Spinner Startet 2.Oktober.2006 Link til dette innlegget Startet 2.Oktober.2006 Jeg er i ferd med å kjøpe en fiskeriregistrert sjark til fritidsbruk... Er det noe spesielt jeg må passe på i forhold til myndighetene når denne har vært brukt i fiske frem til i dag? Avgifter som må betales eller lignende? Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
Brutus Svart 2.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2006 Noe som er lurt å gjøre er å sjekke med fiskeridirektoratets regionkontor for å sjekke at båten er tatt ut av fiskefartøy og merkeregisteret. Sitér dette innlegget Link to post
Kjell E Svart 2.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2006 (redigert) Spørs om ikke bokstavene C og E kommer inn i bildet her? Fra dette dokumentet fra Sjøfartsdirektoratet sakses følgende spørsmål: Hvilke krav stilles det til en norsk fiskebåt som ønskes ”konvertert” til fritidsbåt, m.h.t. CE-merking? Og svaret: Dersom fiskeren som eier fiskebåten ønsker å benytte den som fritidsbåt, kan han fritt gjøre dette, men velger han å selge båten som fritidsbåt, så må båten CE-merkes. Mvh, Kjell Redigert 2.Oktober.2006 av LA3939 (see edit history) Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
Skipper Worse Svart 2.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2006 Spørsmålet er kanskje dette: Om man kjøper seg en fiskeriregistrert sjark, er det noen i hele den vide verden som skal gi seg en @#&$ i hva eieren bruker den til?? Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
NilsPils Svart 2.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2006 Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Kjell E Svart 2.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2006 (redigert) Vi lever da i et lov(over)regulert samfunn? Tror nok Deltagerloven og Fiskerimanntallet har noe de gjerne ville ha sagt. For ikke å snakke om "kollegaene" - de pleier være veldig flinke til å følge med på slikt. Har aldri drevet fiske (som levevei) selv, men har noe slekt som har følt dette på kroppen.... Mvh, Kjell Redigert 2.Oktober.2006 av LA3939 (see edit history) Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
Brutus Svart 2.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2006 Det går ikke å drive "smått" med kystfiske hvertfall. Men industriell trålervirksomhet går bra. Altså fartøyer godt over 27,99m. Resten kan selges som fritidsbåter... Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 2.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2006 (redigert) Tja, du kan jo fiske litt da... er jo ikke noe krav om at man må få noe fisk.... det kan være dårlig fiske... Det er vel heller ikke krav til antall dager man må fiske... Er det kvote på båten, ja da kan du jo levere litt også om mangel på fiskelykke skulle slå feil... Redigert 2.Oktober.2006 av sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Spinner Svart 2.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2006 Dersom fiskeren som eier fiskebåten ønsker å benytte den som fritidsbåt, kan han fritt gjøre dette, men velger han å selge båten som fritidsbåt, så må båten CE-merkes.Mvh, Kjell Båten jeg kanskje skal kjøpe er fra 1984. Den er dermed "satt i markedet" før CE merkingen ble obligatorisk, derfor håper jeg at jeg sklir klar...eller? Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
Skipper Worse Svart 2.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2006 Ikke satt i omsetning som fritidsfartøy .. det er det som teller. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Spinner Svart 2.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2006 Ikke satt i omsetning som fritidsfartøy .. det er det som teller. Og hvis jeg gir f... i merkingen, hva skjer da? Sjekket forsikring for båten i dag-ikke et spørsmål om CE merking fra den kanten... (Norge er et utrolig nisseland-vi følger slavisk alle EU direktiv, men vil allikevel ikke være medlemmer...) Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
Ingar Svart 2.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2006 Dykkerklubben vurderte å kjøpe en fiskebåt. Slik jeg skjønte det får eierne av slike båter en solid utbetaling dersom fartøyet kondemneres. Imidlertid er det, på visse betingelser, mulig å overdra dem til private/organisasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 2.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2006 Norge er et utrolig nisseland Det er neppe noe moralsk galt i å motarbeide undertrykkelsen. Om du kjøper deg et fiskefartøy og brukerdet til fritidsbruk, så er det din sak og ingen andres. Å selge derimot, det blir fort en annen skål... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Ronald Svart 2.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2006 En ting, men det har du kanskje tatt med i regnesykket allerede: Jeg tror at når fiskeriregistrete båter selges, så skal det legges mva. på prisen. Vet ikke i hvilken grad det følges opp, men har lagt merke til at alle fiskeriregistrerte båte jeg har sett på finn - i alle fall de som selges gjennom agenter/kommisjonærer - er priset ex.mva. Sånn sett kan det jo hende at båten du ser på ikke lenger er like prisgunstig... Ronald Sitér dette innlegget Link to post
Spinner Svart 2.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2006 i alle fall de som selges gjennom agenter/kommisjonærer - er priset ex.mva. Sånn sett kan det jo hende at båten du ser på ikke lenger er like prisgunstig...Ronald Moms må bare betales hvis båten skal brukes videre i næringsvirksomhet, ikke når det er snakk om fritidsbruk. Dette i følge selgeren. Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.