Jump to content

Kokeapparat (parafin,rødsprit eller gass?)

pensol

Recommended Posts

Jeg har et parafin apparat, Optimus 55/155. Det er gammelt, slitent, dysene lekker(byttet og renset), og flammen slår som regel høyt opp, selv om rødspriten har brent 1min. Vi har tenkt å bytte apparat, men vet ikke helt hvilken type. Har noen tips/råd. Har fått tilbud på et rødspritapparat Origo 3000 (kr 2400). Har noen brukt dette. :confused:

For meg er det liten tvil, jeg ønsker morgenkaffen på morgenen og ikke til lunsj.... så da er kun en ting som duger ... gass :yesnod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg ville ha byttet ja. Hadde akkurat samme apparatet, med de samme problemene. 2 august i år sprakk et rør under trykk - ble en del flammer av det - men pulverapparatet tok vare på dem kjapt og greit.

Nå står det et Origo 3000 i skuta, jeg er godt fornøyd med det. Jeg mener å ha hørt om lavere pris enn 2400 for det, helt nede i 1800. Mulig det var noen som hadde en kampanje nå i sommer.

Mvh,

Kjell.

LA3939 har endret brukernavn

Hadde Origo 3000 i forrige båten, og var fornøyd med det.

Sydvesten har rett med hensyn til at gass er raskest. Når jeg byttet i båten i våres valgte jeg derfor en gass komfyr med to bluss og stekeovn. Prisen var ikke avskrekkende mye høyere enn for Origo 3000. Mener jeg betalte 3.900,-. I tilegg kommet selvsagt utstyr for gassoplegget, dvs. rør, slanger, stengekran, lekkasjetester, regulator og dunke til gassflaske.

Hei!

Ombord i Amica har vi et Origo 3000, og er egentlig blitt positivt overasket over hvor godt det fungerer. Enkelt å tenne og renslig. Det avgir litt vanndamp og litt rødsritlukt når det er i bruk, men dette er blitt betydlig bedre etter at vi gikk over til å bruke "Fin fyr" i stedet for rødsprit. Har sett at enkelte mener dette kokeapparatet avgir for lite varme, men det er ikke vår erfaring. Kaffevannet er ferdig kokt før vi vet ordet av det. Vi er veldig glad i biff og da trenges det jo skikkelig varme for å få god stekeskorpe på kjøttet, dette er ikke noe problem med Origo. Vi vil i allefall ikke bytte dette apparatet med noe annet, før det blir aktuellt å bytte til stekeovn.

Mvh

Ella

Redigert av Amica (see edit history)

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Tja, det kommer an på hva du vektlegger. Jeg hadde gass komfyr med to bluss i "Vår". Skikkelig opplegg med drenerte gassbokser og lekkasjevarsler og gassdetektor. Glimrende sak som er lynraskt med kaffevannet om morgenen, som sydvesten påpeker.

I "Vår II" står det nå et gassapparat med to bluss og et heller tvilsomt opplegg med dårlig (eller ingen) drenering av gassboks. Har derfor gått til innkjøp av en brukt Wallas 900 for lampeolje. Den er nok adskillig tregere, men klarer vel en liter med vann i ny og ned, så til vårt bruk duger den nok. Det blir allikevel ikke de helt store middagene ombord. Da bruker vi grill eller går på restaurant.

Dersom jeg skulle ligge mye i uthavn og ha behov for større middagslaging ville jeg nok spandert et nytt, profesjonelt opplagt gassanlegg, men ellers prioritert den sikre Wallasen med lukket brennkammer for et enklere bruk som vårt.

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)

Har samme erfaring som Amica mht hastighet og ikke minst bruk av "Fin Fyr".

Er enig i at gass er kjappere, men det som gjorde utslaget for meg var nok at jeg ikke har gassinstallasjon overhodet, og har ikke behov for det heller. (so far.....)

mvh,

Kjell.

Og biffen? Skjær av oksen hornene, tørk den i r*va, og server den!

LA3939 har endret brukernavn

Hei

Har hatt Optimus båkjøkken i flere år ( gamlebåten ). Dette apparatet er suverent, med det mener jeg at det har en meget høy effekt. Problemet er som du har nevnt, faren for ukontrolerte flammer.

Har nå et gassanlegg med stekeovn og er meget fornøyd med dette. Tar noe lengre tid å koke opp kaffen, men meget lettvindt og rensligt. Rødsprit apparat ville jeg styrt unna, om du da ikke har veldig god tid om morgenen :wink: Har kompiser som har dette ombord, og de har stort sett fått seg en kopp kaffe hos meg, før deres egen kaffe er klar... :yesnod:

GASS er fali det! På tross av dette har jeg 2-bluss gasskoker i båten, og gassbeholderen (3-kg.) i drenert gasskammer akterut... :blush:

MEN: Jeg åpner kun ventilen på beholderen før jeg skal koke, og glemmer IKKE å stenge den godt når jeg er ferdig!! Føler meg ganske trygg.

I bobilen er det værre, for der er det ikke alltid at jeg tar bryet med å stenge på flaska om kvelden....

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Heller også mer og mer til Gass ! Har det i båten nå, og med 2 kilos beholderen i Kjøkkenbenken, lett tilgjengelig fra toppen i drenert boks behøver man ikke engang å irritere seg over å måtte ut for å åpne / Lukke gassen engang !!

Hadde safeflame før og den er også veldig fin, bruker kanskje litt lenger tid, men med endret bruk er det ikke noe problem. MAO det første man gjør når man skal lage mat/tenker på å koke kaffe er å tenne safeflamen.

Svein H

Ingenting er raskere enn gass, har det på hytta, men i båten har også vi en Origo3000 og bruker Finfyr. Lite lukt og varmer overraskende raskt.

Å snakke om morgenkaffe til lunsj ved bruk av en Origo3000 er bare tull!

Ligger en Origo m/2 bluss til salgs på Finn til 1500 - kun brukt 1 gang! http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...pos=2&tot=3

:sailing:

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Har også Origo3000. Vi synes dette er fint å bruke. Hadde ett på gass tidligere, men har fjernet alt som har med gass å gjøre. Tror det er viktig med lufting ved bruk av Origoen. Bruker som andre fin fyr til brennstoff. Hadde rødsprit før, og dette luktet verre synes nå jeg. Kjøpte mitt på seasea.nu til kampanjepris. Tror det var 1800kr. (norske)

Hei,

Og jeg koker på diesel, med keramisk topp.

Fordeler:

Lukket forbrenning uten avgasser med lukt inne i båten

Lukket forbrenning gir heller ingen kondens ved forbrenning.

Lukket forbrenning uten åpne flammer.

Trenger ikke å tenke på fuel da den er koplet rett på diseltanken.

Ingen fare for gasslekasje (Har tett båt og er redd for det.

Renhold er veldig enkelt

Ulemper:

Er avhengig av strøm (selv om det er lite).

Det tar lang tid å koke kaffe (men jeg har god tid i båten)

Apparatet er ett kokeapparat og egner seg ikke til biff steking (det gjør vi på grillen)

I alle andre sammenhenger en båt ville jeg valgt gass, men må bare inrømme at jeg er redd for gass i lukkede rom...

Gass!

Jeg tror nok de fleste som liker å mekke mat bruker gass. Det er helt suverent. Det varmer med en gang, og det er lett å regulere varmen nøyaktig.

Jeg har spandert på meg en ENO med elektrisk tenning. To bluss og stekeovn som er flittig i bruk.

Dette er så bra at jeg seriøst overveier gass hjemme også.

Har selvsagt lekkasjetester og gassalarm. Skal montere fjernavstenging i tillegg.

Takk for alle råd og svar.

Jeg heller mot rødsprit tror jeg (ringte til den på "finn", men fikk ikke noe svar...).

Jeg skulle gjerne hatt gass, men jeg trooor det blir mye arb med rom til tanken m ventilasjon ++

Jeg hadde gass i min forrige båt, men det var bare montert inn i et skap (ikke helt trygt).

Morgenkaffe skal det altids bli. Det er verre m rundstykker (har ikke plass til stekeovn)

Bruker gass og mener det ikke bør være noen stor risiko så lenge instalasjonen er forsvarlig montert med dobble slangeklemmer / eller presskobling, lekasjetester montert på slangen, kasse med drenering og ikke minst at gassen kobles fra på flasken når kaffen er klar.

Ingen for stor eller for liten det er trivselen som bestemmer.

Har også hørt mye bra om origo apparatet. Hadde safeflame på diesel i gamle båten, og det vil jeg ikke anbefale. Tar alt for lang tid, for mye elektronikk som kan gå i stykker, og en vifte som begynner å rakle med en gang. Gass er selvfølgelig best, men krever litt jobb å innstalere, og må være nøye med sikkerheten. Har komfyr med 4 bluss og stekeovn i dag, og kan få 4 slike for det safeflamen i gamle båten kostet. Menyen på båttur er kraftig utvidet.

Bruker gass og mener det ikke bør være noen stor risiko så lenge instalasjonen er forsvarlig montert med dobble slangeklemmer / eller presskobling, lekasjetester montert på slangen, kasse med drenering og ikke minst at gassen kobles fra på flasken når kaffen er klar.

Blir jo litt å holde styr på dette her :wink:

Lettere å bare åpne apparatet, helle på spriten og tenne opp. På med svarte lappene etter at en er ferdig, og apparatet glemt. :smiley:

Jeg har et parafin apparat, Optimus 55/155. Det er gammelt, slitent, dysene lekker(byttet og renset), og flammen slår som regel høyt opp, selv om rødspriten har brent 1min.
Hvis du er fornøyd med Optimus prinsippet, så er det ganske billig å bytte hele brennerene. 300 - 350 kr pr stk ? Men du har jo fortsatt en forvarmingsfase og Optimusen er ganske følsom for vind.

Gerhard

Jeg skulle gjerne hatt gass, men jeg trooor det blir mye arb med rom til tanken m ventilasjon ++

Jeg hadde gass i min forrige båt, men det var bare montert inn i et skap (ikke helt trygt).

Morgenkaffe skal det altids bli.

Når du har behov for en ekstra "kokeplate" eller en kjapp biff, kan du jo bruke en av disse billige bærbare gass kokerne med engangs gassboks integrert under et sidedeksel. Kan plasseres på et dertil egnet sted i båten. Tror de koster rundt 200,- De har ventil som stopper gassen hvis flammen slokker. I tillegg som ekstra sikkerhet vipper du ut gassboksen av hovedventilen med en spak i front når biffen er ferdig. Kjekt å ha en slik koker i reserve. Leveres i hendig liten plast koffert

mvh

Styrbert

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...