vinc79 Startet 2.Oktober.2006 Link til dette innlegget Startet 2.Oktober.2006 Heisann! Har en 86'Draco 2300 med Mercruiser 5,7L 260HK med Alpha One (Gen. 1) drev, men drevet har havarert og er hos mekaniker... Og nå skal jeg vinterkonservert motor. Hvordan gjøres dette enklest uten noe drev? Takker for alle svar! Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 2.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2006 Jeg pleier å ta av vannintaksslangen (ditt tilfelle fra drevet) og koble til en slange på denne så fallet blir ca 1m over motoren. Ta og tøm Manifoilene for vann på tappepluggen , tøm blokken din på tappeplugger på siden og, de kan ofte være litt tette hvis saltvannskjølet og må stakes med en liten skrutrekker eller syl. når dette er gjort så skru på plugger igjen og hell på ferdig blandet kjølevæske til dette renner ut av eksosen. Start så motoren og la den gå litt mens du heller på mere væske, lønnes seg at motoren blir lunken slik at evt resterende vann blandes i motoren.(pass på at manifoiler ikke blir opphetet) Når riktig temp på frostvæske kommer ut av eksos så stopp motoren , tapp så av væsken igjen, vil alltid være litt igjen uansett men da er man sikker mot at det skulle evt fryse hvis det mot formodningen skulle bli kaldere enn anntatt(litt omdiskutert om motor skal stå tørr eller ikke men velger tørr selv da jeg føler dette tryggest) Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 3.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2006 Har du ferskvannskjøling på motoren din? Sitér dette innlegget Link to post
vinc79 Svart 3.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2006 nei, den er saltvannskjølt... Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 3.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2006 Tapp ut vannet av motoren ved hjelp av tappepluggene slik bukt skriver. Jeg vil derimot anbefale deg å pumpe frostvæskeblanding inn der kjølevannet fra drevet går inn. Bruk en vanlig manuell lensepumpe for eksempel.Når det begynner å komme ren frostvæske ut kan du måle hvor mange grader denne holder. Pump inn til væsken som kommer ut holder 25-30 minus. Jeg ser ikke noe poeng i å starte motoren så lenge din sjøvannspumpe sitter i drevet, som du har på verksted. Jeg vil absolutt ikke anbefale deg å la motoren stå tørr. Frostvæske innholder stoffer som også forhindrer korrosjon. La væsken være i motoren. Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 4.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2006 Jeg vil absolutt ikke anbefale deg å la motoren stå tørr. Frostvæske innholder stoffer som også forhindrer korrosjon. La væsken være i motoren Støtter den, kjører selv ferskvann så ikke så mye rustdannelse kontra saltvann. men ville ha holdt lav vannstand i manifoiler hvis pakning etc gir en evt lekkasje inn i sylindere under lagring. Grunnen til at jeg starter motoren er at evt litt vann kan være igjen og da vil dette blandes ved oppvarming og sirkulasjon i motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Import Svart 4.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2006 kjør motor med en slange tilkoplet ferskvanns , ta av den som kommer fra transom eller kople til på inntaket direkt, når du har alpha drev er det ikke noe som dytter vannet inn, pumpen sitter i drevet. når motor er varm , åpnet termostat, kjør slangen oppi en bøtte slik at du får frostvesken inn , når frosvæske kommer ut exsos , er det ok, steng av. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.