bwh Svart 9.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2006 (redigert) Slet med samme problem sommeren 2005 da je kjørte hele helgelandskysten og videre nord til Lofoten. Satt igjen med at problemet ble verre jo lengre nord jeg kom. Jeg benyttet Raymarine C120 m/ekstern GPS antenne og navionics kart. Noen forklarte meg at kartene ikke var 100% oppdatert så "sånn var det bare". Redigert 9.Oktober.2006 av bwh (see edit history) Sitér dette innlegget Ingen for stor eller for liten det er trivselen som bestemmer. Link to post
Mulligan Svart 9.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2006 Datumoppsett har de fleste GPS mottakere Joda, greit det. Men kan du forandre datum på utgangen? Sitér dette innlegget Link to post
Langs land Svart 9.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2006 (redigert) Ja, GPS sender da data i korrigert datum. Mange kartsystemer hadde (har?) også mulighet for å foreta konvertering for kartdatumet. I slike tilfeller kan jo resultatet bli veldig interessant. Redigert 9.Oktober.2006 av Seabiscuit (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 9.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2006 Er også av den oppfatning at "slik er det bare", uavhengig av utstyret en bruker. De standard GPS- ene er stort sett like i kvaliteten på de oppgitte koordinater, men kartene er befengt med mye feil som bare blir økende etter hvor langt en er unna "hovedleia". Derav min skepsis til dette utstyret, utover det å bruke dette som et supplement til god gammeldags årvåkenhet (hva nå det innebærer!) Sitér dette innlegget Link to post
Langs land Svart 9.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2006 Dette var tilfelle tidligere. Kartene på Helgelandskysten, og da i særdeleshet det ved Brønnøysund, var beryktet for å ikke stemme med virkeligheten. De senere år har disse kartene kommet i ny og/eller korrigert utgave og derfor trodde jeg at problemet var borte. I dette spesifikke tilfellet ser jeg at kartbrikken er fra 2003, det betyr at kilden godt kan være de tidligere nevnte papirkartene. C-Map har aldri vært kjent for å være raske til å implementere nye utgaver. Eksempelvis kart nr 2, som i gammel utgave var noe tvilsomt, ble ikke erstattet med den nye utgaven før det var gått 18 måneder. Og her snakker vi for sikkerhets skyld om CM93 og ikke NT. Sitér dette innlegget Link to post
olvikb Svart 9.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2006 Ok Nå begynner vi å nærme oss sakens kjerne...... Så Seabiscuit mener dette kan ha innvirkning. Er det flere som er av samme oppfatning? Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 9.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2006 Min uttalelse basrer seg på NT+! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.