Jump to content

Vinterkonservering Mercruiser 5,7L 260HK uten drev?

vinc79

Recommended Posts

Jeg pleier å ta av vannintaksslangen (ditt tilfelle fra drevet) og koble til en slange på denne så fallet blir ca 1m over motoren.

Ta og tøm Manifoilene for vann på tappepluggen , tøm blokken din på tappeplugger på siden og, de kan ofte være litt tette hvis saltvannskjølet og må stakes med en liten skrutrekker eller syl.

når dette er gjort så skru på plugger igjen og hell på ferdig blandet kjølevæske til dette renner ut av eksosen.

Start så motoren og la den gå litt mens du heller på mere væske, lønnes seg at motoren blir lunken slik at evt resterende vann blandes i motoren.(pass på at manifoiler ikke blir opphetet)

Når riktig temp på frostvæske kommer ut av eksos så stopp motoren , tapp så av væsken igjen, vil alltid være litt igjen uansett men da er man sikker mot at det skulle evt fryse hvis det mot formodningen skulle bli kaldere enn anntatt(litt omdiskutert om motor skal stå tørr eller ikke men velger tørr selv da jeg føler dette tryggest)

Tapp ut vannet av motoren ved hjelp av tappepluggene slik bukt skriver. Jeg vil derimot anbefale deg å pumpe frostvæskeblanding inn der kjølevannet fra drevet går inn. Bruk en vanlig manuell lensepumpe for eksempel.Når det begynner å komme ren frostvæske ut kan du måle hvor mange grader denne holder. Pump inn til væsken som kommer ut holder 25-30 minus. Jeg ser ikke noe poeng i å starte motoren så lenge din sjøvannspumpe sitter i drevet, som du har på verksted. Jeg vil absolutt ikke anbefale deg å la motoren stå tørr. Frostvæske innholder stoffer som også forhindrer korrosjon. La væsken være i motoren.

Jeg vil absolutt ikke anbefale deg å la motoren stå tørr. Frostvæske innholder stoffer som også forhindrer korrosjon. La væsken være i motoren

Støtter den, kjører selv ferskvann så ikke så mye rustdannelse kontra saltvann. men ville ha holdt lav vannstand i manifoiler hvis pakning etc gir en evt lekkasje inn i sylindere under lagring.

Grunnen til at jeg starter motoren er at evt litt vann kan være igjen og da vil dette blandes ved oppvarming og sirkulasjon i motoren.

kjør motor med en slange tilkoplet ferskvanns , ta av den som kommer fra transom eller kople til på inntaket direkt, når du har alpha drev er det ikke noe som dytter vannet inn, pumpen sitter i drevet.

når motor er varm , åpnet termostat, kjør slangen oppi en bøtte slik at du får frostvesken inn , når frosvæske kommer ut exsos , er det ok, steng av.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...