Jump to content

Gasswire falt av på VP41-motor

Vågen

Recommended Posts

Har hatt vårt første lille havari med den nye båten: På tur med noen venner sist helg opplevet jeg at båten brått stoppet, d.v.s. ved nærmere ettersyn hadde den bare falt ned til tomgangsturtall og hadde fortsatt litt fremdrift. Siden dette er en eldre VP AQAD41A var det ikke aktuelt å mistenke noen form for datafeil, så det var rimelig åpenbart at feilen var knyttet til den mekaniske reguleringen. Heldigvis var det så enkelt som at gasswiren hadde koblet seg fra leamikken på motoren som fører videre til regulatoren i pumpen. Jeg fant igjen mutteren (se under) og vi var igang igjen etter 5 min.

På min motor var gasswiren koblet til motoren kun ved at enden på wiren var ført gjennom en hylse (i messing?) og deretter strammet inn på motsatt side mot hylsen med en enkel mutter. Gasswiren skal kun trekke, når du reduserer gassen, sørger en fjær for returen. Kan denne festemåten være original? Det virker på meg som om dette er dømt til å skru seg opp før eller siden. Tenkte jeg kunne sette på en mutter til og stramme dem mot hverandre, evt. med en sprengskive mellom, det burde gi en bra sikkerhet mot gjentagelse.

Så til spørsmålene:

1)Har noen et bilde/skisse som viser hvordan denne koblingen (wire-motor) skal være? Har lett i dokumentarkivet, men finner ikke akkurat dette.

2) Noen som kjenner til hvilken mutter (diameter/gjenger) som passer til enden av gasswiren?

Hos oss er gassvaieren sikret med dobbel mutter slik at denne ikke kan gjenge seg av. Bildet er ikke tatt fra en optimal vinkel, men det skal være mulig å se hvordan dette ser ut. Vi har to styreposisjoner, derfor kommer det to vaiere inn til dieselpumpa.

Motor_BB_12-03.JPG

Ut fra din beskrivelse er innfestingen tilsvarende som hos oss. Det at vaieren har mulighet til å bevege seg den ene veien i forhold til festet er nødvendig ved to styreposisjoner. Vaieren fra den spaken som ikke er i bruk beveger seg ikke, uten at festet blir hindret i å bevege seg.

Sett på en ekstra låsemutter i tillegg til den mutteren som har stått der, alternativt benytt gjengelåsning eller låsemutter. Jeg vet ikke hvilken dimensjon og gjengetype som er brukt, her får du prøve deg frem. Husk å justere ved remontering slik at motoren reagerer korrekt på betjening av spaken.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...