Jump to content

C-map - nøyaktige kart - Helgeland

olvikb

Recommended Posts

Hei

Har nettopp kjøpt meg en båt der det sitter i en Raytheon L755 med Cmap NT+. Dette er fra 2003.

Har ikke brukt slike plottere tidligere, men ser ofte at jeg kjører på land... Blir litt skremt av dette og innser at dette er et flott hjelpemiddel uten at man kan stole 100% på det.

Jeg har hørt at det kan være lurt å oppdatere kartbrikken. Er det noen som har en formening om det har skjedd mange oppdateringer for Helgelandskysten siden 2003, og hvor mye en slik oppdatering koster?

Han som har gjort ombyggingen har gjort en god jobb, både ute og inne. Vet ikke hvem det var som gjorde jobben, ettersom at det har vært flere eier på båten etterpå. Det ble sagt at han hadde tilhold i Svolværområdet, uten at jeg vet noe mer.

Det blir naturligvis et kompromiss bak fører og passagerstolen.

Salgsannonsen som jeg slo til på ligger fremdeles på finn: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=8207828

Ja den er bra. Du kan tro jeg var spent før jeg fikk se båten live. Har hatt noen skuffende opplevelser, der båten så bra ut på bildene....

Hadde egentlig slått fra meg hele båtkjøpet i sommer, men plutselig var jeg på naboøya å hentet min først båt! KJEMPESKØY!

Den båten har jeg hvert med i utrikkningslag en gang, gikk som det suste. Fin båt men liten uteplass etter min mening da

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Hei på deg.

Jeg har en lik brikke , men den er 2 år gamlere.

Jeg har aldri hatt problemer med at eg kjørte på "land" Den har vært fantastisk nøyaktig på min plotter som er Seiwa Millenium fra 2001.Oppdatering med fart selv om det gikk i 43 knop, gikk meget bra.

Har tråklet ranfjorden samt rundt Nesna.

2007-Uttern C56 Mercury F50 ELPT EFI

2004 -Shetland Family Four 18fot Mercury 135 ELPTO

Tror problemene skyldes unøyaktighet på gps en ikke på brikken. Feilen kan skyldes en rekke ting, alt fra fordårlig/nøyaktig klokke i plotteren, til feilavlesning pga refleks. Det kan jo også hvert forlite sattelitter tilgjengelig der du var, akkurat da du var der.

Ellers er det vel bare å grattulere med ny båt, kansje vi ses en gang, om du skulle trekke sørpå :wink:

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Kan høres ut som datumkonflikt, C-Map kart er i WGS84. Gå inn i systemoppsettet på plotteren og/eller GPS (hvis ekstern) og se hvilket datum som er valgt. Kart og GPS må ha samme datum ellers blir det bare tull!

og i det området er det ganske så stor forskjell øst/vest ,men mindre nord/sør (hvis jeg husker riktig) på ED50 og WGS. Avviket står som regel trykket på papirkartet.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ja Ivar. Du skjønner sikker hva jeg mener. Du har jo hatt noen turer i området før meg.

Har hørt at det er kartene i området er oppmålt på nytt, men at det ikke finnes penger til å publisere disse dataene.

Er det flere som har hørt denne "unnskyldningen"?

Kamerat av meg ( Anja ) kjøpte seg lik den plotteren jeg har i Sandviken Navman 5.500 c-map . Da jeg skulle hente nybåten satt det en Garmin i den så tenkte at jeg tar med meg min som jeg veit er helt 100 i værtfall di 3 åra jeg har brukt den . Men tenkte lettere å låne med meg Anja sin ,men etter en test med den slo jeg det fort fra meg . Testa den i noen timer et par dager , den viser så mye feil at det må jo være noe hoppende galt med den ? Lå gjestehavna da viste den båten langt oppe på P plassen , da jeg passerte stakene på krakken ( da pleier plotter'n min og skygge over hele stakan ) her viste den stakan 30-40 meter borte . Sånn gikk det igjen rundtom på test turane. Så å stole på en plotter er ikke mye lurt ser det ut som , når den er ny og du ikke veit ossen den funker så .

Kjørte nybåten hjem om natta med samma plotter ( min ) og hadde ikke den funka så hadde jeg ikke kommet så langt i bekmørket tipper jeg .

Den Garmin som fulgte båten plotter / ekkolodd , den funker helt topp den også ser det ut som .

Noen som har formening om hva som er galt med Navman plotter'n til Anja ? Har kjøpte den brukt nå for ikke mange ukene sia , men selger hadde ikke brukt den før mener jeg han sa . Den er i værtfall bortimot ubrukelig å kjøre riktig etter , så hva gjør han med den ? Forslag ?

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

La meg si det slik.

Det er mulig at det finnes, men jeg har iallefall aldri sett en GPS mottaker hvor man kan sette datum på datautgangen. Ingen av mine fem mottakere lar meg gjøre noe med datum på datautgangen.

Denne utgangen brukes jo til DSC, radar, AIS osv, og da må det være en standard. Og det er WGS84.

Datumoppsett har de fleste GPS mottakere, feks Furuno GP30,31,32 osv, Philips/Leica MK10 mfl. Noen mottaker har valgene i klartekst, mens feks Furuno GP 3x har en tabell man går inn i. Feks kan valg 49 være WGS84. Dette står beskrevet i manualen.

I tilfeller der man har andre instrumenter som krever WGS84 og et kartsystem som har kart i feks ED50 setter man kartsystemets sensorleser opp til å konvertere fra WGS84 til ED50. Denne problemstillingen er stort sett borte nå i og med at de fleste kartsystem benytter kart som er i WGS84. C-Map benytter fortsatt papirkart i sin database og de blir konvertert til WGS 84 under produksjon. Husker at de første rasterkartene til MaxSea var i ED50 og at man måtte sette opp systemet til å konvertere data fra GPS hvis den var satt til WGS84 datum. Mange skremmende situasjoner her før man skjønte tegninga.

Redigert av Seabiscuit (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...