Jump to content

Kokeapparat (parafin,rødsprit eller gass?)

pensol

Recommended Posts

Er det tillatt å installere gassanlegg i båt selv?

Jeg har et i båten, det er enkelt med boks på badeplattform, kraner/lekkasjetester osv. og relativt korte slanger som ligger lett tilgjengelig for sjekk. De skal etter "regelen" skiftes nå.

Hvis det ikke er tillatt å nyinstallere selv, kan man skifte slanger selv?

(jeg skifter vel selv uansett, hvis det skal bli noen utskiftning, men det er jo greit å vite om man har sitt noelunde på det tørre, særlig hvis et forsikringsselskap noen gang skulle mene noe om dette....)

Jeg har en parafin-brenner av den lukkede typen (typisk en SafeFlame). Effekten er ikke den største, men veldig enkel å ha med å gjøre. Ikke noen åpen flamme. Vri på bryteren og den blir varm. Enkel å installere, samt liten plass trenger den også. Tror de er relativt dyre, rundt 10.000,- men.....

Har Origo i begge båtane mine og det funker bra til det meste syntes nå jeg da , men har en slik gasskoker på engangs box som jeg bruker vis det bare er snakk om kaffekoking . Har testa å koke ei kanne vann på begge sammtidig , vis du mener det blir lunch før kaffi'n er ferig på Origo'n så bør du kansje tenne den først .Er nemelig ikke store forskjellen på di to hos meg , men noe er det jo da . Men i forhold til sikkerhet er saken veldig enkel , har sett båt som gassen har tatt kål på .Bare flax at det ikke gikk menskeliv den gangen . Selger foresten Origo 3000 i Strømstad for 1.600- og på sea sea i Sandvika eller på nettet for 1.800-

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Optimus med kompressormating

Dette gjør at man kan varme lenger uten å måtte pumpe seg fra sans og samling... :smiley:

Da er det liten risiko for uønskede flammer.

Fiffig sak, Ingar! Mulig gubben skal få et vinterprosjekt :wink:

Er sjøl super fornøyd med Optimus i båten (har forvarmer). Tror nærmest 100% av alle flammer folk snakker om i den sammenheng, skyldes at det ikke er forvarmet godt nok.

Hadde gass i gamlebåten, var fornøyd med det, men det er greit å slippe gassen ombord, har heller ingen plass å ha gassflaska. har prøvd rødsprit, ALDRI mer! Det er brannfarlig det! Og flammene der, de ser du ikke! En annen båt på brygga hos oss hadde brann ombord for et par år siden, pga Origo.

Kunne tenkt meg lukket anlegg med keramisk topp, men disse blir ikke varme nok. Ikke bare biff som skal ha det skikkelig varmt, ombord hos oss steiker vi vafler, og da er det kun lampeolje eller gass som duger :seeya:

Har hatt Wallas i mange år og var egentlig fornøyd med den. Tok litt tid ja, men kunne leve med det. Men apparatet var fra 86 og begynte å bære preg av det, så i våres var det klar for pensjon. Valget sto mellom gass og rødsperit (Origo). Forresten , valg og valg fru Blom,- kona ville ikke ha gass ombord så det ble Origo. Selv har jeg ingen betenkligheter med gass dersom det er skikkelig innstallert og ikke minst vedlikeholdt. Har i minne reportasjen av seilbåten som tidligere redaktør i Båtmagasinet kjøpte. Sto i bladet til redningsselskapet i våres. Skremmende bilder av et livsfarlig gass opplegg. Er redd det er flere slike rundt omkring, dessverre.

Kjøpte apparatet hos Sea Sea i Sandvika for 1800 norske og har ikke angret ett sekund. Effektivt som bare f..., og med kraftig nok varme til biffen. Kokte om kapp med en "gasskamerat" i sommer, og det ble tilnætmet uavgjort.

Enkelt å innstallere og lett å ta med seg hjem under vinteropplag. Vi har så langt hatt ca. 70 overnattingsdøgn, og har svidd av ca 12 liter rødsprit. Vi bruker origo,n mye,- grillen ligger stort sett i "kjellern". Kjøper sprit på Biltema til ca 70 kr for 5 liter. Lukter nok litt, men....

Har forresten latt meg fortelle at Origo, eller tilsvarende (amerikanerne kjøper jo bare amerkanske greier), er det eneste som er godkjent for bruk på "US Coast Guard" sine båter.

Pent er det også (ifl kona)

Hei

Eg har hatt både Origo (raudsprit), primus (lampeolja/prafin) og gass i mine båtar.

Origoen for på land rimeleg snart. Den luktar uteliggar, raudspriten er dyr og dårleg og vanskeleg å få tak i. (Det meste fordampar bort, og er såleis bortkasta pengar.)

Mitt klare råd er å unngå raudspritapparat!!!

Dei einaste grunnane eg kan sjå er event. at dei er rimelege og lette å installera.

Gass

De nye SafeFlame apparatene må ikke sammenliknes med de gamle. De nye blir fortere varme og har høyere effekt, høyest med diesel. Er kanskje ikke bra nok til biff, men da henter vi fram grillen.

SafeFlamen har aldri gitt meg sen morgenkaffe. Det er heller undertegnede som er problemet om morgenen.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

jeg har hevd ut den gammle koker`n og byttet ut med gass kokeaparatar som jeg kjøpte hos biltema kostet 189kr

passet rett på plass der det gammle sto,denne er i en bærbar koffer`t ,så skal du en tur på land så er den lett å ta med.gassflaskene er like store som en sprayflaske og koster 15kr for en,men 40 kr for 4stk i pk har brukt denne utrolig mye i sommer meget enkel i bruk.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...