Jump to content

Strømlekasje?

Seilinor

Recommended Posts

I min båt har jeg 1 startbatteri koplet over egen hovedstrømbryter + pluss 2 forbruksbatterier koplet sammen over en annen hovedstrømbryter. I høst har jeg brukt båten en del , men med veldig lite strømforbruk - ikke kjøleboks -  ikke varmeapparat - ikke lanterner og annet lys- ikke autopilot, stort sett bare instrumenter.

Allikevel er hvilespenningen på forbruksbatteriene etter 2 uker bare 11,95 volt, altså nesten tomme.

Startbatteriet vel 12,5 volt. Har bare ladet ved hjelp av motorens egen dynamo. Båten ny i sommer.

Begge hovedbryterne avslått. Alt utenom ei ledning til radioen går via hovedbryteren.

Hvordan kan jeg sjekke om jeg har en strømlekasje??

Et amperemeter koblet på batteriene burde gjøre denne jobben greit. Et enkelt tangamperemeter er vel det enkleste regner jeg med.

Digitalt er vel det beste, men hvis du velger analogt må du passe på at skalaen er nøyaktig nok.

mvh

Lars-Inge

mvh

Lars-Inge

Det enkleste er å skaffe deg et digitalt multimeter, stille dette inn på Ampere, koble det over begge polene på hovedbryteren og så slå bryteren AV. Da går strømmen gjennom multimeteret og du måler hvilket forbruk du har. I første omgamg bør du stille multimeteret på 10A og heller gå ned i måleområde etterpå.

Dersom multimeteret viser at der går strøm har du en lekkasje (dersom alt kjent forbruk er av og det må det være for å finne feilen). Da kobler du ut en og en sikring og ser om forbruket minker/forsvinner. Da er du på god vei til å finne årsaken.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Det enkleste er å skaffe deg et digitalt multimeter, stille dette inn på Ampere, koble det over begge polene på hovedbryteren og så slå bryteren AV. Da går strømmen gjennom multimeteret og du måler hvilket forbruk du har. I første omgamg bør du stille multimeteret på 10A og heller gå ned i måleområde etterpå.

Dersom multimeteret viser at der går strøm har du en lekkasje (dersom alt kjent forbruk er av og det må det være for å finne feilen). Da kobler du ut en og en sikring og ser om forbruket minker/forsvinner. Da er du på god vei til å finne årsaken.

Jeg er rimelig enig med deg SveinHa, men en enda sikrere løsning er å koble av den positive polen på batteriet (alle tilkoblinger), og måle mellom den rene polen og de tilkoblinger som vanligvis sitter på polen.  Bryter fortsatt AV.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

For 5-6 år siden gikk jeg til anskaffelse av et digitalt tangampermeter for LIKESTRØM.  Dette har hjulpet meg mange ganger for enkelt å søke meg frem til uønsket strømforbruk. Fremgangsmåten jeg har brukt er at jeg har begynt ved batteriet og arbeidet meg utover i ledningsnettet.  Enkelt, siden jeg kun behøver å  ta tangen om den eller de ledningene som jeg ønsker å måle.

Husker ikke hva måleinstrumentet kostet, men det er en del dyrere en tangampermeter som kun måler vekselstrøm.

Lykke til med letingen etter strømtyven.

MVH jako

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...