sjaven Startet 3.Oktober.2006 Link til dette innlegget Startet 3.Oktober.2006 Sliter med et problem som har vart noen år. Ved start av min VP KAD42 går ladealarmen på etter noen sekunder. Voltmeteret viser hvilespenning på rundt 12.4V. Denne tilstanden varer helt til kompressor slår inn og turtallet stiger til ca. 2000 omdreininger. Nå slutter ladealarm å hyle, og lading virker normalt. Voltmeter på rundt 14.8V. Når først ladingen har begynt er alt OK også på tomgang. Har ikke problemer med batteri, men er litt lei av alltid å måtte opp i turtall før lading. Serviceverksted har benyttet prøve og feile metoden uten hell (byttet dynamo, og instrumentpanel). Det virker ikke som om de har noe særlig peiling. Takknemlig for tips. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 3.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2006 Bytt ut ladelampa med en større pære - jeg byttet fra 5W til 20W og problemet var løst. Sitér dette innlegget Link to post
sjaven Svart 3.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2006 Takk for tipset. Skal forsøke dette neste gang jeg kommer til Kragerø (der båten ligger). Her kommer kanskje et dumt spørsmål. Hvor sitter ladelampa? På instrumentpanelet er det kun Voltmeter og alarmpanel, men jeg ser at det sitter en lampe koblet mellom noen poler på dynamoen. Denne virker forøvrig ikke ikke som om den er originalmontert. Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 3.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2006 (redigert) Hvor sitter ladelampa? På instrumentpanelet er det kun Voltmeter og alarmpanel, men jeg ser at det sitter en lampe koblet mellom noen poler på dynamoen.Denne virker forøvrig ikke ikke som om den er originalmontert. Eiendommelig sted å ha ladelampa! Foruten at ladelampen indikerer at du mister ladingen, har den en annen viktig funksjon: Før start magnetiseres dynamoen via ladelampen. Dersom som du sier at ladelampen er ettermontert, tror jeg ladingen har vært så som så før dette..... Redigert: dusier -> du sier Redigert 3.Oktober.2006 av Javi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 3.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2006 Hvilke poler er den koblet mellom?? På volvopanel sitter det gjerne en motstand i stedet for ladelampe. Sitér dette innlegget Link to post
sjaven Svart 3.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2006 Takker for gode tips og svar. Jeg mistenker at den lampa som sitter på selve dynamoen er noe serviceverkstedet har prøvet å installere for å fikse problemet (enda en prøve og feile variant). Jeg skal skru ut instrumentpanelet og sjekke om det sitter en ladelampe og eller motstand der. Hvis jeg finner noe kan det jo være denne som har tatt kvelden. Hvis det er dette som er problemet er det jaggu rart at ikke et autorisert Volvo verksted har klart å fikse det. Jeg har iallfall klaget på det de siste 43 årene. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 3.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2006 Har du montert Ladac regulator? Denne motoren har vel lydiode som ladelampe, ikke vanlig pære? Da sitter det originalt en motstand i parallell med lysdioden. Mulig problemet ligger her. Motstanden har nr.18 på tegningen på side 23 i servicemanualen. Sitér dette innlegget Link to post
sjaven Svart 4.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2006 Har ikke montert Ladac regulator. Trodde det satt en regulator på Volvo dynamoen. Men det du nevner om LED og motstand får det til å demre. Det er en varselindikator på instrumentpanelet, men denne oppfører seg ikke som en gammeldags ladelampe, men heller som en av på indikator. Har ikke servicemanual, men uansett skal jeg plukke dette fra hverandre til helgen da jeg reiser ned til Kragerø hvor båten ligger. Du skulle ikke tilfeldigvis vite hva hvor mange ohm motstanden skal være på? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 4.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2006 Har ikke servicemanual, men uansett skal jeg plukke dette fra hverandre til helgen da jeg reiser ned til Kragerø hvor båten ligger. Du skulle ikke tilfeldigvis vite hva hvor mange ohm motstanden skal være på? Manualen finner du i dokumentarkivet, motor, så laster du den ned. Går ut fra at det står en motstand der som du kan lese av verdien på. Mener den skal være ca 30 - 40 ohm. Kanskje er det dårlig kontakt der motstanden er festet. Sitér dette innlegget Link to post
sjaven Svart 11.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2006 Har nå vært i båten og sjekket. Ifølge VP skal det stå en motstand i parallell med Voltmeteret på panelet på KAD42. Denne er også tegnet inn i det elektriske skjemaet og fysisk i kontrollboksen på motoren. Etter grundig gjennomgang viste det seg at den ikke eksisterer. Snakket så med en elektriker fra La-Sa båt og motor, som kunne iformere om at denne motstanden ikke eksisterte på de første KAD42 motorene, men ble senere introdusert nettopp for å ivareta ladestart på en skikkelig måte. Kommer til å kjøpe inn en motstand og ettermontere. Takk til alle som har satt meg på riktig spor, og ikke minst dokumentforumet. Baatplassen er topp! Sitér dette innlegget Link to post
Alnor 25 Svart 11.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2006 Hei Jeg har samme problem og lurer på hvor stor motstand en skal bruke. Ser at 30 - 40 ohm er nevnt. Noen som vet sikkert? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.