Jump to content

Yamaha 28-hk

Mazda6

Recommended Posts

Heisann! Har en 83 modell Yamaha 28-hk. Ja...gammel motor kanskje, men har nesten ikke blitt brukt. 150 timer  ca sa den gamle eieren! På denne motoren, kan man dessverre kun koble på lanterne. Er det mulig å gjøre en ombygging, slik at jeg kan lade opp batteriet i båten min? Bygge inn en dynamo eller no sånt? Hvis ja, pris ca?  :sailing:

Heisann

Nå er det ikke dynamo i vanlig forstand på en påhenger...i hvert fall ikke i denne størrelsen...

Det er en likeretter som tar seg av denne oppgaven. Kanskje du kan finne likeretter til en annen motor som passer?

Kan ikke se at dette i utgangspunktet burde være noe stort problem egentlig...det er jo bare ledninger som skal kobles på de riktige punkter og med en såpass gammel motor som du har er det sikkert plass under lokket til å få laget en brakett av noe slag?

Prismessig kan jeg tenke meg at den ligger fra 5-600,- og oppover.

mvh

Lars-Inge

mvh

Lars-Inge

Heisann

Nå er det ikke dynamo i vanlig forstand på en påhenger...i hvert fall ikke i denne størrelsen...

Det er en likeretter som tar seg av denne oppgaven. Kanskje du kan finne likeretter til en annen motor som passer?

Kan ikke se at dette i utgangspunktet burde være noe stort problem egentlig...det er jo bare ledninger som skal kobles på de riktige punkter og med en såpass gammel motor som du har er det sikkert plass under lokket til å få laget en brakett av noe slag?

Prismessig kan jeg tenke meg at den ligger fra 5-600,- og oppover.

mvh

Lars-Inge

Ok, takk for svar. Må studere dette litt. Hvor kan jeg få tak i det jeg trenger da tror du?  :wink:

Som Lars-Inge skrev må strømmen likerettes.

Man trenger egentlig bare en standard likeretter til 10kr, men skal man ha til båt koster det gjerne det 100-dobbelte...

Men vær klar over at man da har en totalt uregulert lading, uten belastning kan spenning komme opp imot 100V.

Motoren vil lade proposjonalt med turtallet. Har du en vanlig bilbatteri på f.eks. 60 amp bør det overleve en stund.

Klarte en gang å svi av en mobil til 30k (det var dengang mobiler kostet en halv årslønn) fordi en av batteri-klemmene løsnet...

Det som overrasket meg var at det dengang ikke fantes noe egnet regulator å få kjøpt, mulig det finnes i dag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...