tom-ass Startet 3.Oktober.2006 Link til dette innlegget Startet 3.Oktober.2006 Har hatt båten i ferskvann, vasket den grundig før den ble satt i saltvann i sommer, vasket så etter saltvannsbesøket, men rakk da bare den ene siden. Nå står båten på land, og når jeg nå skal vaske den igjen sitter møkka vesentlig mye værre på den siden som jeg ikke vaska etter saltvannsbesøket. I frustrasjon fant jeg frem Jotun karftvask, beregnet til å vaske huset. Blåste i å blande det ut med vann. Tømte ren karftvask i en gammel sprayflaske, og sprayet på. under vannlinjen. Lot det virke i ca 3 minutter, og gnudde med svamp. Da rant møkka nedover så lett som bare det. Til og med bunnstoffet rant nedover. Så dette synes jeg var effektivt. Noen som har noen synspunkter/advarsler/motsigelser på denne metoden? Og hva med å vaske kallesjen med kraftvask, den er jo beregna til å ta sopp, alger, sot, fett grønske(ref jotun.no). Da selfølgelig utblandet med vann. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Goddis77 Svart 3.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2006 Er vel greit hvis den ikke tar gelcoaten Sitér dette innlegget Link to post
Patnyg Svart 3.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2006 'Jeg vasket også båten med kraftvask beregnet til hus. Båten ble ren, jeg spylte på kraftshampo blandet med vand. Sprayet du også kraftshampo'n rett på bånnstoffet?? og skrubbet av med hva?? Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 3.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2006 Jeg sprayet rett på bunnstoffet med rein kraftvask. (Uten vann). Ventet i 3 minutter. Gnudde med vanlig svamp. Spylte av med hageslange. Alt bunnstoffet rant selfølgelig ikke av, men det løsnet underlig bra... gikk helt i oppløsning! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Patnyg Svart 3.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2006 Ja, okei. Kanskje ikke så dumt.. Tenkte og sette meg ned å skrape jeg. Men vi får se. Takk for tips. Sitér dette innlegget Link to post
Solgangsbris Svart 3.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2006 Kraftvask på kalesja tar sømmene. Effektivt til å fjerne skitt, men som sagt; -også effektivt til å ødelegge sømmene. Sitér dette innlegget Link to post
Patnyg Svart 3.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2006 Jaja. Tar ikke sånt på kalesje. Tar nok ship shape der ja. Eller vaskemaskin med Omo color fikk jeg tips om jeg på baatplassen.no. Men tar rådet ditt og dropper det i fremtiden også. Hva syns du om kraftvask på bånnstoff?? Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 3.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2006 Bruk gummihansker! Det glemte jeg og det begynte å svi etterhvert... Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Sabeltann Svart 3.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2006 Kraftvask er etsende, OG det matter overflaten. Utvilsomt et meget effektivt stoff, men er redd det er litt for sterkt for bla gelcoat..Kraftvask som tørker på glassflater lager skjolder i glasset som du ikke får vekk... Men sikkert supert på bunnstoff. Sitér dette innlegget Link to post
kurth Svart 3.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2006 Bruker Jotun båtvask syntes den er veldig bra ,blander du den sterk nok og det får stå å virke noen minutter, gir det også et godt resultat. Sitér dette innlegget Link to post
Svein H Svart 5.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2006 Jaja. Tar ikke sånt på kalesje. Tar nok ship shape der ja. Eller vaskemaskin med Omo color fikk jeg tips om jeg på baatplassen.no. ---------------------------------------------------------------- Anngående kalesjevask anbefaler jeg deg å holde deg til Bio-Tex vask, og da i Badekaret i lunkent vann. Har sett hva Ship Shape gjør med kalesje duk og sømmer. Det jeg ikke får av etter ei natt med Bio-Tex og god skylling får sitte på kalesjen neste år også. Og da til og med godt beskyttet under ny impregnering !! Sånn er det bare..!! Sitér dette innlegget Svein H Link to post
Mouche Svart 5.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2006 Jeg tenker som så; Både vaskemaskin og oppvaskmaskin kjører først en runde med kaldt vann og skylling. Hvorfor? Jo for å løse opp fett/møkk osv. Derfor legger jeg sprayhood/kalesje osv i en stor bøtte/dunk med kaldt vann og gjerne flere dager, deretter mild såpe og 30 graders vann, jobber med det hele (som en vaskemaskin jo gjør ) og skyller godt etterpå med kaldt vann. Har også to sprayhooder og bruker den sist kjøpte på sommeren og den gamle tidlig vår og høst for å "spare" på den nye! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
my lady Svart 5.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2006 når du skal bruke såpe på bil/båt så husk å legge på såpen fra bunnen og opp eller`s så får du veldige skjålder/striper bruk lavtrykk sprøyte og svampevask for du klare ikke å få rein båt med å bruke slange eller steamer.gjør dette med engang du tar opp båten for da slipper du mye arbeid lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.