Jump to content

Vinterkonservering med vindusspylerveske

Sydvesten

Recommended Posts

Snakket litt her i den lokale båtklubben på jobben om vinterkonservering og da var det en kar som kom inn på bruken av vinduspsyleveske til konservering av avløpsvannsystemer i båten som septiksystemet og lensesystemer for dusj ol. en god skvett med vinduspylerveske som tåler -x antall grader.. spylervesken er jo stort sewtt vann og isopropanol eller en annen for for sprit(ikke drikkbar da)..

Er det noen her som har forsøkt dette... på disse systemene... en skvett spyleveske på septikken kan jo ha en rensende effekt og kanskje en luktreduserende effekt også... i allefall for de som har plasttanker..

Dette er ikke løsningen for sjøvannskretsen på motoren vil jeg tro, så jeg vurderer dette kun på avløpssytemer.. Prisen er jo også rimelig for detter også.. og lett tilgjengelig

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hei!

Jeg har hørt om at enkelte bruker konsentrert vindusspylervæske for vinterkonservering av f.eks. toalett, og at denne væsken skal være "snillere" mot gummipakninger o.lign. enn hva vanlig frostvæske er. Jeg har imidlertid også hørt motforestillinger av typen "- ja, men vil ikke en del av spriten kunne fordampe i løpet av vinteren, slik at konsentrasjonen, og dermed antifryseegenskapene, blir dårligere?".

Jeg har ikke prøvd dette selv ennå, og er også interessert i andres praktiske erfaringer angående dette.

Redigert av Arvid_A (see edit history)
ja, men vil ikke en del av spriten kunne fordampe i løpet av vinteren, slik at konsentrasjonen, og dermed antifryseegenskapene, blir dårligere?".

Jeg har prøvd spylevæske i dassen en gang etter anbefaling fra folk i en butikk for båtutstyr. Og det blir med med den ene gangen! Spriten fordampet og resten frøs til is. :headbang: Med det resultatet at understellet til dassen ble ødelagt. :cryin:

Så mitt råd er: Styr unna!! bruk skikkelig frostvæske. Pakningene tåler det.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...