Jump to content

C-map - nøyaktige kart - Helgeland

olvikb

Recommended Posts

Slet med samme problem sommeren 2005 da je kjørte hele helgelandskysten og videre nord til Lofoten. Satt igjen med at problemet ble verre jo lengre nord jeg kom.

Jeg benyttet Raymarine C120 m/ekstern GPS antenne og navionics kart.

Noen forklarte meg at kartene ikke var 100% oppdatert så "sånn var det bare".

Redigert av bwh (see edit history)

Ingen for stor eller for liten det er trivselen som bestemmer.

Er også av den oppfatning at "slik er det bare", uavhengig av utstyret en bruker. De standard GPS- ene er stort sett like i kvaliteten på de oppgitte koordinater, men kartene er befengt med mye feil som bare blir økende etter hvor langt en er unna "hovedleia".

Derav min skepsis til dette utstyret, utover det å bruke dette som et supplement til god gammeldags årvåkenhet (hva nå det innebærer!) :yesnod:

Dette var tilfelle tidligere. Kartene på Helgelandskysten, og da i særdeleshet det ved Brønnøysund, var beryktet for å ikke stemme med virkeligheten. De senere år har disse kartene kommet i ny og/eller korrigert utgave og derfor trodde jeg at problemet var borte.

I dette spesifikke tilfellet ser jeg at kartbrikken er fra 2003, det betyr at kilden godt kan være de tidligere nevnte papirkartene. C-Map har aldri vært kjent for å være raske til å implementere nye utgaver. Eksempelvis kart nr 2, som i gammel utgave var noe tvilsomt, ble ikke erstattet med den nye utgaven før det var gått 18 måneder. Og her snakker vi for sikkerhets skyld om CM93 og ikke NT.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...