloboblene. Dette var en enkel og problemfri måte å gjøre det på, dvs det tar en del tid å få av all dekoren, men montering er bare kos Legger et bilde av min: Skiftet ut "Scand" merkene, den blå stripa øverst, samt de to hvite som ligger på det blå feltet inkl "360 SE" merkene... Redigert 27.September.2009 av alfb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 28.September.2009 Del på Facebook Svart 28.September.2009 Bra tips ALFB. Men dette med å påføre zalo-vann før man legger på dekoren. Det inneholder jo fett, hva er da vitsen med å vaske med rødsprit først? Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 28.September.2009 Del på Facebook Svart 28.September.2009 Tipset til ALFB blir samma som å legge film på ruter. Der også er det lim. Veter med salovann først, legger på filmen, deretter presser vannet ut med gummipad. Sitter som støpt etterpå. Noen som har testet klistremerke fjerneren fra Biltema ? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
SRA Svart 28.September.2009 Del på Facebook Svart 28.September.2009 Noen som har testet klistremerke fjerneren fra Biltema ? Ja, havna opp med å bruke føneren først og Biltema fjerneren på limrestene. Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 28.September.2009 Del på Facebook Svart 28.September.2009 Bra tips ALFB.Men dette med å påføre zalo-vann før man legger på dekoren. Det inneholder jo fett, hva er da vitsen med å vaske med rødsprit først? Greit å fjerne gamle limrester o.l. før en begynner på monteringa... Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 28.September.2009 Del på Facebook Svart 28.September.2009 Hvor mye Zalo skal man bruke? Et lite tips for å fjerne limrester, jeg benytter Swix sin skismøringsfjerner. Den inneholder sitronsyre som løser opp lim etc. Det er vel noe som alle har hjemme.... Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 28.September.2009 Del på Facebook Svart 28.September.2009 Hvor mye Zalo skal man bruke? Jeg brukte en tom Jif sprøyteflaske og dryppet oppi 6-8 dråper zalo og fylte opp med vann, mao ikke mye Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.