Jump to content

Ladealarm hyler på tomgang

sjaven

Recommended Posts

Sliter med et problem som har vart noen år. Ved start av min VP KAD42 går ladealarmen på etter noen sekunder. Voltmeteret viser hvilespenning på rundt 12.4V. Denne tilstanden varer helt til kompressor slår inn og turtallet stiger til ca. 2000 omdreininger. Nå slutter ladealarm å hyle, og lading virker normalt. Voltmeter på rundt 14.8V. Når først ladingen har begynt er alt OK også på tomgang.

Har ikke problemer med batteri, men er litt lei av alltid å måtte opp i turtall før lading.

Serviceverksted har benyttet prøve og feile metoden uten hell (byttet dynamo, og instrumentpanel).

Det virker ikke som om de har noe særlig peiling. Takknemlig for tips. :flag:

Takk for tipset. Skal forsøke dette neste gang jeg kommer til Kragerø (der båten ligger).

Her kommer kanskje et dumt spørsmål. Hvor sitter ladelampa? På instrumentpanelet er det kun Voltmeter og alarmpanel, men jeg ser at det sitter en lampe koblet mellom noen poler på dynamoen.

Denne virker forøvrig ikke ikke som om den er originalmontert. :blush:

Hvor sitter ladelampa? På instrumentpanelet er det kun Voltmeter og alarmpanel, men jeg ser at det sitter en lampe koblet mellom noen poler på dynamoen.

Denne virker forøvrig ikke ikke som om den er originalmontert. :blush:

Eiendommelig sted å ha ladelampa!

Foruten at ladelampen indikerer at du mister ladingen, har den en annen viktig funksjon: Før start magnetiseres dynamoen via ladelampen.

Dersom som du sier at ladelampen er ettermontert, tror jeg ladingen har vært så som så før dette.....

Redigert: dusier -> du sier

Redigert av Javi (see edit history)

Takker for gode tips og svar.

Jeg mistenker at den lampa som sitter på selve dynamoen er noe serviceverkstedet har prøvet å installere for å fikse problemet (enda en prøve og feile variant).

Jeg skal skru ut instrumentpanelet og sjekke om det sitter en ladelampe og eller motstand der. Hvis jeg finner noe kan det jo være denne som har tatt kvelden.

Hvis det er dette som er problemet er det jaggu rart at ikke et autorisert Volvo verksted har klart å fikse det. Jeg har iallfall klaget på det de siste 43 årene.

:crazy:

Har ikke montert Ladac regulator. Trodde det satt en regulator på Volvo dynamoen.

Men det du nevner om LED og motstand får det til å demre.

Det er en varselindikator på instrumentpanelet, men denne oppfører seg ikke som en gammeldags ladelampe, men heller som en av på indikator. Har ikke servicemanual, men uansett skal jeg plukke dette fra hverandre til helgen da jeg reiser ned til Kragerø hvor båten ligger. Du skulle ikke tilfeldigvis vite hva hvor mange ohm motstanden skal være på?

:seeya:

Har ikke servicemanual, men uansett skal jeg plukke dette fra hverandre til helgen da jeg reiser ned til Kragerø hvor båten ligger. Du skulle ikke tilfeldigvis vite hva hvor mange ohm motstanden skal være på?

Manualen finner du i dokumentarkivet, motor, så laster du den ned. Går ut fra at det står en motstand der som du kan lese av verdien på. Mener den skal være ca 30 - 40 ohm. Kanskje er det dårlig kontakt der motstanden er festet.

:flag:

:lol:

Har nå vært i båten og sjekket.

Ifølge VP skal det stå en motstand i parallell med Voltmeteret på panelet på KAD42. Denne er også tegnet inn i det elektriske skjemaet og fysisk i kontrollboksen på motoren.

Etter grundig gjennomgang viste det seg at den ikke eksisterer. Snakket så med en elektriker fra La-Sa båt og motor, som kunne iformere om at denne motstanden ikke eksisterte på de første KAD42 motorene, men ble senere introdusert nettopp for å ivareta ladestart på en skikkelig måte.

Kommer til å kjøpe inn en motstand og ettermontere.

Takk til alle som har satt meg på riktig spor, og ikke minst dokumentforumet.

Baatplassen er topp!

:flag:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...