Jump to content

Skremmende opplevelse - Båt veltet!

bare lek(k)er

Recommended Posts

skojja med dig..... :smiley:

ja han Guy-Christer Lönngren har många lite annorlunda båtar på sitt 'samvete' denne exempelvis

one40.jpg

ursäkta avsporingen.........

One40 er drømmebåten min.

Håper jeg får råd en dag!

Den er vakker, tøff, seiler visst bra, har senkekjøl.. Rett og slett en fullkommen båt!

Også er man utsatt for vær og vind, det liker jeg.

Redigert av Anonym (see edit history)
Den er vakker, tøff, seiler visst bra, har senkekjøl..

At smaken er som baken er det ikke noe tvil om, men å si at denne båten er vakker en liten overdrivelse etter min smak..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

At smaken er som baken er det ikke noe tvil om, men å si at denne båten er vakker en liten overdrivelse etter min smak..

Jeg er forsåvidt litt enig, den burde ikke hatt rekkestøtter, de ødelegger utseendet.. Så de må nok fjernes den dagen jeg får meg One40.

De fleste båter i vektområde 3,5 - 6 tonn, utstyrt med finnekjøl tåler vel 1-1,5 tonns trykk på kjølen? Enkleste måten å sjekke dette på er oftest å gå opp i båten mens den fortsatt henger i stroppene. Så skal støttene spennes før stroppene slakkes. Det er jo så enkelt som at vekten skal fordeles så jevnt som mulig. Holder en knapp på støtter fremfor krybbe fordi man da kan flytte støttene dit der det er skott eller spanter. Det er ikke alltid like enkelt med krybben.

Det er vel ofte att det forskjellig praksis i båthavnene. Noen steder ønsker de støtter, og andre

steder krybber. Krybbene på stå på helt plant underlag. I år skal jeg ha båten flytende, neste år

kjøper jeg krybbe eller støtte.

Hva vil anbefalingene være på vår Bavaria.? Krybbe eller støtte, ved plant underlag.

Vil helst ungå denne sitsen som den HR var ute for

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Hva vil anbefalingene være på vår Bavaria.? Krybbe eller støtte, ved plant underlag.

Jeg vil anbefale krybbe, men her er det jo også flere måter å lage denne på..

Løsningen jeg vil benytte dersom det blir aktuelt med opplag på land er enkel, og genial!

Man bygger ei krybbe som er bred nok, men bygger IKKE noe båten skal hvile på!

Når så konstruksjonen er sterk nok, bred nok, og lang nok (ca halvparten så lang som båten er vel nødvendig)

Konstruksjonen gjør du slik at du med letthet kan bruke lastestropper (av typen en truck bruker ved løft av båt) til å holde båten oppe.. Tilpass lengden på stroppene, og antall stropper ut fra båten, og vips så har du ei solid krybbe som fordeler kreftene på en større flate enn støtter, og som enkelt kan brukes på andre båter senere, kun ved å tilpasse/bytte stropper, og i mange tilfeller uten å gjøre noe som helst.

Jeg vil landsette den med mast, og synes dette er meget int lesestoff. Skal ikke kimse av 19 m

vektarm. Kommer derfor til å sette meg nøye inn i dette. Så faktisk på krybbe i Danmark, de

som ferdiggjorde min Bavaria, har LP krybben, veier 360 kg, mens ILAS veier 120 kg. Dette

må jo ha noe og si. Bredere krybbe med vinklete ben må jo være bedre. Har ikke fått sjekket

bredden på noen ennå. Muligheten for regelverk i havner, er vel tilstede når det gjelder bredde.

ellers er ikke Anonym sin versjon dårlig. :yesnod:

Vi sees!

Det er vel ofte att det forskjellig praksis i båthavnene. Noen steder ønsker de støtter, og andre

steder krybber. Krybbene på stå på helt plant underlag. I år skal jeg ha båten flytende, neste år

kjøper jeg krybbe eller støtte.

Vil helst ungå denne sitsen som den HR var ute for

Det er som sagt mye forskjellig praksis rundt omkring, men i år har vi solgt endel støtter rundt omkring, og mange av kundene sier at de ikke får bruke krybbe i havna lengre. Jeg har ikke noe dårlig erfaring med noen av delene, men holder nok en knapp på støtter. Uansett, når båtforeningene ikke lengre tillater bruk av krybber, så kan man jo begynne å lure. Jeg ville ikke vært skeptisk til å bruke støtter til din båt, men kjøp noen som det er litt størrelse på, og vær nøye med hvor de plasseres.

Forskjellen mellom ILAS og LP krybben er vel først og fremst materialet... ILAS er i aluminium og veier kun 70 kg mens LP er i galv. stål om jeg ikke tar helt feil... Jeg har kjøpt meg en litt brukt ILAS krybbe med 6 støtteben som jeg tenker å bruke om jeg tør ta båten på land da... :lol:

Lengden på ILAS krybben er vel drøye 5 m, har ikke målt og man kan bestemme hvor en setter støttebenene her... Bredden er jeg usikker på.. har ikke satt den sammen ennå...

Det kommer nok noen løse ben i tilleg til denne ILAS krybben også... jeg fortøyer alltid for storm også på land..

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Jeg kommer aldri til å sette opp båten med støtter.

Jeg har ei svintung Tyresökrybbe med faste stag.

Den er justert slik at vekten fordeles på kjøl og sidestøtter.

Båten er ikke til å rikke når den står i den krybba. En vinter flyttet jeg båten ved å hekte krana rett i krybba. Ikkeno problem.

Har også hatt ILAS og var svært fornøyd med den. Eneste problemet der er at dersom man får løftet litt feil slik at båten henger skjevt, så kan den ikke uten videre settes ned igjen fordi krybba har klappet sammen.

vill anbefale "varken eller" istellet en vagn...då har du möjlighet att flytte båten på land ev dra den inomhus....koster visserligen noe mer, men er en bra investering.

S/Y Gunga Din

Problemet med en vagn er vel at det mange steder vil være vanskelig, for ikke si umulig, å lagre den på sommeren? I "min" del av landet er det vel heller ikke mye snakk om muligheten for å flytte vagnen, det er så trangt mellom båtene i opplag at en bare såvidt kan komme frem til sin egen båt!

Selv bruker jeg en selvlaget (etter tegninger) krybbe i trevirke og denne kan også reguleres i lengderetning, funker veldig bra!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

• 3 uker senere...

Løfter denne litt igjen siden jeg hadde en liten båtprat i går kveld på brygga om seilbåt og sammenleggbarekrybber av typen ILAS.. Da er det snakk om slike krybber som klapper sammen når/om man "flytter" båten litt..

Legger ved et bilde fra en annonse på finn.no som illustrasjon på det som kan være litt tvilsom plassering av støtteben..

0_1158831615660.jpg

Om ser litt på dette støttebenet så er det plassert litt for lavt på skroget etter min mening... Om en får en kraftig sidevind her så vil båten kunne få en sideveis forflytning som medfører at støttbenent vi ser kan gli ned siden vinkelen mellom anleggsplaten og staget er tilnærmet 90°... Det måtte vel vært en fordel om støttebenet var plassert litt høyere opp skroget mot den vinrøde linjen... da ville det ikke være så lett for benet å klappe sammen om trykket mot støttebenet skulle forsvinne eller reduseres pga sterk vind f.eks.. Det kan jo også være at grunnen på motsatt side av også kan svikte og gi etter.... med vær og ving, mye nedbør og lignende...

Kan dette være noe av forklaring på hvorfor noen seilbåter velter mens de ligger i opplag.... rett og slett feil montasje i krybben...

hvis "dyret" hiver litt på seg i vindkasene (noen har jo også presenninger til et stykke opp på masta) kan det du beskriver helt sikkert skje men dette kan jo løses enkelt ved å legge en ordentlig lastestropp el liknede over båten som mothold så støttene står i spenn begge veier?

Kan dette være noe av forklaring på hvorfor noen seilbåter velter mens de ligger i opplag.... rett og slett feil montasje i krybben...

Helt sikkert noen som velter pga dette ja :rolleyes:

Tror at endel også skyldes at mange fester presenningen i støttene. Når det så blåser litt tar vinden tak i presenningen og røsker støttene unna. Vet at dette har skjedd i flere tilfeller.

Tror nok disse to årsakene er mere vanlig enn at grunnen "plutselig" gir seg etc.

Ang. "min" historie er båten allerede under reparasjon. Årsak vet jeg ikke ennå

Trygve

Om ser litt på dette støttebenet så er det plassert litt for lavt på skroget etter min mening... Om en får en kraftig sidevind her så vil båten kunne få en sideveis forflytning som medfører at støttbenent vi ser kan gli ned siden vinkelen mellom anleggsplaten og staget er tilnærmet 90°... Det måtte vel vært en fordel om støttebenet var plassert litt høyere opp skroget mot den vinrøde linjen... da ville det ikke være så lett for benet å klappe sammen om trykket mot støttebenet skulle forsvinne eller reduseres pga sterk vind f.eks.. Det kan jo også være at grunnen på motsatt side av også kan svikte og gi etter.... med vær og ving, mye nedbør og lignende...

Dette er rtiktig montering av krybben. Setter du støttebenene høyere vil vinkelen bli større og og bena kan / vil gi etter. Dette ble nøye gjennomgått etter at en rekke seilbåter blåste overende for noen år siden etter å ha stått i ILAS krybber. Dersom jeg hadde en slik krybbe ville jeg låst kjølen til krybba med feks spennbånd, slik at ramme, båt og beina henger mest mulig sammen.

ILAS krybbene er etter min mening ikke en god konstruksjon. OPI eller Tyresø er mye bedre, t.o.m en egensnekret krybbe etter tegninger fra Sailmagasinet / Seilas fungerer bedre.

Forøvrig har båter det best i vannet, også om vinteren med riktig oppsyn.

• 6 måneder senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...