jutul Startet 3.Oktober.2006 Link til dette innlegget Startet 3.Oktober.2006 Oppdaget i sommer at anoden bak propellen på 290 drev var praktisk talt borte. Fikk båten opp i begynnelsen av august å skiftet brukte orginal volvo. Når båten ble tatt opp i helgen var anoden nesten oppspist. Jeg ligger i havn hvor andre båter ikke ligger med landstrøm, det er muligheter for strøm, men ikke for fast landstrøm. Spørsmålet er om dette kommer fra min båt og hva er feil da eller kommer det fra nabo båter hvordan får jeg sjekket dette? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2006 Det er en mulighet at du har en strømlekkasje som går fra batteriet/batteriene gjennom motoren og til sjø. Man må jo ha en strømkrets for å få til slikt. Jeg vet ikke om du har en- eller fler batteribanker. Men hvis du f.eks. tar av minuspolen på batteriet, slår av alle brukere, og mål amperen som går mellom minuspolen på batteriet og kabelskoen du har tatt vekk. Mål deretter mellom motorblokken og batteripolen. Det ideelle vil være null avlesing. Men i praksis kan man komme opp i noen få milliampere. For å få til en tilstrekkelig strømlekkasje, er det nok med krypstrømmer som går i urenheter og fuktighet mellom batteripoler og motor. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 3.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2006 ... Jeg ligger i havn hvor andre båter ikke ligger med landstrøm, det er muligheter for strøm, men ikke for fast landstrøm..... Ligger DU med landstrøm? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
jutul Svart 3.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2006 Ligger DU med landstrøm? Nei det gjør jeg ikke, båten har 3 forbruksbatterier pluss et startbatteri, båten er fra 2003. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 3.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2006 Da er nok Huldas teori den mest sannsynlige. Har også hørt om båter som har lignenede problemer fordi de ligger i et sterkt kraftfelt, dvs. nær en undersjøisk kabel. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
OT-flyktning Svart 3.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2006 Det er en mulighet at du har en strømlekkasje som går fra batteriet/batteriene gjennom motoren og til sjø. Man må jo ha en strømkrets for å få til slikt. I såfall må han bare finne plussledningen som henger i sjøen og lukker kretsen. (forutsetter at motoren/drev er på minuspotensialet) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 3.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2006 Nei det gjør jeg ikke, båten har 3 forbruksbatterier pluss et startbatteri, båten er fra 2003. har du kabeln kopplad ?...(även om den er avstängd !)..... så ligger ju jorden med (om du ikke har kapat den!)....... dvs du/din båt kan fungere som jordplate för all landström i närheten....... troligtsvis har du ikke dette för då hade det nog gått ännu fortare ev. deler av drevet Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
roaldbj Svart 3.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2006 Har du for ordens skyld sjekket om motor-anodene også har tæret like hurtig? Sitér dette innlegget Link to post
jutul Svart 4.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2006 Har du for ordens skyld sjekket om motor-anodene også har tæret like hurtig? De andre anodene tærer ikke så mye det en på trimflaps og en stor under drev, men disse tærer ikke så fort. Er det mest sannsynelig fra min båt eller strømkabel i vannet eller lignende Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 4.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2006 Som Hulda antyder er det vel nå bare ty til det møysommelige arbeidet å måle SYSTEMATISK spenningsfall i det elektriske anlegget ditt. Elektriske anlegg er nesten forskjellig fra båt til båt, så utover noen generelle råd du alt har fått er det å ta elektrisk kurs for kurs. Det skal ikke mer til enn en liten overledning et sted før du kan risikere å få slik tæring du har beskrevet. Antar at det ikke ligger noen stålbåter nær din båt? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 4.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2006 HVis du ikke finner feil på det elektriske i båten din bør du sjekke om du ligger nært noe (over)gammelt jernskrot på bunnen, en strømkabel eller forankringskjetting etc..... Noe som heter "Ute av syne, ute av sinn".... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.