Vågen Startet 2.Oktober.2006 Link til dette innlegget Startet 2.Oktober.2006 Har hatt vårt første lille havari med den nye båten: På tur med noen venner sist helg opplevet jeg at båten brått stoppet, d.v.s. ved nærmere ettersyn hadde den bare falt ned til tomgangsturtall og hadde fortsatt litt fremdrift. Siden dette er en eldre VP AQAD41A var det ikke aktuelt å mistenke noen form for datafeil, så det var rimelig åpenbart at feilen var knyttet til den mekaniske reguleringen. Heldigvis var det så enkelt som at gasswiren hadde koblet seg fra leamikken på motoren som fører videre til regulatoren i pumpen. Jeg fant igjen mutteren (se under) og vi var igang igjen etter 5 min. På min motor var gasswiren koblet til motoren kun ved at enden på wiren var ført gjennom en hylse (i messing?) og deretter strammet inn på motsatt side mot hylsen med en enkel mutter. Gasswiren skal kun trekke, når du reduserer gassen, sørger en fjær for returen. Kan denne festemåten være original? Det virker på meg som om dette er dømt til å skru seg opp før eller siden. Tenkte jeg kunne sette på en mutter til og stramme dem mot hverandre, evt. med en sprengskive mellom, det burde gi en bra sikkerhet mot gjentagelse. Så til spørsmålene: 1)Har noen et bilde/skisse som viser hvordan denne koblingen (wire-motor) skal være? Har lett i dokumentarkivet, men finner ikke akkurat dette. 2) Noen som kjenner til hvilken mutter (diameter/gjenger) som passer til enden av gasswiren? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 3.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2006 Hos oss er gassvaieren sikret med dobbel mutter slik at denne ikke kan gjenge seg av. Bildet er ikke tatt fra en optimal vinkel, men det skal være mulig å se hvordan dette ser ut. Vi har to styreposisjoner, derfor kommer det to vaiere inn til dieselpumpa. Ut fra din beskrivelse er innfestingen tilsvarende som hos oss. Det at vaieren har mulighet til å bevege seg den ene veien i forhold til festet er nødvendig ved to styreposisjoner. Vaieren fra den spaken som ikke er i bruk beveger seg ikke, uten at festet blir hindret i å bevege seg. Sett på en ekstra låsemutter i tillegg til den mutteren som har stått der, alternativt benytt gjengelåsning eller låsemutter. Jeg vet ikke hvilken dimensjon og gjengetype som er brukt, her får du prøve deg frem. Husk å justere ved remontering slik at motoren reagerer korrekt på betjening av spaken. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Vågen Svart 3.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2006 Ok, dette var akkurat det jeg var på jakt etter! Setter på en mutter til, evt. en nylock-mutter. Tusen takk! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.