Jump to content

Hjelp anoder forsvinner raskt

jutul

Recommended Posts

Oppdaget i sommer at anoden bak propellen på 290 drev var praktisk talt borte. Fikk båten opp i begynnelsen av august å skiftet brukte orginal volvo. Når båten ble tatt opp i helgen var anoden nesten

oppspist. Jeg ligger i havn hvor andre båter ikke ligger med landstrøm, det er muligheter for strøm, men ikke for fast landstrøm.

Spørsmålet er om dette kommer fra min båt og hva er feil da eller kommer det fra nabo båter hvordan får jeg sjekket dette?

Det er en mulighet at du har en strømlekkasje som går fra batteriet/batteriene gjennom motoren og til sjø. Man må jo ha en strømkrets for å få til slikt.

Jeg vet ikke om du har en- eller fler batteribanker. Men hvis du f.eks. tar av minuspolen på batteriet, slår av alle brukere, og mål amperen som går mellom minuspolen på batteriet og kabelskoen du har tatt vekk. Mål deretter mellom motorblokken og batteripolen. Det ideelle vil være null avlesing. Men i praksis kan man komme opp i noen få milliampere.

For å få til en tilstrekkelig strømlekkasje, er det nok med krypstrømmer som går i urenheter og fuktighet mellom batteripoler og motor.

Nei det gjør jeg ikke, båten har 3 forbruksbatterier pluss et startbatteri, båten er fra 2003.

har du kabeln kopplad ?...(även om den er avstängd !).....

så ligger ju jorden med (om du ikke har kapat den!).......

dvs du/din båt kan fungere som jordplate för all landström i närheten.......

troligtsvis har du ikke dette för då hade det nog gått ännu fortare ev. deler av drevet :sad:

S/Y Gunga Din

Som Hulda antyder er det vel nå bare ty til det møysommelige arbeidet å måle SYSTEMATISK spenningsfall i det elektriske anlegget ditt.

Elektriske anlegg er nesten forskjellig fra båt til båt, så utover noen generelle råd du alt har fått er det å ta elektrisk kurs for kurs. Det skal ikke mer til enn en liten overledning et sted før du kan risikere å få slik tæring du har beskrevet.

Antar at det ikke ligger noen stålbåter nær din båt?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...